Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Överväger själv att söka Teoretisk Filosofi ā 30 hp nu till hösten. [klipp]
Är bara rädd för två saker:
1. Att jag inte är "tillräckligt smart" för filosofistudier på universitetsnivå (detta visar väl sig om jag öht börjar studera det)
2. Att jobba med något som inte gynnar en alls; att man läste filosofi i onödan (men ärligt talat så tror jag att detta är nästan omöjligt, filosofi utrustar en med kunskaper om evighetsfrågor som finns oberoende av tidsålder. Något måste man väl få ut av filosofistudier, oavsett bakgrund/livssituation!).
Men som du sade, bättre att man klantar sig i unga år än att man ångrar sitt liv långt senare och inte kan rätta till det.
edit: en grej jag tänkt på: Filosofiämnet verkar ha större respekt i engelskspråkiga världen. Hade man bott i USA så hade en Major i filosofi kunnat gynna en i olika karriärer. Här i Sverige verkar det som att man blir antingen filosofilärare eller forskare, och annars bara har filosofin till personlig utveckling i största allmänhet?
Är bara rädd för två saker:
1. Att jag inte är "tillräckligt smart" för filosofistudier på universitetsnivå (detta visar väl sig om jag öht börjar studera det)
2. Att jobba med något som inte gynnar en alls; att man läste filosofi i onödan (men ärligt talat så tror jag att detta är nästan omöjligt, filosofi utrustar en med kunskaper om evighetsfrågor som finns oberoende av tidsålder. Något måste man väl få ut av filosofistudier, oavsett bakgrund/livssituation!).
Men som du sade, bättre att man klantar sig i unga år än att man ångrar sitt liv långt senare och inte kan rätta till det.
edit: en grej jag tänkt på: Filosofiämnet verkar ha större respekt i engelskspråkiga världen. Hade man bott i USA så hade en Major i filosofi kunnat gynna en i olika karriärer. Här i Sverige verkar det som att man blir antingen filosofilärare eller forskare, och annars bara har filosofin till personlig utveckling i största allmänhet?
1. Det ÄR svårt. Inte alltid, men ibland. Men har du läshuvud och tid att sitta och fundera över saker så borde det gå bra ändå. Det är ju onekligen alltid intressant, i alla fall, till skillnad från andra ämnen.
2. Precis som du säger kan du aldrig läsa filosofi "i onödan". Jag är inne på B-kursen nu och hade redan på A-kursen fått några "aha"-upplevelser, just vad det gäller implikationer på verkliga livet - typ hur man egentligen ska tänka på saker och ting (ok nu blev det väldigt brett, men filosofin är ett övergripande tankesätt!).
Jag tror inte att man i USA kommer särskilt långt med en major i filosofi utanför akademin faktiskt. Du får gärna ge ett konkret exempel om du har något.
.
. Har hört någonstans att filosofilärarna på ST är lika politiskt vridna som resten av högskolan och att endast de med anställning på både ST och SU är de bra lärarna.
Jag tycker SU har hållit hög klass överlag, det jag har läst där. Nu läser jag i Lund, och det är finare lokaler, men undervisningsmässigt når de inte lika högt (i alla fall inte i filosofi).