• 1
  • 2
2005-02-14, 15:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Kanske någon har lust att diskutera synen på och värderingen av de stridande tyska förbanden under andra världskriget? Ska de "fördömas" mer än andra soldater, ska alla misstänkliggöras för krigsförbrytelser, är det berömvärt att som sker i så gott som alla Hollywoodfilmer med krigstema tyska soldater (och frivilliga anti-bolsjevikiska européer i Waffen-SS) framställs som klumpiga och onda karikatyrer?

Min personliga hållning är långt ifrån krigsförhärligande, de båda världskrigen har förhoppningsvis lärt Europas folk att den moderna militära teknologin och den ideologiska oförsonligheten leder till meningslös masslakt av miljoner unga män och ett allvarligt försvagande av Europa som biologiskt och kulturellt fenomen.
Men jag gillar inte heller historiskt okunniga, hysteriskt moraliserande och käringaktiga tänkesätt, som vägrar förstå att det utan militär motståndskraft aldrig skulle kunnat existera någon högre kultur (vad skulle antikens grekiska stadsstater ha varit utan sin förmåga och vilja att försvara sig mot inkräktare och invasioner!?) Om inte Europas folk beslutsamt försvarat sig mot hunner, araber, magyarer, mongoler och turkar skulle det inte ha existerat några europeiska nationer överhuvudtaget, inte med nationernas nuvarande etniska och kulturella särprägel i alla fall.

Några länkar:

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/...rzeichnis1.htm

http://www.wehrmacht.org/php/willkommen.php

http://www.feldgrau.com/

http://www.waffen-ss.com/home.html
Citera
2005-02-19, 15:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Den här studien av professor Emil Schlee vet jag att alla självutnämnda doktorer på revisionismforumet längtat lite extra efter. Jag lägger den i denna tråd i stället för att starta en ny om "krigsskuld". Missa inte heller Schlees boktips, flera bra volymer där:

http://vho.org/tr/2003/1/Schlee56-62.html

Citat:
"The time between the beginning of the first and the end of the second world war is more and more called what it actually was: The third Thirty Year War (1914-1945) for the destruction of Germany, which since the end of the 19th century had been becoming a scientific and economic super power. This fact, however, is hidden behind a veil of ongoing war propaganda by the media, historians and politicians. The reason for this propaganda is that the entire post-war order depends on hiding this fact. The historical truth, however, demands a correction of the historiography of both world wars: Germany did not unleash any world war.---"
Citera
2005-04-10, 16:30
Medlem
Ezzelinos avatar
Soldatlik hittar och identifierar man fortfarande i tusental, bl.a. från det förödande slaget om Seelowhöjderna: men de "väldiga judiska massgravarna" är som förgjort att finna något spår efter...undrar varför?

http://www.yourforum.org/revforum/viewtopic.php?t=1979

Jag tror Anthony Beevor anger siffran 300.000 stupade ryssar under slaget om Berlin, och 40.000 tyska soldater...och Seelowhöjderna för nästan exakt 60 år sedan var förvisso ett helvete på jorden:

http://zhukov.mitsi.com/Seelow.htm
Citera
2005-04-14, 12:38
Medlem
Nissedruvas avatar
Majoriteten av de tyska trupperna var inte med vid massavrättningarna och bör däför inte framställas som onda judeslaktare som många hollywood filmer tenderar att göra... jag anser att de allierade soldaterna (särkilt ryssarna) var i många fall lika hänsynslösa som de tyska.. men kom ihåg att det rådde krig i världen och i krig dör det alltid oskyldiga människor. I detta fall dock så är det vinnaren(de allierade) som har skapat mycket av den syn på den tyska armen som vi har idag och har "glömt" att deras egna soldater gjorde mycket av det som de beskyller på tyskarna.
Citera
2005-04-14, 12:52
Medlem
Vi kan skippa tanken på "schyssta rättvisa krig". Kanske ändå skulle tyskarna inte förklarat krig och invaderat länder till höger och vänster. Det var nödvändigt att nasseriket krossades och brändes ner till grunden för framtida frihet och demokrati.
Citera
2005-04-14, 15:33
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kanske någon har lust att diskutera synen på och värderingen av de stridande tyska förbanden under andra världskriget? Ska de "fördömas" mer än andra soldater, ska alla misstänkliggöras för krigsförbrytelser, är det berömvärt att som sker i så gott som alla Hollywoodfilmer med krigstema tyska soldater (och frivilliga anti-bolsjevikiska européer i Waffen-SS) framställs som klumpiga och onda karikatyrer?

Min personliga hållning är långt ifrån krigsförhärligande, de båda världskrigen har förhoppningsvis lärt Europas folk att den moderna militära teknologin och den ideologiska oförsonligheten leder till meningslös masslakt av miljoner unga män och ett allvarligt försvagande av Europa som biologiskt och kulturellt fenomen.
Men jag gillar inte heller historiskt okunniga, hysteriskt moraliserande och käringaktiga tänkesätt, som vägrar förstå att det utan militär motståndskraft aldrig skulle kunnat existera någon högre kultur (vad skulle antikens grekiska stadsstater ha varit utan sin förmåga och vilja att försvara sig mot inkräktare och invasioner!?) Om inte Europas folk beslutsamt försvarat sig mot hunner, araber, magyarer, mongoler och turkar skulle det inte ha existerat några europeiska nationer överhuvudtaget, inte med nationernas nuvarande etniska och kulturella särprägel i alla fall.

