2012-04-06, 20:03
Medlem
robertobaggios avatar
Har tänkt att renovera om hela mitt kök. Eller snarare att min kokvrå ska bli ett fullständigt kök.

Det innebär att jag (läs: inhyrd snickare) ska riva en vägg på ca 3x3m.
Antar att även en röris och elektriker måste inkopplas (sköter snickaren det?).

Har väl tänkt mig IKEAs sortiment vad gäller vitvaror och luckor.

Färdiga köket blir väl ca 2-2,5m brett. Dvs ett mindre kök.
Ny kyl, frys, spishäll och ugn ska även inhandlas.

Jag är fullständigt värdelös på allt som heter renovering, så allt kommer att hyras in med hjälp av ROT-avdrag.

Ska bygga på mitt bostadslån med 50 000 men antar att det inte räcker till allt?
Självklart svårt att uppskatta, men är det någon som gjort något liknande eller vet vad allt landar på?
Citera
2012-04-06, 20:35
Medlem
breakbabess avatar
Skall det bara rivas en mellanvägg och ett litet kök.
Och sen monteras upp ett nytt kök så kan du räkna med Max 3-4dagars jobb om der krånglar rejält, men räkna med det iaf.
En snickare lär lämna ett pris som ligger på cirka 400kr/h + material om du inte köper det själv..
Så räkna med cirka 30timmars arbete för honom, och någon timmes jobb för en rörkrökare, elektriker och målare.. Räkna högt och säg 30000för snickarens arbete, sen några tusenlappar för elektriker osv, och sen material, så snabbt avräknat kanske du kan landa på runt 50000, tror dock aldrig du kommer att komma i närheten av en så hög summa.
Men bättre att ta till lite..
Citera
2012-04-06, 23:56
Medlem
50 000 låter nästan lite dyrt för ett så pass litet kök. Snickaren kan fixa röris o elektriker om du ber honom, då tar han dit sina polare så fixar dem allt. Kanske inte alltid billigast, men smidigt.
Citera
2012-04-07, 00:32
Medlem
robertobaggios avatar
Tack för svaren!

Men känns ändå som att 50 000 inkl ALLT är i underkant.

Räknar med vitvaror och dyl. för 25 000. Det är ändå en ugn, häll, kyl och frys som ska införskaffas. Dessutom fläkt på det. Kanske även en micro.
Tittade på ikea.se nu och kom upp i den summan ganska snabbt. Säg 20 000 ivf.

Rivningen är ändå ett stort problem som jag ser det. Nytt golv måste ju läggas där väggen var innan.
Kakel till väggen. Bänkskivor. Målarfärg osv osv.

Materialkostnader på 30 000.

Jo, måste sanera någon ventilation från asbest också. 5000kr där meddelade styrelsen.

Uppe i 35 000.

Rotavdraget ligger ju på 50% så det innebär att dessa tre människor (rör,el,snickare) inte får gå på mer än... 30 000 innan avdrag.

Låter inte det extremt billigt? För billgt?
Citera
2012-04-07, 00:59
Medlem
robertobaggios avatar
Jo en sak till

IKEA har ju inte de snyggaste vitvarorna.

Är det simpelt att köpa vitvaror någon annanstans, ex Tretti.se men att montera med exakta mått i IKEAs lådor osv? Eller är IKEAs lådor måttade efter deras egna vitvaror.

Vill gärna köra på integrerade vitvaror som "försvinner" in i lådorna.
Citera
2012-04-07, 08:32
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertobaggio
Tack för svaren!

Men känns ändå som att 50 000 inkl ALLT är i underkant.

Räknar med vitvaror och dyl. för 25 000. Det är ändå en ugn, häll, kyl och frys som ska införskaffas. Dessutom fläkt på det. Kanske även en micro.
Tittade på ikea.se nu och kom upp i den summan ganska snabbt. Säg 20 000 ivf.

Rivningen är ändå ett stort problem som jag ser det. Nytt golv måste ju läggas där väggen var innan.
Kakel till väggen. Bänkskivor. Målarfärg osv osv.

Materialkostnader på 30 000.

Jo, måste sanera någon ventilation från asbest också. 5000kr där meddelade styrelsen.

Uppe i 35 000.

