2012-04-06, 16:51
Medlem
chaos2fus avatar
Hej,

fick ena sidan upprepad för ett par månader sedan på min bil. I tron att jag inte hade försäkring som täckte detta så lackade jag över det lite själv, dock ser det ej fint lackat ut.

Nu har jag upptäckt att min försäkring täcker detta med en mindre summa. Är det försent att göra anmälan? Vad anses skälig tid att anmäla en försäkringsskada?
Citera
2012-04-06, 16:54
Bannlyst
Inom 5 år.
Citera
2012-04-06, 17:03
Medlem
Tid har jag ingen aning om, men jag kan tänka mig att det hela blir svårt om du försökt fixa det själv.
Citera
2012-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Inom 5 år.

Lagstöd för det?

7 kap. 4 § FAL lyder:
Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget inom denna tid, är fristen enligt första meningen alltid minst sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.
Citera
2012-04-07, 17:42
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtileDulci
Lagstöd för det?

7 kap. 4 § FAL lyder:
Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget inom denna tid, är fristen enligt första meningen alltid minst sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.

Så som jag förstår det har jag marginalcmed råge? Men det möte ju finnas en gräns.. Teoretiskt, om jag "får kännedom" fem år efter skadan så har jag fortfarande tre år på mig att framföra krav? Låter orimligt långt rent spontant..
Citera
2012-04-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Så som jag förstår det har jag marginalcmed råge? Men det möte ju finnas en gräns.. Teoretiskt, om jag "får kännedom" fem år efter skadan så har jag fortfarande tre år på mig att framföra krav? Låter orimligt långt rent spontant..

Ja, det låter länge. Tre år är huvudregeln, men tio år den yttre gränsen. Tex om du äger ett hus som du betalar hemförsäkring på. Du besöker huset vart femte år och direkt efter att du var där brinner huset ner, vilket upptäcks efter fem år. Då har du ändå tre år på dig att anmäla (med andra ord upp till åtta år efter att försäkringsfallet inträffat!

Inom olycksfallsförsäkringar kan det vara svårt att fastställa när ett men efter en skada fastställs som bestående. Där brukar också tioårsregeln användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in