Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-06, 22:37
Medlem
-badabing-s avatar
alla andra personligheter behövs ju och är som yin o yang men känns som psykopaten hamnar utanför?
narcisistiska drag behövs tycker jag, och alla andra personlighetstyper funkar rätt bra.
Och det där med att: dem är som gjorda för chefspositioner är bullshit tycker jag.
Är psykopater en felande länk som inte hjälper naturen?
Citera
2012-04-06, 22:43
Medlem
Dasein08s avatar
Jag skulle kunna tänka mig att det, i vissa miljöer, är lättare för psykopater att reproducera sina gener. På det sätter skulle man kunna säga att de är till nytta...för sina egna gener.
Jag blir nyfiken. Vad menar du med att narcissistiska drag behövs?
Citera
2012-04-06, 22:53
Medlem
-badabing-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Jag skulle kunna tänka mig att det, i vissa miljöer, är lättare för psykopater att reproducera sina gener. På det sätter skulle man kunna säga att de är till nytta...för sina egna gener.
Jag blir nyfiken. Vad menar du med att narcissistiska drag behövs?

Ok skrev fel, inte narciscistisk personlighetsstörning utan narciscistiska drag behövs absolut tycker jag, för att underhållning,ledare osv. vissa typer måste ha någon att se upp till,som talar om vad de ska göra osv.

Det enda jag kan tänka mig är att få polis och företag att sträva efter bättre säkerhet, men det behövs inte om de inte finns.
Jag tror att det är psykopater och narcissister som skapar ondskan i kulturen och miljön.

EDIT: Ser att texten e fucked upp men jag har lätt dyslexi
Citera
2012-04-06, 22:59
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -badabing-
Jag tror att det är psykopater och narcissister som skapar ondskan i kulturen och miljön.

Ja, fast det är ju inte direkt positivt för nån, inte ens dom själva.

Det enda "bra" med sociopater är att det kan göras spännande dokumentärer och filmer om dom. Gillar program om mord, seriemördaren och sånt, finner det väldigt intressant man är faschinerad av hur onda människor kan vara.
Citera
Medlem
Floppsens avatar
Jag tror att psykopati är en störning som uppkommit på grund av det skyddade samhälle vi lever i idag.

Vanliga symptom för psykopati är:
  • Behov av spänning/blir lätt uttråkad
  • Saknar ånger och skuldkänslor
  • Ansvarslöshet
  • ...
Dessa egenskaper skulle vara livsfarliga att inneha i det skede i historien då vi inte kunde skydda oss för farliga djur. Eller när vi klättrade i höga palmer för att få tag på kokosnötter eller utförde alla andra farliga aktiviteter förr när vi levde som vildar. Om en vanlig person råkar pilla en tiger i rumpan med en pinne så att denna tiger blir arg blir vi livrädd och springer därifrån. Sen så fort vi tänker på vad som kunde ha hänt så får vi ångest och vill inte uppleva situationen igen.

En typisk psykopat saknar denna ångest och ånger och skulle vara tillbaka dagen efter och pilla katten i fisan.
Citera
Medlem
Jag tror inte på yin och yang eller att det måste finnas någon balans. Jag tror helt enkelt att det psykopatiska personlighetsdragen,tyvärr, har varit evolutionistiskt fördelaktigt. Ett av de mest karaktäristika personlighetsdrag som kännetecknar psykopaten charmiga.

Vilket kvinnor faller för. Det leder till att de överlag charmerar fler kvinnor och därmed ligger mer och i och med det troligtvis gör fler kvinnor gravida. Det finns en viss "arvsvariabel" för psykopati så därmed förs "risken" vidare med varje barn man skaffar med en psykopat. Innan psykopaten visar sitt rätta jag är det ofta "för sent".

Självklart spelar massa andra saker in men jag skulle inte säga att psykopaten är en "felande länk"(vad som nu menas med det). Psykopaten är endast en av alla personlighetstyper som finns.
Citera
2012-04-06, 23:01
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ok skrev fel, inte narciscistisk personlighetsstörning utan narciscistiska drag behövs absolut tycker jag, för att underhållning,ledare osv. vissa typer måste ha någon att se upp till,som talar om vad de ska göra osv.

Det enda jag kan tänka mig är att få polis och företag att sträva efter bättre säkerhet, men det behövs inte om de inte finns.

