• 1
  • 2
2012-04-07, 12:23
Medlem
CommonKnowledges avatar
Vad anses vara det rätta? Hur gör ni?
Olika för olika situationer? Ny bil/gammal bil? Sommar/vinter?

MVH
Citera
2012-04-07, 12:25
Medlem
John-Pauls avatar
När bilen kommit till stillastående och du avser att parkera den så håller du ner bromspedalen, drar åt handbromsen och lägger sedan växeln i läge P och sedan stänger du av motorn.
Citera
2012-04-07, 12:27
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
När bilen kommit till stillastående och du avser att parkera den så håller du ner bromspedalen, drar åt handbromsen och lägger sedan växeln i läge P och sedan stänger du av motorn.
Båda alltså men varför? Hittills har jag alltid lagt i P bara och det har fungerat, även i backar.
Citera
2012-04-07, 12:27
Medlem
zepofans avatar
P-läget på en automatlåda är inte att likställa med en broms, det är bara en liten fjuttig pinne som spärrar lådan från att rotera.
P-läge och broms är det som gäller.
Citera
2012-04-07, 12:33
Medlem
screamerns avatar
Används inget av det på ett bra tag kommer det att kärva fast, vilket inte är så bra.
Ha för vana att alltid lägga i båda.
Citera
2012-04-07, 12:42
Medlem
CommonKnowledges avatar
3 första svaren säger båda så får köra på det från och med nu.
Skulle dock vara kul att se om någon har en annan åsikt om detta?
Citera
2012-04-07, 12:58
Medlem
Napis avatar
Jag lägger bara i p om det inte är någon märkvärdig lutning.
Citera
2012-04-07, 13:01
Medlem
INTPs avatar
Brukar du möjligtvis få anmärkningar om att handbromsen inte fungerar ordentligt när du besiktar bilen? Mycket vanligt, och beror helt enkelt på att grejerna kärvar om dom inte används regelbundet.
Citera
2012-04-07, 13:11
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Brukar du möjligtvis få anmärkningar om att handbromsen inte fungerar ordentligt när du besiktar bilen? Mycket vanligt, och beror helt enkelt på att grejerna kärvar om dom inte används regelbundet.
Jag brukar inte ha en bil i mer än 2 år och i dom flesta fall är bilarna av nyare årsmodeller så har inte fått några sådana anmärkningar. Ska som sagt dock börja med att använda båda, behöver ju inte göra det svårt för nästa ägare.
Citera
2012-04-07, 13:59
Medlem
elektronikfreaks avatar
Frågeställningen kan väl jämföras med vad körskolorna lär ut. Dvs oavsett om man kör automat eller manuell ska handbromsen dras åt. Men hur många gör det på helt plant underlag? Själv kör jag manuell o lägger bara i backen (Saab) o de enda gångerna jag drar åt handbromsen är när jag parkar på ojämnt underlag dvs upp- eller nerförsbacke.

Däremot - som ovanstående mycket riktigt påpekat. Handbromsen mår bra av att motioneras. Däremot är det väl tveksamt hur nyttigt det är att dra åt handbromsen en blöt o slaskig vinterdag när det förväntas minusgrader på natten.
Citera
2012-04-07, 15:28
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Lägger aldrig i handbromsen, kör inte så mycket heller och har aldrig haft problem med kärvande handbroms på bilprovningen. Om jag inte vill att bilen skall rulla iväg lägger jag i ettan när jag kör min manuella och lägger bara i P om jag kör automaten.
Citera
2012-04-07, 16:32
Medlem
Vi har alltid lagt i P bara, utan handbromsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in