2012-04-06, 17:48
Medlem
Hallå

Funderar på om det är olaligt att sälja sin ena njure privat?
Folk står i kö för att få en njure. Är det olagligt att typ auktionera ut en av sina njurar och sälja
till högstbjudande? Jag vet att nära släktingar får donera njurar, men är det på något sätt olagligt att faktiskt sälja en njure till en behövande?
Jag behöver pengar, den som köper behöver en njure. Dom moraliska aspekterna kan vi lämna...
Citera
2012-04-06, 18:14
Medlem
Nej, det är tyvärr inte lagligt att sälja sina egna organ i vinstsyfte. Se §15 i transplantationslagen.
Citera
2012-04-06, 18:55
Bannlyst
Det finns forum hemsidor där folk lägger ut det dom vill sälja och är någon i behov då betalar dom det dom kan betala det visades för nåt årsen
Citera
2012-04-06, 19:45
Medlem
jassieofficial85s avatar
Jag undrar hur mycket man hade kunnat få betalt.
Jag hade lätt sålt min för ca 50 milijoner
Citera
2012-04-06, 19:57
Medlem
flukkes avatar
En njure är väl inte värd många kronor idag?
Finns ju hur många människor som helst med friska njurar i U-länder som är beredda att byta bort dom mot lite elektronik.

Liknande detta:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sal...tt-kopa-iphone
Citera
2012-04-06, 20:12
Medlem
thinkagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, det är tyvärr inte lagligt att sälja sina egna organ i vinstsyfte. Se §15 i transplantationslagen.

Vafan! Nu blev jag riktigt sur, vilket kasst jävla system!

Varför skall inte en människa få sälja sina EGNA organ om han/hon så vill?! Ska fan ta upp detta någonstans.. AAAARGH!

Ärligt nu, vad blir straffet om jag säljer min njure? Inte fan kan jag åka in för att ha krängt en njure?!
Citera
2012-04-06, 20:19
Medlem
jassieofficial85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkagain

Varför skall inte en människa få sälja sina EGNA organ om han/hon så vill?! Ska fan ta upp detta någonstans.. AAAARGH!

Ärligt nu, vad blir straffet om jag säljer min njure? Inte fan kan jag åka in för att ha krängt en njure?!

Jo därför att det oftast uppstår komplikationer efteråt och då får staten bekosta detta! Bland annat. (sen finns det säkert tusen andra anledningar också) Det var ju någon kille från kina eller japan (17 år gammal) som hade sålt sin njure för en ipad och en ipod. Han fick prylar av ett värde för ca 20 tusen kronor. Personen i fråga sålde njuren för 250 tusen kronor. Den sjuttonåriga pojken lider idag av njursvikt. Och blir alltmer sämre.
Citera
2012-04-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkagain

Ja, rent teoretiskt kan du åka in på två år, jag skulle dock tro att det är mer sannolikt att man döms till böter, men det är svårt att säga då jag inte känner till några fall där en person blivit dömd för detta i Sverige.

Det kan förvisso förekomma en del komplikationer efter en njurtransplantation (Det är t.ex. vanligt att man utvecklar diabetes, så jag hade nog inte gjort det), men detta borde ju även göra sig gällande vid frivilliga donationer. Man får ju även betänka att många organ skulle kunna säljas postumt. Det finns ju ett omfattande behov av organ inom sjukvården, så jag skulle tro att incitamenten är av moralisk natur snarare än ekonomisk.
Citera
2012-04-06, 22:51
Medlem
Kickexs avatar
Hade gärna donerat min, personligen. Men orkar liksom inte boka tid för det... xD
Citera
2014-01-05, 20:44
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Juridik innefattar inte värdering av organ (på svarta börsen eller annorstädes).

/Mod
Citera
2015-05-26, 15:09
Medlem
Skulle också vilja sälja min njure för rätt pris.
Har hittat lite köpare online som säger sig vilja köpa.

Men hur gardera man att man inte bli lurad?

Hitta också fattigt folk som vill sälja för 3000 dollar.
Skulle aldrig sälja för så lite men får man minst 300.000 så kan jag tänka mig.

Så varför skulle dom vilja välja mig istället för en fattig person som tar avsevärt mindre?

indier och folk ifrån filipperna verka vara dom som borde vill sälja och köpa.

Frågan är hur seriöst det är och är det lagligt där?

Tror det olagligt i filipperna.
Senast redigerad av Nyfikenpaallt 2015-05-26 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in