• 1
  • 2
2012-04-06, 13:28
Medlem
Tjenare.

Jag cyklar nästan alltid till jobbet. När man cyklar är man hatad av både bilister och fotgängare, vilket jag förstår, för när jag kör bil ser man ofta cyklister som är vårdslösa, och när jag går blir jag ofta nästan påkörd av dessa.

Däremot när jag cyklar så gör jag allt i min makt för att inte vara i vägen för någon annan. Det är då jag märker hur alla andra gör raka motsatsen. Jag ska skriva en lista på saker som dagligen förstår mitt humör

1) Folk som går på mitten av trottoaren/gång-cykelvägen. De tror att de är den enda personen i världen, så de går på mitten och tar upp maximalt utrymme. Det går inte att göra en säker omkörning, antingen måste jag ut på vägen eller ner i diket. Denna kategori består inte uteslutande, men till störst del av medelålderskvinnor.

2) Folk som cyklar lika sakta som man går. De tar ju större plats än en vanlig fotgängare men färdas lika sakta. Precis som ovan kan denna vara svår att passera. Ofta äldre/tjocka kvinnor.

3) Kvinnor med barnvagn. Tar riktigt stor plats och går riktigt sakta. Känner sig viktiga och väjer inte en centimeter, även om vi möts och hon ser mig klart och tydligt. Hon tror hon är värd mer pga hon har barn, men så är inte fallet, min skatt betalar hennes bidrag och föräldrapenning. Kombinera denna med hund eller lösspringande avkomma så skulle t.om Moder Teresa bli irriterad.

4) Par. De går bredvid varandra, ofta med en meters mellanrum så det är i det närmsta omöjligt att komma förbi. Jag måste ner på vägen och riskera att bli påkörd.

Slutsatsen är ju att dessa individer är väldigt självupptagna eller respektlösa. I trafiken ska vi samarbeta, vi ska inte medvetet vara i vägen för varandra.

Jag har tagit upp detta med min irritation, och hon tycker bara "Låt dem inte ta din energi", nä, jag LÅTER inte nån göra nånting, det är ju inte så att de säger "EY, Clinto, får jag lov att vara ivägen för dig och irritera dig?", jag menar de har ju inte sökt tillstånd att förstöra min dag.

Har ni några tips? Hur ska jag handskas med vreden som detta orsakar? Ja, jag har ringklocka på cyklen, vissa flyttar sig när man plingar.
Citera
2012-04-06, 13:30
Medlem
Försök se situationen i deras perspektiv!
Citera
2012-04-06, 13:38
Medlem
Pling Pling!

Edit: Såg nu att du plingar, och om detta inte hjälper så är ju dessa människor idioter vet hur irriterande det är att bli stående bakom någon som går mitt i vägen men alla flyttar sig när man plingar iallafall 90 procent, för mig.
Senast redigerad av Mann1 2012-04-06 kl. 13:43.
Citera
2012-04-06, 13:48
Medlem
Cerises avatar
Jag håller med helt och hållet. Jag avskyr föräldrar som går omkring och tar plats med sina stora barnvagnar, idioter alltså inte villiga att flytta sig för andra. Samma sak när deras snorungar växer upp tillräckligt för att kunna gå, även där kan ungarna göra precis vad de vill på andras bekostnad utan att någon säger något. Nästa gång tror jag att jag kommer få utbrott och skrika dra åt helvette till alla som står i vägen och tror att de äger allt och alla.
Senast redigerad av Cerise 2012-04-06 kl. 13:50.
Citera
2012-04-06, 13:49
Medlem
GurkPorrs avatar
I hear you, brother! Brukar undvika marknader, festivaler och sådant för att slippa koka ihjäl inombords och döda folk...
Citera
2012-04-06, 13:51
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
I hear you, brother! Brukar undvika marknader, festivaler och sådant för att slippa koka ihjäl inombords och döda folk...

Eller så skapar man barnfria miljöer helt och hållet. Läste att resebyråer erbjuder barnfria hotell och annat, tycker att man borde införa barnfria tåg, affärer, restauranger med mera. Eller helst hela städer där barn inte är välkomna
Citera
2012-04-06, 13:53
Medlem
GurkPorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Eller så skapar man barnfria miljöer helt och hållet. Läste att resebyråer erbjuder barnfria hotell och annat, tycker att man borde införa barnfria tåg, affärer, restauranger med mera. Eller helst hela städer där barn inte är välkomna

Kloka människor det finns Ställer du upp i något val röstar jag på dig
Citera
2012-04-06, 13:54
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noirs
Försök se situationen i deras perspektiv!

"Hej jag är en mamma och har en enorm barnvagn som jag inte kan flytta på och jag försöker inte ens, dessutom pinar jag folk på restauranger genom att öppna en stor äcklig burk med barnmat som luktar skit".
Citera
2012-04-06, 13:55
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkPorr
Kloka människor det finns Ställer du upp i något val röstar jag på dig

Visst det kanske är något av en dröm men barnfria restauranger går att infria, barn är ju inte välkomna på krogar tex.
Citera
2012-04-06, 14:00
Medlem
SpaceBounds avatar
Ohjääääääävlar vad du måste hata mig då
Eller nej förresten, jag respekterar andra och deras vägar rätt mycket...men med undantag

Jag tycker att du borde försöka störa dig mindre på dessa, eller så pekar du fingret åt dom, eller så gör du samma sak för att hämnas. Helt enkelt.
Citera
2012-04-06, 14:03
Medlem
Känner igen den där frustrationen, inte specifikt när jag cyklar men i andra sammanhang, exempelvis när en tant på Ica går i snigelfart precis i mitten av gången och det inte finns utrymme att gå förbi, om jag är stressad kan jag bli skogstokig. Det finns även fall oavsett ålder på stan men främst tanter och det här förstår jag inte eller så är det något jag har fått för mig, men om någon går sakta framför mig och jag ökar farten för att gå förbi, då måste den personen jag går förbi också öka farten av någon anledning Det med barnvagnarna blir man ju också helt galen på, speciellt när det ska gå två kvinnor bredvid varandra med sina jävla barnvagnar så att de tar upp hela vägen, eller två personer som insisterar på att gå precis i mitten jättesakta ner för trappan till tunnelbanan så att man inte kan komma förbi och hinna in i tåget.
Citera
2012-04-06, 14:18
Medlem
Ja alltså, jag har gjort nogranna uträkningar och det tar mig exakt 15min att cykla till jobbet i normal takt, min normaltakt är lite snabbare än de flesta här där jag bor.

Jag är stressad förstås, men jag anser mig inte ha förtur eller nåt sånt, utan jag anser att alla ska ha samma förutsättningar att cykla/gå. Jag undviker ju bilen just för att ITNE hamna i oförutsedda bilköer osv.

Men det verkar ju som att det blir lika mycket ofrivilliga hinder med cykeln också, varför ska jag tillåta att ANDRA ska bestäma hur länge det tar för mig att färdas till jobbet?

Sen har folk gnällt "Jamen ditt jobb är ju inte så viktig, du är ju inte Polis" osv, vilket är sant. Jag är inte så viktig, men om alla på mitt jobb skulle komma för sent varje dag så lovar jag att Sverige skulle få kaos.

Men det jag ville diskutera är hur jag ska hantera vreden, jag kan sitta och vara förbannad på den där jävla kärringen som var i vägen, en hel dag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in