Jag har tänkt samma tanke: Att det är narcissister och psykopater som skapar ondskan. Men det är många som inte skulle hålla med om detta och säga att det är tvärt om: Det är kulturen och miljön som skapar narcissister och psykopater. Själv lutar jag mot att det är både och. Man har sett att psykopater har vissa utmärkande avvikelser i hjärnans struktur. Men det finns människor som har dessa avvikelser, men som inte verkar ha psykopatiska drag. Enligt detta resonemang kan det vara så att det behövs "triggers" i miljön för att den psykopatiska personligheten skall utvecklas. Å andra sidan är också de avvikande strukturerna i hjärnan en förutsättning för psykopatiska drag.
Citera
2012-04-06, 23:02
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Ja, fast det är ju inte direkt positivt för nån, inte ens dom själva.

Det enda "bra" med sociopater är att det kan göras spännande dokumentärer och filmer om dom. Gillar program om mord, seriemördaren och sånt, finner det väldigt intressant man är faschinerad av hur onda människor kan vara.

Det där var kärnfullt!
(Nej, jag är inte ironisk, jag menar det verkligen!)
Citera
2012-04-06, 23:04
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floppsen
Jag tror att psykopati är en störning som uppkommit på grund av det skyddade samhälle vi lever i idag.

• Ansvarslöshet
  • ...
Dessa egenskaper skulle vara livsfarliga att inneha i det skede i historien då vi inte kunde skydda oss för farliga djur. Eller när vi klättrade i höga palmer för att få tag på kokosnötter eller utförde alla andra farliga aktiviteter förr när vi levde som vildar. Om en vanlig person råkar pilla en tiger i rumpan med en pinne så att denna tiger blir arg blir vi livrädd och springer därifrån. Sen så fort vi tänker på vad som kunde ha hänt så får vi ångest och vill inte uppleva situationen igen.

En typisk psykopat saknar denna ångest och ånger och skulle vara tillbaka dagen efter och pilla katten i fisan.

Jag hade en lärare som hade teorin att psykopati faktiskt ökar. Bl a av den anledningen du skriver om, men också för att psykopater var lättare att avslöja i ett jägarsamhälle där man levde i små grupper.
Citera
2012-04-06, 23:05
Medlem
-badabing-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floppsen

• Ansvarslöshet
  • ...

Det där tror jag inte alls på. Dem brukar ju vara mycket medvetna om socialt spel och hur man ska undgå att bli skadad genom rövslickning eller hot, och att åka fast genom att vända steken och få offret att bli skyldig.
Psykopatiska mördare brukar "träna upp sig" genom att börja med spindlar,katter,hundar osv. Tror inte en psykopat inte fattar att en tiger är ofarlig.
Citera
2012-04-06, 23:10
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Det där tror jag inte alls på. Dem brukar ju vara mycket medvetna om socialt spel och hur man ska undgå att bli skadad genom rövslickning eller hot, och att åka fast genom att vända steken och få offret att bli skyldig.
Psykopatiska mördare brukar "träna upp sig" genom att börja med spindlar,katter,hundar osv. Tror inte en psykopat inte fattar att en tiger är ofarlig.
Självklart förstår psykopaten att tigern är farlig men eftersom den gärna vill söka spänning, och inte känner den här ångesten vid tanken på att göra det igen, kan man tänka att psykopaten gör det fler gånger "just for fun".

Sociala spelet är ju annat. Det handlar inte om att bli mördad på fläcken, där handlar det om planering och manipulation. Det är psykopater expert på eftersom de inte känner sympati för andra människor, eller djur för den delen.
Citera
2012-04-06, 23:13
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasein08
Jag hade en lärare som hade teorin att psykopati faktiskt ökar. Bl a av den anledningen du skriver om, men också för att psykopater var lättare att avslöja i ett jägarsamhälle där man levde i små grupper.
Absolut men varför skulle det vara dåligt för en psykopat att bli upptäckt? Du tänker att den skulle bli upptäckt för att den mördar folk osv?

Det är ju oftast de psykopaterna som det skrivs om, men majoriteten av psykopaterna är ju inte seriemördare, utan lever sina liv som alla andra, möjligen med något skelett i garderoben som inte bekymmrar dem ett dugg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in