Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Distinktionen analytisk - kontinental är inte glasklar och jag greppade den inte ordentligt förrän efter jag hade läst hela grundkursen på universitetet. Hårdraget fokuserar analytisk filosofi mer på logik, att ställa upp tydliga definitioner och bryta ner begrepp till klara beståndsdelar, medan kontinental filosofi är mer "flum". Jag har inte läst tillräckligt med kontinental filosofi för att beskriva den mer ingående. Framstående analytiska filosofer är till exempel Frege, Russell, Carnap, Quine, Kripke och Putnam, medan kända kontinentala dito är exempelvis Husserl, Heidegger, Sartre, Foucault och Derrida. Om du har läst något om några av dem och kan jämföra.
Okej. Synd att Sverige skall vara såpass inriktat på analytisk filosofi då, i och med att både Heidegger och Sartre är ytterst intressanta filosofer i min mening (och framförallt Nietzsche, som jag lyckades luskade fram att han tillhör den kontinentala filosofin).
Citat:
Biologi, civilingenjör, geologi, medicin... jag kan komma på rätt mycket. Men jag är inte så säker på att det krävs att man läser pedagogik för att undervisa (tyvärr). Kolla upp det noggrannare.
Ptja, det är väl en smaksak. Allt det du räknade upp är av samma skrot och korn enligt mig...
Citat:
Äh, hamnar du fel är det inte hela världen. Vem kan kräva att man vet vad man vill göra av hela livet när man är nitton bast? Jag läste matte ett år efter studenten och kom på att det var helt fel grej för mig. Sen läste jag lingvistik ett år innan jag halkade in på filosofi och märkte att det kändes roligare, och då kan jag ändå dra nytta av lingvistikpoängen i examen.
Det där med hur man ser på arbetslöshet är en smaksak. Själv ser jag fram emot det med skräckblandad förtjusning. Men jag är hellre arbetslös efter studierna och får hanka mig fram ett tag tills det reder ut sig än läser något jag egentligen inte är så intresserad av bara för att det leder till en trygg anställning. Det är när man är ung som man har råd att göra bort sig, sen när man är fyrtiotre och märker att det inte var så jävla kul ändå att satsa på den säkra utvägen så är man lite mer i klistret.
Det där med hur man ser på arbetslöshet är en smaksak. Själv ser jag fram emot det med skräckblandad förtjusning. Men jag är hellre arbetslös efter studierna och får hanka mig fram ett tag tills det reder ut sig än läser något jag egentligen inte är så intresserad av bara för att det leder till en trygg anställning. Det är när man är ung som man har råd att göra bort sig, sen när man är fyrtiotre och märker att det inte var så jävla kul ändå att satsa på den säkra utvägen så är man lite mer i klistret.
Sant, väldigt sant. Schysst inställning faktiskt. Skall nog ta till mig den. Vad vill du syssla med efter din examen i filosofi? Vad gör man egentligen som 'filosof'? Slå igenom med någon originell teori ála Sartre känns rätt avlägset. Men fan, hm... Sitter här och funderar tills hjärnan nästan börjar blöda. Blir fan till att söka till Uppsala i alla fall.
För övrigt finner jag nästan praktisk filosofi mer intressant än teoretisk filosofi. Ämnen som etik och politisk filosofi är något av det roligaste som finns. Vore intressant att läsa en A-kurs i båda ämnena.
Senast redigerad av Caesare 2012-04-09 kl. 23:56.
Senast redigerad av Caesare 2012-04-09 kl. 23:56.