• 1
  • 2
2012-04-07, 21:04
Medlem
gudagafvas avatar
Artistnamn: AFTU
Genre: French Touch, Disco House och allt annat som svänger
Influenser: Le Knight Club, Daft Punk, DJ Falcon, Together, Breakbot, SebastiAn, resten av Ed Banger-gänget och några hundra till + all gammal svängig disco och funk.
Mjukvara: Ableton Live 8 (DAW), Sylenth1, och en hel drös med olika drum samples.
Musikalisk bakgrund: Har DJat sen i november typ och började med proddandet i början av januari.
Mål med musikskapandet: Bli löjligt rik och ta över världen. nej, men att komma ut och lira lite, sedan mest för att det är riktigt roligt.

Tack bonde1337 för mallen!
__________________________________________________ ___

Det första jag tänkt posta i tråden är en edit på Bee Gees - Stayin' Alive som jag svängde ihop igår kväll. Tog runt 2 timmar. Hoppas det smakar!

Genre: Disco House
Längd: 5:07

Bee Gees - Stayin' Alive (AFTU Edit)
Citera
2012-04-08, 11:46
Medlem
Det låter bra! Du har blivit duktig =)
Citera
2012-04-08, 12:10
Medlem
Låten är sjukt skön, finns det någon möjlighet att man skulle kunna få sig ett exemplar?
Citera
2012-04-08, 12:29
Medlem
gudagafvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Det låter bra! Du har blivit duktig =)
Tack så mycket

Citat:
Ursprungligen postat av Nisssen
Låten är sjukt skön, finns det någon möjlighet att man skulle kunna få sig ett exemplar?
Tackar! Skickar ett pm på Soundcloud.
Citera
2012-04-08, 15:48
Medlem
Grejen med den är att du har bra sväng liksom men den låter hela tiden som ett långt intro, det som man väntar sig kommer aldrig riktigt utan sen börjar det om. Ungefär som om du för gaffeln med mat till munnen sen lägger tillbaka den om o om igen utan att få smaka vilket blir rätt frustrerande. Detta är en bra grej när man vill bygga upp nåt, dock är det något många gör fel när dom inte riktigt vet hur dom ska gå vidare med sin musik och det blir bara som ett sönderköttat original där den som skapat mixen inte riktigt vet vad han ska göra.

Den får liksom aldrig den riktiga kicken som folk förväntar sig av en refräng, höjdpunkt osv.

Jag tycker du har ett schysst sound annars och groovet finns där, men kanske gör något mer av vocalsen som finns så inte bara höjden kommer när nästan låten är slut. Hade jag dansat till denna ute hade jag känt mig så fruktansvärt frustrerad och blivit förbannad. Det har hänt en hel del gånger på klubbar där mixar har kommit som aldrig riktigt river loss och det har förstört hela kvällar för mig ibland. Speciellt om det då är en kass Dj som tror att hela kvällen ska vara en enda lång uppbyggnad till en avslutningslåt, då åker jag hem alltså.
Citera
2012-04-08, 17:40
Medlem
gudagafvas avatar
Förstår inte riktigt vad du menar. Känner du samma sak för typ Le Knight Club - Hysteria? Sen är det bara en snabb edit gjord för att passa i mina set, spelar således ingen roll om Sune nere på baren inte kan mixa den ordentligt. men jag tackar för kritik, det uppskattas alltid.
Citera
2012-04-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudagafva
Förstår inte riktigt vad du menar. Känner du samma sak för typ Le Knight Club - Hysteria? Sen är det bara en snabb edit gjord för att passa i mina set, spelar således ingen roll om Sune nere på baren inte kan mixa den ordentligt. men jag tackar för kritik, det uppskattas alltid.

Ja, känns faktiskt samma för Le knight låten, det är inget direkt märkvärdigt att sno en loop som någon annan gjort som många gör sen bara hacka den och köra samma fras om och om igen. Din låt var bättre isåfall, sen struntar jag i om han är känd eller ej, finns hur mycket skit därute som helst som inte låter så bra.
Citera
2012-04-08, 17:52
Medlem
gudagafvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Ja, känns faktiskt samma för Le knight låten, det är inget direkt märkvärdigt att sno en loop som någon annan gjort som många gör sen bara hacka den och köra samma fras om och om igen. Din låt var bättre isåfall, sen struntar jag i om han är känd eller ej, finns hur mycket skit därute som helst som inte låter så bra.
Då är vi fundamentalt olika, då Hysteria är en favorit hos mig. Sen skulle jag gärna se dig "sno en loop som någon annan gjort och hacka den och köra den om och om igen". Att hitta bra samples är en konst.
Citera
2012-04-18, 15:14
Medlem
gudagafvas avatar
Slängde ihop denna igår eftermiddag och kan lika gärna lägga upp den.

Genre: French House
BPM: 112

Voyager - Souvenirs (AFTU Edit)
Citera
2012-04-20, 20:23
Medlem
gudagafvas avatar
Lade ut tre nya låtar nyss, som en liten EP. AFTU - High School Sweethearts EP

Låtarna:

Titel: High School Sweethearts
BPM: 126

Massa cuttade samples blev till slut detta:

AFTU - High School Sweethearts

Titel: Milkshake
BPM: 130

Enorma synthar från 80-talet och svängiga vocals resulterade i detta:

AFTU - Milkshake

Titel: Paris Blues
BPM: 122

Ett skojigt piano och stora blåsinstrument blidde:

AFTU - Paris Blues

Hoppas det smakar.
Citera
2012-04-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudagafva
Lade ut tre nya låtar nyss, som en liten EP. AFTU - High School Sweethearts EP

Låtarna:

Titel: High School Sweethearts
BPM: 126

Massa cuttade samples blev till slut detta:

AFTU - High School Sweethearts

Titel: Milkshake
BPM: 130

Enorma synthar från 80-talet och svängiga vocals resulterade i detta:

AFTU - Milkshake

Titel: Paris Blues
BPM: 122

Ett skojigt piano och stora blåsinstrument blidde:

AFTU - Paris Blues

Hoppas det smakar.

Lyssnade bara på Paris blues och tycker verkligen det var utmärkt val av sampling! Tycker även att du loopat den bra. Men basen låter lite sur tycker jag... Den värsta typen av surhet också, typ 1/4 ton fel - det gör att det låter lite amatörmässigt tyvärr. Sen så ligger basen bara o varierar kring ett fåtal toner när den istället borde följa med melodin (tycker jag iaf). Fixa det så tror jag den kan bli jättebra!
Citera
2012-04-21, 23:02
Medlem
gudagafvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leadstrom
Lyssnade bara på Paris blues och tycker verkligen det var utmärkt val av sampling! Tycker även att du loopat den bra. Men basen låter lite sur tycker jag... Den värsta typen av surhet också, typ 1/4 ton fel - det gör att det låter lite amatörmässigt tyvärr. Sen så ligger basen bara o varierar kring ett fåtal toner när den istället borde följa med melodin (tycker jag iaf). Fixa det så tror jag den kan bli jättebra!
Jag fattar vad du menar. När jag lade basen till den ville jag mest bli klar så att jag kunde börja på nya grejer. Lam ursäkt, men nåja. Tack för att du tar dig tid!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in