2005-04-15, 17:59
Medlem
Götheborg.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Vilka kålsuparteorier!

Fråga norrmännen, danskarna, holländare, fransmän, polackerna vilken armé de föredrog!
Jag vet en äldre kvinna som bodde i Norge under kriget. Hon med hela sin familj och många vänner föredrog de tyska soldaterna framför de sovjetiska.
Citera
2005-04-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva

Vi har under 50 år nu fått reda på alla krigsbrott tyskarna begick under kriget och det finns ingen tvekan om att dessa dåd i många fall var så grymma att det knappt går att diskutera men nu är det dags att börja gräva i skiten hos den "goda" sidan och avslöja att i krig så finns det varken gott eller ont, bara död

1. Jag har aldrig sagt att du är nazist.

2. Ingen här har problem med att förstå att massa oskydliga tyskar
tvingades ut i kriget. Ingen har heller problem med att förstå att ingen
fotsoldat mår bra i krig, vilken sida de än tillhör.

3. MEN, jag tror ingen av "oss" har problem med att se de allierades
soldater hyllas, ity de banade vägen för ett demokratiskt Europa.
De offrade sig för att vi i dag har Flashback att skriva på (*), och flera
partier att rösta på. Hade tyska soldater iDAG varit allmänna "hjältar"
så hade vi förmodligen levt i en nazistisk diktatur.

(*) Lite hårddraget kan tycka, men yttrandefrihetsforum som detta
hade inte varit tillåtet under nazism.
Citera
2005-04-15, 19:22
Medlem
Naglfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
De offrade sig för att vi i dag har Flashback att skriva på (*), och flera
partier att rösta på. Hade tyska soldater iDAG varit allmänna "hjältar"
så hade vi förmodligen levt i en nazistisk diktatur.

Jag skulle inte våga påstå att Sovjetunionens maktposition efter kriget är något positivt. Att Hitler ville förinta kommunismen är iallafall i mina ögon något väldigt positivt och jag tror inte att jag är ensam om den åsikten.

Naglfar out.
Citera
2005-04-15, 19:28
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Å andra sidan hade vi inte behövt ett sådant.
(Nej, det var inte helt seriöst sagt, bara nästan)
Citera
2005-04-15, 19:31
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naglfar
Jag skulle inte våga påstå att Sovjetunionens maktposition efter kriget är något positivt.
Och vem var osaken till att Sovjets inflytande kom så långt västerut?
Citat:
Att Hitler ville förinta kommunismen är iallafall i mina ögon något väldigt positivt och jag tror inte att jag är ensam om den åsikten.
Jag är glad att Stalin hjälpte till att krossa Hitler. Och jag tror att polackerna hade det bättre under Sovjet än under Hitler.
Citera
2005-04-15, 19:41
Medlem
Naglfars avatar
Citat:
Och vem var osaken till att Sovjets inflytande kom så långt västerut? Jag är glad att Stalin hjälpte till att krossa Hitler. Och jag tror att polackerna hade det bättre under Sovjet än under Hitler.

Ok, nu diskuterade jag iofs ifall det var jättebra att alla allierade krossade hitler och tog kontrollen över Europa. Men ska man gå bakåt likt du gör så kan jag säga att det var judarnas fel som införde bolsjevismen i Sovjetunionen, vilket var den stora anledningen att Hitler anföll Sovjet. Men så kanske man inte riktigt kan resonera... eller hur? Med ditt resonemang så kan man säga att det vore jättebra om Nordkorea erövrade Kina för då försvann en stor diktatur... sen är det skitsamma om den nya diktaturen är ännu mer stenhård.

Jag tror inte att polackerna hade det bättre under Sovjetunionen än under Hitler nej.

Naglfar out.
Citera
2005-04-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Å andra sidan hade vi inte behövt ett sådant.

Nej, nassarna hade redan klubbat ihjäl alla oliktänkande.
Citera
Medlem
Citat:
Och vem var osaken till att Sovjets inflytande kom så långt västerut?
Man skulle kunna säga att Nassepuckona orsakade kommenötternas stora expansion och även hårdare kommunistisk styrning....
Är det ingen som har nån teori att Adolf egentligen var komme? (fast "under cover")
Citera
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Nej, nassarna hade redan klubbat ihjäl alla oliktänkande.
Precis.
Citera
2005-04-15, 19:47
Medlem
Citat:
Jag skulle inte våga påstå att Sovjetunionens maktposition efter kriget är något positivt. Att Hitler ville förinta kommunismen är iallafall i mina ögon något väldigt positivt och jag tror inte att jag är ensam om den åsikten.

De västallierade gjorde det lite mer smidigare; de förintade inte Stalin, men stoppade större expansion. Orsaken till offensiven i Normadie var inte bara att krossa Tyskland.
Citera
2005-04-15, 19:48
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Jag tror inte att polackerna hade det bättre under Sovjetunionen än under Hitler nej.

I det långa loppet så hade dom nog det. Hitler hade inga planer på att leva i harmoni med polackerna. Dom skulle förslavas och fördrivas för att ge tyskarna 'lebensraum'
Citera
2005-04-15, 20:41
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
I det långa loppet så hade dom nog det. Hitler hade inga planer på att leva i harmoni med polackerna. Dom skulle förslavas och fördrivas för att ge tyskarna 'lebensraum'

Ironiskt nog så kapades ju en hel del av det tidigare Polen i öster. Å andra sidan fick ju de själva en jävla massa bolsjevikiskt lebensraum till priset av folkfördrivning (av tyskar förstås, så det "räknas ju inte").

Citat:

Tyvärr så återstår ju inte mycket av Europa, i kulturell mening, idag. Och jag tror inte jag tänker ge Hitler hela skulden för det precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in