Jag tycker att man måste ha förståelse för den då rådande politiska och psykologiska situationen. Det var egentligen relativt få som begick de grymma ste handlingarn.Att dömma en hel armé, enhet pga vissa människors bestialiska handlingar är sjukt oavsätt arméns nationalitet och det är verkligen tråkigt hur tyska soldater ofta framställs i film.

Jag har studerat både tyska och ryska soldaters privata dagböker, och brevväxling och jag kan inte se någon större skildnad i de känslor de enskilda individerna känt. Oro för kärlek och hem, rädsla för fienden, rädsla för döden, överlevnadsinstinkter osv...

I sådana absurda och nästan abstrakta situationer som krig så gör människan saker som kan upplevas som chokerande men vi måste ju se det ur sitt rätta psykologiska perspektiv tycker jag. Så nej, inget ont om den enskilde soldaten.

Kan rekomendera boken Frontsoldaten som jag tycker är kanon! Ifrån Amazon:
"Drawn from letters, diaries and memoirs, this impressive study presents a rounded, detailed picture of the daily life of the Landser-the ordinary German infantryman of WWII-and takes an unblinking look at the stark realities of combat"
Citera
2005-04-14, 23:56
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
jag anser att de allierade soldaterna (särkilt ryssarna) var i många fall lika hänsynslösa som de tyska.. men kom ihåg att det rådde krig i världen och i krig dör det alltid oskyldiga människor. I detta fall dock så är det vinnaren(de allierade) som har skapat mycket av den syn på den tyska armen som vi har idag och har "glömt" att deras egna soldater gjorde mycket av det som de beskyller på tyskarna.
Vilka kålsuparteorier!

Fråga norrmännen, danskarna, holländare, fransmän, polackerna vilken armé de föredrog!
Citera
2005-04-15, 10:24
Medlem
Nissedruvas avatar
Dom blev ju okuperade så det är väl klart att de föredrog de allierade... min mening är att linjen imellan de allierade och tyskarna krigsagerande är tunnare än vad hollywood osv vill framställa..Jag försöker inte göra någon sida mer eller mindre skyldig jag är bara så jvl trött på romatiseringen i hollywood
Citera
2005-04-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
Dom blev ju okuperade så det är väl klart att de föredrog de allierade... min mening är att linjen imellan de allierade och tyskarna krigsagerande är tunnare än vad hollywood osv vill framställa..Jag försöker inte göra någon sida mer eller mindre skyldig jag är bara så jvl trött på romatiseringen i hollywood

Du hade föredragit att vi nu levde i en nazistisk diktatur?
Citera
2005-04-15, 15:20
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Vilka kålsuparteorier!

Fråga norrmännen, danskarna, holländare, fransmän, polackerna vilken armé de föredrog!

Ang Danskarna. Hur kunde det komma sig att deras polis fick vara beväpnade fram till 43 och att danska officerar esom gick in i Waffen SS fick behålla sin grad som dom hade den Danska armén?
Citera
2005-04-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Ang Danskarna. Hur kunde det komma sig att deras polis fick vara beväpnade fram till 43 och att danska officerar esom gick in i Waffen SS fick behålla sin grad som dom hade den Danska armén?

Tror du kanske kan hitta lite om det här (handlar om de danska judarnas flykt till Sverige):

http://www.dchf.dk/pdf_filer/flugt%20DOC.pdf

Sen förstår jag inte, menar du att de danska militärer som anmälde sig frivilligt till Waffen-SS fick samma grad i SS? Eller menar du att när de kom tillbaks så återinsattes de i tjänst med samma grad?
Citera
2005-04-15, 17:14
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Du hade föredragit att vi nu levde i en nazistisk diktatur?

Är ni trögtänkta? jag vill att skit propagandan ifrån hollywood där alla (i flesta fall)allierade soldater framställs under en gloria av det amerikanska folkets självgodhet och deras tro att tex bombningen av Dresden var ett ren militär operation att stoppa tyskarna .. Bombningen var en ren slakt av civila och inga militära mål eller syften gynnades av detta förutom att man minskade civilbefolkningen med tiotals tusen.. nog om detta men faktum är att hollywood (och många amerikanare) har glömt bort de allierades krigs förbrytelser och lever i god tro att det var för europas bästa man bombade söder tusentals civila..
Den amerikanska filmindustrin börjar allt mer likna den tyska mottsvarigheten under 30 talet.

Så för att undevika att svara på flera dumma frågor säger jag att jag

1:inte är nazist

2:är trött på den allierade propagandan

3:just nu lever jag hellre i detta samhälle men om det fortsätter så här så vette fan om det kommer bli så mycke bättre än nazi

4:jag vill endast föra fram att vad de allierade gjorde inte alltid var så rättfärdigat som vi blir lurade att tro

Vi har under 50 år nu fått reda på alla krigsbrott tyskarna begick under kriget och det finns ingen tvekan om att dessa dåd i många fall var så grymma att det knappt går att diskutera men nu är det dags att börja gräva i skiten hos den "goda" sidan och avslöja att i krig så finns det varken gott eller ont,

bara död
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in