Rotavdraget ligger ju på 50% så det innebär att dessa tre människor (rör,el,snickare) inte får gå på mer än... 30 000 innan avdrag.

Låter inte det extremt billigt? För billgt?

Först skrev du att billiga IKEA vitvaror skulle in, nu ska du ha dyrare integrerade. Tro fan det blir dyrt.

Vad du kan göra för att hålla kostnaden nere är att riva ut och forsla bort det gamla själv. Du har även rätt som privatperson att riva asbesthaltigt material i din egen bostad. Förmodar att det är eternitrör till fläkt och vent, inga problem på med mask och sätt igång.
Fixar du detta själv finns det 10-12 tusen mer att köpa vitvaror för eller betala hantverkarna
Citera
2012-04-07, 09:32
Medlem
det kan räcka de dina 50k man då ärr det presis ink. alla vitvaror
det du ska tänka på är att INTE röra asbesten har du otur (tex börjar damma asbest dammar nästan altid) så kan du åka på att betala detalgsanering av hela fastigheten. Detta är dyrt ca500k för en normalstor villa.
Citera
2012-04-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robertobaggio
Har tänkt att renovera om hela mitt kök. Eller snarare att min kokvrå ska bli ett fullständigt kök.

Det innebär att jag (läs: inhyrd snickare) ska riva en vägg på ca 3x3m.
Antar att även en röris och elektriker måste inkopplas (sköter snickaren det?).

Har väl tänkt mig IKEAs sortiment vad gäller vitvaror och luckor.

Färdiga köket blir väl ca 2-2,5m brett. Dvs ett mindre kök.
Ny kyl, frys, spishäll och ugn ska även inhandlas.

Jag är fullständigt värdelös på allt som heter renovering, så allt kommer att hyras in med hjälp av ROT-avdrag.

Ska bygga på mitt bostadslån med 50 000 men antar att det inte räcker till allt?
Självklart svårt att uppskatta, men är det någon som gjort något liknande eller vet vad allt landar på?
Ta alltid offert, kolla referenser
Citera
2012-04-07, 09:58
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borntocrash
det kan räcka de dina 50k man då ärr det presis ink. alla vitvaror
det du ska tänka på är att INTE röra asbesten har du otur (tex börjar damma asbest dammar nästan altid) så kan du åka på att betala detalgsanering av hela fastigheten. Detta är dyrt ca500k för en normalstor villa.

Det lär inte damma från ett rör fullt av fett från decennier av matos. Det bästa är att riva utan att fråga annars blir du skinnad av OCAB
Det grannen inte vet har han inte ont av
Citera
2012-04-07, 16:14
Medlem
robertobaggios avatar
Jo men integrerade behöver inte bli mycket dyrare. Som sagt, kommer nog undan med 20 000. När jag syftade på "billigt" kök tänkte jag mer på att jag inte behöver så många skåp osv. Tror köket bli strax över 2m brett.

Vad gäller asbestsaneringen var det ett krav från styrelsen för att jag ens ska få deras godkännande.
Grannarna gjorde det för 5-6000. Absolut ingenting jag kommer att göra själv.

Rivning av betong/tegel av en utan någon som helst erfarenhet är nog inte att rekommendera.

Men det är just det med rörisar och el. Stamrören går precis i hörnet där jag kommer att ha köket så det krävs inga större omdragningar. Tar inte många timmar?
Citera
2012-05-04, 23:35
Medlem
robertobaggios avatar
NY FRÅGA - nya som läser kanske.

Har nu fått godkänt av bank och styrelse. Kommer en snickare hit i nästa vecka.

Har nu tänkt om lite. Vitvaror för 20 000 säger vi. Det är fast.

Men vad jag nu istället tänkt göra är att bygga ett kök längs med långväggen. River fortfarande väggen och forslar bort det gamla köket. Men nu vill jag även ha upp en ny vägg på nästan samma ställe.

Då är frågan, vad kan det gå på? I väldigt runda slängar? Budget på 50.000. Kan sträcka mig till 60
Det som skall göras:

-Vitvaror 20.000
-Asbestrengöring
-Rivning av 3m vägg
-Bortförande av gammal vägg + kokvrå
-Ny vägg på 2x3m (gips eller liknande)
-Montering av nytt kök (inkl lådor, kakel och bänkskiva, 10.000?) ~ 3-4m brett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto