Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-06, 16:41
  #1
Avstängd
fascistos avatar
Sedan den 1 januari år 2012 har den svenska grisbranschen kommit överens om att alla grisar ska få smärtlindring i samband med kastrering. Men ingreppen gör fortfarande lika ont.

Varje dag kastreras omkring 4000 nyfödda hangrisar i sverige helt utan bedövning.

Vad anser ni, varför har det inte blivit bättre, är detta i ekonomiskt syfte?
http://www.djurensratt.se/om-djurens...utan-bedovning
Citera
2012-04-06, 17:01
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Stackars grisar.
Naturligtvis anser jag att det är hemskt. Det görs säkert av ren lathet.
Citera
2012-04-06, 17:06
  #3
Medlem
Deralnocors avatar
Mina kusiner har en grisgård, tror de sysslat/sysslar med kastrering utan bedövning,

Ska man se på det ur den ekonomiska vinkeln så säger jag bara,

Tror du grisarna mår bra i polen? Fler och fler svenska grisbönder går i KK för att det går inte att tjäna pengar, så denna lag bidrar nog bara till värre situation för djuren.
Citera
2012-04-06, 17:07
  #4
Medlem
Myrtens avatar
För jävligt.

Dessutom finns det bra sätt att kastrera smågris kemiskt på, den enda smärta som uppkommer då är från några injektioner.
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archiv...%C3%96ijer.pdf

Men konsumenterna är livrädda för hormoner mm. Och ska smågrisarna bedövas ordentligt vid kirurgisk kastrering så bör veterinär göra det, och det kostar naturligtvis mer...
Citera
2012-04-06, 17:21
  #5
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stackars grisar.
Naturligtvis anser jag att det är hemskt. Det görs säkert av ren lathet.

Fel.

Varför dom inte använder bedövning är för att dom medlem som fanns påverkade köttet negativt och förstörde smaken.

Detta var dock ett år sen cirka och inte säker på om dom kommit på ett bra medel men jag har flertal års erfarenhet utav kor, får, höns och gris.

Det är ett riktigt slitsamt jobb att vara bonde och det är inte mycket pengar med tabke på dom skyhöga lånen man tvingas ha för att ha en produktiv gård.

Reserverar för stavfel då jag skriver på mobilen på bussen.
Citera
2012-04-06, 17:23
  #6
Avstängd
fascistos avatar
Precis, man tänker ju på alla de grisar som man aldrig hör talas om, som genomgår obedövade kastreringar. Förra året blomstra det upp en del fall i media, tyvärr är nog det bara toppen av isberget. Då tänker man på alla fall som inte uppmärksammas och som sker i det tysta.

Djurindustrin är lika mycket bluff och båg som allt annat här i världen, det är pengar och makt som styr allting. Mycket oroväckande, ändå så ska Sverige ha en av de bästa djurskötslar och djurhållningar i världen. Hur ser det då ut annorstädes?
Citera
2012-04-06, 17:46
  #7
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer


Varför dom inte använder bedövning är för att dom medlem som fanns påverkade köttet negativt och förstörde smaken.

Skitsnack. Lokalbedövning används på kalv av köttras o påverkar inte smak eller på ngt annat sätt köttet negativt. Varför skulle det då göra det på gris? Anledningen är att endast veterinärer får använda dessa på djur.

En till anledning till att kemisk kastrering inte används är att djurskötarna är rädda att hantera dessa preparat.
http://www.nibble.se/kastrering.htm

Edit:
Det du tänker på är att det inte finns MRL-värde för dessa preparat på nöt o gris, dvs det finns ingen fastsatt karens för preparaten. De får dock användas ändå enligt sk kaskadprincipen.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-...vd-karenstid-/
Citat:
Xylocain, Rompun och Narcoxyl kommer fortsättningsvis att kunna användas för behandling av andra djurslag i enlighet med den så kallade kaskadprincipen, Jordbruksverkets föreskrifter om val av läkemedel vid behandling av djur (SJVFS 2001:116, C22). Vid sådan användning gäller enligt Livsmedelsverkets föreskrifter om karenstider vid hantering av livsmedel från djur som behandlats med läkemedel (LIVSFS 2005:3, H65) att, om fastställd karenstid för djurslaget eller behandlingssättet saknas, en karenstid på minst 28 dygn för slakt och minst 7 dygn för mjölk tillämpas.

Och man slaktar ju inte smågrisarna inom en månad efter kastrering, så det räcker ju.
__________________
Senast redigerad av Myrten 2012-04-06 kl. 18:07.
Citera
2012-04-06, 19:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stackars grisar.
Naturligtvis anser jag att det är hemskt. Det görs säkert av ren lathet.
självkart lathet och tjäna pengar slippa köpa bedövnings meddel sjuka människor det finns


hur kastrerar dom dom skär väl inte av hela pungen eller?


någon borde göra det samma mot dom som gör det mot grisarna
Citera
2012-04-06, 21:08
  #9
Medlem
rednandslimys avatar
Djurens rätt:

" Men i praktiken har detta endast inneburit att grisarna får en injektion i nacken med smärtlindring, så kallad NSAID - samma ämne som i de flesta vanliga värktabletter. Direkt därefter utförs den smärtsamma kastreringen, innan läkemedlet har hunnit verka. Först en halvtimme senare ger injektionen någon effekt.
"

Jag har kastrerat runt 25.000 grisar ungefär i min karriär. Jag ger dom smärtstillande sedan i höstas. Jag ger ungefär 10-15 kullar det smärtstillande medlet och det tar minst en halvtimma. När alla är klara börjar jag med att kastrera den första kullen jag sprutade eftersom medlet har börjat verka då.


"För den knappa procent grisar som är KRAV-certifierade krävs dessutom bedövning. Denna görs genom en injektion av bedövningsmedel i testiklarna. Injektionen i sig är smärtsam, men skonar grisarna från den värsta smärtan i samband med ingreppet."


Här för man in en nål i testikeln och bedövar den lokalt. Då känner grisen "inget" när man skär den. Pillrigt, risk att sticka sig på nålen och tidskrävande. I övrigt en bra metod.

Kemiskt kastering är ju bra tyvärr tror jag att konsumenter ändå tror att medlet kan finnas kvar i köttet och därför inte vilja konsumera det. Det finns bra sprutor som gör det väldigt svårt att injicera sig själv men risken finns alltid och konsekvenserna är inget roliga om man sticker sig.
Citera
2012-04-06, 21:13
  #10
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummidildo
självkart lathet och tjäna pengar slippa köpa bedövnings meddel sjuka människor det finns


hur kastrerar dom dom skär väl inte av hela pungen eller?


någon borde göra det samma mot dom som gör det mot grisarna

Man lägger ett snitt genom huden. Sen skär man av testikeln med skalpell. Tar ca 10 sekunder och sen är det över. Såret läker igen på ett dygn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback