2012-04-07, 21:53
Medlem
EmilEfterblivens avatar
Hej!

Förra året fick min vän Ulf inga påskägg av påskharen. Det aset valde alltså att ignorera min vän och tillika blodsfrände vilket inte bara leddes till en mänsklig tragedi, utan även att min käre vän förvisades till imperfekt - av egen vilja.
Detta svek måste givetvis ge rättsliga påföljder. Och jag har valt att ta lagen i egna händer. I år ska jag fånga påskharen, den horan!

Det är här ni FB-vänner kommer in i bilden.
Jag måste få tips på hur jag kan fånga in den fyrbenta besten, helst levande.

Jag bor i ett villaområde med stora tomter. Våra grannhus ligger tämligen nära, cirka 10 meter från vårt eget. Av tradition lägger påskharen alltid mina ägg på verandan, på huset västliga sida, eller baksidan. Det finns gott om buskar så han obemärkt kan smyga sig fram och slå till, dessutom har vi bara ett fönster från vilket man kan vaka över baksidan, och det fönstret finns i syrrans rum. "Gå dit och vaka", tänker ni. "Nej", svara jag, "aldrig!". Det är nämligen så att hon helgen till ära fått mens, en brutal sådan, jag vågar således inte närma mig henne.

Jag har ett kamoflagenät i vedboden, det skulle kunna användas, men kylan som så obevekligt inkräktat så här i påsktider gör det omöjligt att ligga ute en hel natt.

Jag har inga andra idéer på hur jag ska fånga haren. Så; har ni några tips eller metoder som skulle kunna hjälpa mig i kampen mot denna ondska?

Tack på förhand, hälsar EmilEfterbliven.
Citera
2012-04-07, 22:02
Medlem
Spreztozcs avatar
Sätt upp ett flertal övervakningskameror som du ständigt bevakar, och när påskharen dyker upp i bilden - Var beredd!

Spring ut med det hemmagjorda blåsröret som du snabbt skjuter en muskelavslappnande pil på haren med. Bind sedan försiktigt påskharen med tillgängligt material, för att sedan piska den jäkeln över den fluffiga kroppen med påskris, tills den ger en bra förklaring till varför Ulf blev utan påskägg förra våren!

Lycka till!
Citera
2012-04-07, 22:08
Medlem
EmilEfterblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreztozc
Sätt upp ett flertal övervakningskameror som du ständigt bevakar, och när påskharen dyker upp i bilden - Var beredd! Spring ut med det hemmagjorda blåsröret som du snabbt skjuter en muskelavslappnande pil på haren med. Bind sedan försiktigt påskharen med tillgängligt material, för att sedan piska den jäkeln över den fluffiga kroppen med påskris, tills den ger en bra förklaring till varför Ulf blev utan påskägg förra våren!

Lycka till!

Tack för ett mycket bra förslag. Tyvärr råder vissa omständigheter som gör ditt tips svårt att förverkliga.

Det är nämligen så att Ulfs mamma, Gunilla, förgiftades under en affärsresa i Polen, något som ledde till hennes död. Det har gav Uffe djupa sår och han sista år i liv ställde han sig starkt emot användning av gift i alla former och under alla situationer.

Jag, som har en hjärtlig själ skulle aldrig smutsa ner Ulfs minne genom att använda mig av det han hatade mest - gift.
Citera
2012-04-07, 22:16
Medlem
Såg nyss påskharen hemma hos mig! Han var på min balkong och gömde ett ägg. Jag bor i Stockholms-området. Jag tror att kör hela Sverige idag så håll vakt hela natten och ha tålamod. Sedan får du inte förhasta dig och vara impulsiv när du väl ser honom. Tänk noga igenom hur du ska fånga fittan innan, använd dig gärna av nät.

Lycka till och spotta han i ansiktet från mig(fick för lite goooooodiiiiiis)!!!
Citera
2012-04-07, 22:25
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilEfterbliven
Tack för ett mycket bra förslag. Tyvärr råder vissa omständigheter som gör ditt tips svårt att förverkliga.

Det är nämligen så att Ulfs mamma, Gunilla, förgiftades under en affärsresa i Polen, något som ledde till hennes död. Det har gav Uffe djupa sår och han sista år i liv ställde han sig starkt emot användning av gift i alla former och under alla situationer.

Jag, som har en hjärtlig själ skulle aldrig smutsa ner Ulfs minne genom att använda mig av det han hatade mest - gift.

Det var väldigt tråkigt att höra.

En annan snabbt spontan idé, är att du kan snabbt bygga ihop en kroppsliknande docka av diverse material, så som plankor och liknande. Klä sedan detta dockbygge med ett pälsliknande material.
Steg två är att du smetar in stora mängder superlim eller liknande, då påskharen en tendens att ofta krama om sina nära och kära.

Häng även upp ett nät ovanför denna docka, dock såpass gömt så att haren inte får syn på det. Koppla snabbt in en rörelsedetektor vid dockan som även är kopplad till kroken som nätet hänger i, som vid rörelse utlöser nätet.
Citera
2012-04-07, 22:36
Medlem
Kan du göra snaror? Snaror borde lösa ditt problem. Har du en björnsax så kan du väl använda den oxå. Fyverkerier kan vara effektiva, men de riskerar att skrämma bort denna helvetesgnagare. Hur stor är gnagaren? om den är enorm så kanske inte snaror är optimala, använd då IED's och dylikt. Är påskharen stor som en elefant och bepansrad, så måste du använda starkare grejer än så.
Citera
2012-04-07, 22:38
Medlem
EmilEfterblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreztozc
Det var väldigt tråkigt att höra.

En annan snabbt spontan idé, är att du kan snabbt bygga ihop en kroppsliknande docka av diverse material, så som plankor och liknande. Klä sedan detta dockbygge med ett pälsliknande material.
Steg två är att du smetar in stora mängder superlim eller liknande, då påskharen en tendens att ofta krama om sina nära och kära.

Häng även upp ett nät ovanför denna docka, dock såpass gömt så att haren inte får syn på det. Koppla snabbt in en rörelsedetektor vid dockan som även är kopplad till kroken som nätet hänger i, som vid rörelse utlöser nätet.

Du överträffar dig själv när du återigen levererar en fullgod plan. Allt är så väl genomtänkt och klockrent. Men, tyvärr, jag har ingen rörelsedetektor, och Ica stänger kl 9. Så hinner inte skaffa en.

Men din plan med dockan var verkligen bra, man kan ju spinna vidare på den.

Med vänliga hälsningar, EmilEfterbliven, din vän i mörkret.
Citera
2012-04-07, 22:49
Medlem
Marmosets avatar
Du kan också använda en panda för att locka påskharen, enligt vanligtvis väl underrättade källor är påskharen mycket förtjust i dessa djur.

Tyvärr har jag ingen panda på lager åt dig, den senaste jag såg var brunfärgad och jobbade som lockbete på en träningsanläggning för björnhundar. Minns jag rätt nu? Kom inte älgar in i det hela någonstans också?

Är det någon som kan skaka fram en panda ikväll?
Citera
2012-04-07, 22:50
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilEfterbliven
Du överträffar dig själv när du återigen levererar en fullgod plan. Allt är så väl genomtänkt och klockrent. Men, tyvärr, jag har ingen rörelsedetektor, och Ica stänger kl 9. Så hinner inte skaffa en.

Men din plan med dockan var verkligen bra, man kan ju spinna vidare på den.

Med vänliga hälsningar, EmilEfterbliven, din vän i mörkret.

Roligt att du uppskattar mina idéer, jag ska göra mitt yttersta för att försöka få till den ultimata planen. Spinn gärna vidare på planen med dockan, och meddela om du kommer på den ultimata planen. Jag ska även göra detsamma.

Tillsammans kan vi fånga den lurviga kraftigt byggda haren. Kom ihåg, ingenting är omöjligt.

Lycka till!
Citera
2012-04-07, 22:58
Medlem
JesusLovesUs avatar
En stor råttfälla!

Se till att ta den jäveln! Jag har inte fått något påskägg sen jag fyllde 7 !
Citera
2012-04-07, 23:10
Medlem
1. Du fixare en fallgrop och placerar ut risgrynsgröt som lockbete.
2. Jultomten (med sitt excellenta luktsinne) sniffar sig dit på nolltid och trillar pladask ner i hålet (givetvis chockar det här honom så pass att han inte lyckas ge ifrån sig ett ljud på ett bra tag) .
3. Nu placeras nästa lockbete ut: Chokladmorötter (Påskharen är mycket svag för dessa superba läckerheter)
4. Vår gemensamme fiende (mutantharen) kommer skuttande och luras till att snubbla ner i gropen han också.
5. Då tomten ser sin nemesis påskaharen (som ju ännu inte hunnit inse vad som just hänt) får tomten ett klart försprång i den kamp på liv och död som nu blir oundviklig. Haren har ingen chans.

Det enda vanskliga med den här planen är att du får akta dej noga för att se den fruktade rödklädde besten i ögonen, han suger ut din själ och gör den till ännu ett vitt rumphår i sitt ansikte.

Lycka till!
Citera
2012-04-07, 23:11
Medlem
Foliekepss avatar
Go Ranger. Köp en compound båge och gillra fällor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in