• 1
  • 2
2012-04-11, 11:10
Medlem
antonfs avatar
Cigaretter - Pverkar konditionen p.g.a. rken man andas in i lungorna, dr som bekant (hoppas jag), syret till kroppen tas upp.

Snus - Pverkar inte konditionen nmnvrt, mjligtvis en minimal promille p.g.a. att nikotin drar ihop kapillrerna en aning. Dock inget man lr mrka.
Citera
2012-04-11, 16:03
Medlem
Hamnbolls avatar
Om du skippar snusen en timma innan trning/match s ska det inte inverka p konditionen. Jag kan mrka smre kondition nr jag har en snus inne och gr ngot fysiskt, men inte om jag skippat snusen i ngon halvtimme-timme innan (jmfr nr jag slutade och nu nr jag snusar).
Citera
2012-04-11, 17:57
Medlem
Kickexs avatar
Lederna stelnar.
Men d mste du snusat ett tag.
Citera
2012-04-11, 19:17
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Lederna stelnar.
Men d mste du snusat ett tag.

Fr man frga var du hrt det och om du har ngon klla? Har d aldrig sett ngonting om det i alla artiklar och rapporter jag lst.
Citera
2012-04-11, 20:01
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Fr man frga var du hrt det och om du har ngon klla? Har d aldrig sett ngonting om det i alla artiklar och rapporter jag lst.
shvs.
Snusning drar ocks ihop blodkrlen vilket pverkar hjrtat som rrligheten.
Som snusare har jag mrkt detta.
Citera
2012-04-11, 20:53
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
shvs.
Snusning drar ocks ihop blodkrlen vilket pverkar hjrtat som rrligheten.
Som snusare har jag mrkt detta.

Det drar inte ihop alla blodkrl, bara de allra minsta, s.k. kapillrerna. Det r drfr man kan bli frusen om hnder och ftter om man brukar nikotin. Det finns inga studier som visar att enbart nikotin kan pverka konditionen, du mste rka nikotinet (tobaken) fr att det ska pverka konditionen.
Citera
2012-04-11, 20:57
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Det drar inte ihop alla blodkrl, bara de allra minsta, s.k. kapillrerna. Det r drfr man kan bli frusen om hnder och ftter om man brukar nikotin. Det finns inga studier som visar att enbart nikotin kan pverka konditionen, du mste rka nikotinet (tobaken) fr att det ska pverka konditionen.

Det stmmer bra.
Jag har inte sagt ngot annat.
Citera
2012-04-11, 20:58
Medlem
antonfs avatar
Och SHVS, vad i hela friden r det fr ngon skojorganisation? Stod ju hur mycket i "rapporten" om snus som i princip r phittat d flera lkare frn Karolinska motbevisat alla dessa "myter" om snuset.

Man ska aldrig lita p partiska kllor, d.v.s. s ska man inte lite p Swedish Match och inte heller p anti-tobaksrrelser.
Citera
2012-04-17, 17:44
Medlem
S jvla sknt att dra upp en snus nr man r sugen r sjlv inte beroende snusar kanske en prilla var tredje dag om inte mindre, har enstaka gnger hnt att jag snusat oftare men vldigt sllan. BTW om det gr nn pverkan p konditionen s tror jag att det r extremt lite, jag har sjlv inte mrkt nt...
Citera
2012-09-30, 19:41
Medlem
Parniels avatar
Snusa p frfan. Gott och inte s skadligt. Har aldrig hrt talas om ett cancerfall som vart snusrelaterat dock. Mnga lirare i Allsvenskan snusar, samt de flesta ishockeyspelarna. Eller de felsta, ja typ alla rttare sagt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in