• 1
  • 2
2012-04-06, 21:06
Medlem
Bobby Knights avatar
Jag har aldrig upplevt mig som kinkig när det gäller sängar så därför riktar jag in mig på billiga varianter.

Det finns dock sjukt billiga madrasser på Jysk för 600 kr. Fast vet inte om jag vågar köpa dessa... måste vara något extremt dåligt med dom.

Tror ni någon säng på Ikea vad som skulle passa mig bäst?
Citera
2012-04-06, 21:18
Medlem
Det absolut bästa är nog att provligga olika madrasser på exempelvis Ikea innan du bestämmer dig för någon. Men en som jag har haft i några år som jag är riktigt nöjd med är denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50152492/

Funkar perfekt för mig och har inte gått sönder eller liknande!
Citera
2012-04-06, 23:37
Medlem
600kr är nog rätt dumsnålt, du ska ändå ligga där ca 30% av din tid. Dock behöver du kanske inte lägga ner 60 000, men även den enklaste ikeasäng är betydligt bättre än en skumgummimadrass från jysk.
Citera
2012-04-07, 01:54
Medlem
Forzos avatar
Har du inte ryggproblem innan kommer du garanterat få det i en billig skitsäng. Dessutom sover du sämre vilket gör att du aldrig blir riktigt utvilad. IKEAs sängar har vunnit massa tester där mycket dyrare sängar varit med så åk dit och provligg. Det är värt att lägga 5-10000 på en säng. Tänk även på att inte köpa en allt för mjuk säng eftersom det inte är bra för kroppen.
Citera
2012-04-07, 02:19
Medlem
Jag sover som en gud i en av IKEAS billigaste sultanvarianter så i mina ögon är pris -> bekvämlighet något som inte följs åt speciellt tätt.

Det finns väl förmodligen en kvalitetsskillnad i dem i den meningen att de håller sämre, men o andra sidan så gråter man inte om man blir tvungen o slänga en säng för under 1000lappen efter ett gäng år heller.

Så det enda vettiga är helt enkelt att provligga, och det är ju som de flesta vet skitsvårt.
Citera
2012-04-07, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Det absolut bästa är nog att provligga olika madrasser på exempelvis Ikea innan du bestämmer dig för någon. Men en som jag har haft i några år som jag är riktigt nöjd med är denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50152492/

Funkar perfekt för mig och har inte gått sönder eller liknande!

Provligga det kan h*n göra på Jysk, så det behöver man inte exempelvis göra på Ikea
Citera
2012-04-07, 08:49
Medlem
Heh, kan vi inte bara lägga ner det här argumentet "men du spenderar ju 30% av din tid i sängen!1". Visserligen är det, så men man är ju mer eller mindre INTE VID MEDVETANDE när man sover (säkerligen inte tillräckligt vid medvetande för att förstå skillnaden mellan en säng för 2500 kr och en för 25 000 kr).

Det enda problemet är om sängen ger en ryggproblem.
Citera
2012-04-07, 08:57
Medlem
Snurrens avatar
Köp inte den där ikeasängen Slånstad, den är inte dubbelfjädrande vilket känns i ryggen efter ett tag. Möjligtvis om man har en tjock skummadrass ovanpå kan det vara OK. Dock är ikeas dyrare väl så bra, Jysk har också en del hyfsade, men välj inte de allra billigaste.
Citera
2012-04-07, 15:59
Medlem
hacke169s avatar
förstår faktiskt inte varför folk fått för sig att man sover bäst på en resårmadrass.
ser man till vad kroppen rent evolutionsmässigt är anpassad till så är det ju snarare ganska stumma underlag som är bäst för både rygg och sömn.

bytta nyligen mina dux-resårmadrasser till en ribbotten med en tempurmadrass (7cm tjock) ovanpå en vanlig bäddmadrass (typ 7cm) att ligga på. lagom hårt och extremt skönt för ryggen. sover nu bättre än någonsin, tar dock en natt eller två att vänja sig.

kanske kunde vara något att fundera på om du ändå ska byta säng. är själv aningen irriterad att jag inte kom underfund med detta tidigare.
Senast redigerad av hacke169 2012-04-07 kl. 16:06.
Citera
2012-04-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
förstår faktiskt inte varför folk fått för sig att man sover bäst på en resårmadrass.
ser man till vad kroppen rent evolutionsmässigt är anpassad till så är det ju snarare ganska stumma underlag som är bäst för både rygg och sömn.
Menar du att vi har anpassat oss evolutionärt till underlag som påminner om Tempurmadrasser? Vad skulle det vara för underlag i så fall?
Citera
2012-04-07, 20:23
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169

bytta nyligen mina dux-resårmadrasser till en ribbotten med en tempurmadrass (7cm tjock) ovanpå en vanlig bäddmadrass (typ 7cm) att ligga på. lagom hårt och extremt skönt för ryggen. sover nu bättre än någonsin, tar dock en natt eller två att vänja sig.

kanske kunde vara något att fundera på om du ändå ska byta säng. är själv aningen irriterad att jag inte kom underfund med detta tidigare.

När evolutionen placerar mig på en skummadrass i ett vandrarhem eller hemma hos någon så håller min rygg på att gå sönder, har varit så sedan jag var 12 år gammal... tror inte min rygg lyssnar på några evolutionsargument...
Citera
2012-04-08, 09:34
Medlem
hacke169s avatar
edit.
Senast redigerad av hacke169 2012-04-08 kl. 09:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in