Citat:
Ursprungligen postat av gertattack
Så egentligen sådant kanske inte är en sån big of a deal? Om de nu händer för rätt många sommarstugor. Det kan väl inte vara så jättemånga som helgjuter en grund liksom för sommarstugan, särkilt med tanke på att de sommarstugor jag tittar på är taxerade till mindre än 50 000, dvs 0 kr.
Med några kunniga vänner behöver det kanske inte kosta så mycket att styra upp det en varm sommardag? Eller sådant kanske inte ens är akut.
Det tog mig och en kompis några timmar att sätta tillbaka betongplintarna och stötta upp huset igen på de ställen där stödet var dåligt. Nu tog vi inte och la så mycket krut på att räta upp huset så det blev rakt utan vi inriktade oss mer på att se till att alla golvbjälkar hade stöd av betongpelarna. Kostnaden för detta vart 0 kr då vi använde prylar som redan fanns där så det behöver inte bli dyrt.
Det som möjligen måste köpas in eller hyras är lämpliga domkrafter, de vi använde var pelardomkrafter som lyfte 10 eller om det var 20 ton per styck, har för mig vi använde 2 st, då lyfter man på varsin sida om pelaren man skall räta upp. Ska man räta upp hela huset måste man ha betydligt fler domkrafter jämt fördelat över hela grunden, eller det kanske inte är absolut nödvändigt men jag inbillar mig att det blir lättare att få allt rakt om man kan höja hela huset direkt än om man höjer på ett ställe och stöttar upp för att sedan flytta om domkrafterna till nästa pelare osv.
Vill man räta upp huset så det blir förhållandevis rakt så tar det längre tid då man får gå ut och mäta med vattenpass på golven osv men det går säkert i många fall att få huset hyfsat rakt igen om man bara har tålamod.
Tänk bara på att det finns en risk att fönster och dörrar kan komma att börja bli svåra att öppna / stänga om man rätar upp huset för mycket då det kan skilja åtskilliga centimeter i form av höjdskillnad inomhus på bara några meters avstånd. Så ska man räta upp huset så får man se till att hålla koll på fönster + dörrar så de går att öppna och stänga allt eftersom man höjer huset.
Det finns dem som har höjt hus på torpargrund eller pelare med uppemot 50 cm eller rent av mer pga att de av olika skäl vill få upp huset, t.ex. för att huset finns i en svacka och man vill få upp den så man kan höja marknivån en del för att på så sätt slippa få vattensamlingar modell insjö när det regnar mycket. Fast ger man sig på sådana operationer så kan det ta x antal dagar + att man kanske måste sätta dit nya högre pelare och gjuta på några varv på själva torpargrunden.
Kolla på
www.byggahus.se/forum där finns det trådar om detta, jag har sett sådana i alla fall tidigare så leta i forumdelen grund & markarbeten så bör det finnas något läsvärt och förhoppningsvis trådar med bilder.
Edit:
En sak som man får ha i åtanke är att det kan vara trångt / lite luft mellan marken och golvbjälkarna så det kan bli svårt och i vissa fall snudd på omöjligt att räta upp hus om man ej kan krypa under huset, då kan man iofs gräva ur lite massor så man ryms där för sådana operationer.
Så var fallet delvis för mig, vi fick gräva lite små diken under huset för att få plats i vissa områden, nu tog vi även och tilläggsisolerade golvet underifrån så det var främst därför vi fick gräva ur lite, sådant tar tid och kan var tidsödande men har man ingen brådska så spelar det mindre roll.
Sedan kan man få sig några (o)trevlia överraskningar också, vi hittade 2 st döda rävar pga skabb i grunden så lite sådant får man vara beredd på