2012-04-06, 12:44
Medlem
chajusongs avatar
Ja nu är det såhär att jag har blivit ombedd av en engelsman som besökte Sverige förra året att köpa med snus till honom. Jag själv snusar inte och vet inte riktigt vilket snus jag ska köpa (och han har ingen aning).

Min tanke är att köpa 3-5 dosor olika snus så att han får pröva lite olika märken och smaker, men eftersom jag inte vet något om snus är jag lite orolig att jag köper sorter som liknar varandra. Jag tänker att det ska vara några lös och några på påse. Vilka olika rekommenderar ni experter om man vill ha lite olika smaker, som en avsmakningsmeny?
Citera
2012-04-06, 12:53
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Ja nu är det såhär att jag har blivit ombedd av en engelsman som besökte Sverige förra året att köpa med snus till honom. Jag själv snusar inte och vet inte riktigt vilket snus jag ska köpa (och han har ingen aning).

Min tanke är att köpa 3-5 dosor olika snus så att han får pröva lite olika märken och smaker, men eftersom jag inte vet något om snus är jag lite orolig att jag köper sorter som liknar varandra. Jag tänker att det ska vara några lös och några på påse. Vilka olika rekommenderar ni experter om man vill ha lite olika smaker, som en avsmakningsmeny?

Grov portion känns ju rätt standard med tobakssmak och så. Vet dock inte om man ska satsa på lös eller portionspåse, kör aldrig lös själv. Göteborgs Rapé med lingonsmak kan du ju köra på. Personligen gillar jag det inte, men många gör ju det. Kanske whiskysnus också?
Citera
2012-04-06, 12:53
Medlem
En stadig göteborgs prima fint i käften funkar i alla lägen. men om du ska köpa 5 snusdosor kan du la köpa

1x Göteborgs Primafint (lös)
1x göteborgs rapé (lös)
1x General white (portion)
1x kaliber (portion, billig som fan)
1x Röda lacket (lös)
Citera
2012-04-06, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong

Köp påse, han tycker det nog är jobbigt att rulla, samt att det ser äckligt ut. (Tänderna ser gulare ut samt att det ibland "rinner ner" från tänderna. Sjukt jävla äckligt)
Om han är en "nybörjare" så tycker han nog det är bekvämast. Men skicka med nån dosa med lös ändå.
Personlig favorit är Göteborgs Rapé, skicka med en dosa Kick-up också.

Sen så undrar jag om det är lagligt med snus i UK?
Citera
2012-04-06, 12:54
Medlem
Personligen är jag ju en stark förespråkare av lössnus.

Lös:
Ettan - Enligt mig det enda (eller ett av få) snus som verkligen smakar rent snus.
Grov - Intressant smak. Dock ingen favorit. Köper det sällan, men tar gärna emot när det bjuds.
Röda Lacket - Nybörjarsnus. Extremt lättbakat. Lite gummikänsla.

Portion:
Ettan - Som ovan. Mycket neutral smak.
Grov Black - Intressant och trevlig smak. Jag har svårt att beskriva den dock.

Undvik:
Kommer inte ihåg märket, men det hade smak av saffran. Eller rättare sagt skulle det smaka det, men det smakade verkligen fan. Det var dock uthärdligt tills man skulle ta ur den. Då fylldes munnen av en stark kemisk smak av rengöringsmedel.
Citera
2012-04-06, 13:01
Medlem
supraas avatar
Rapé- "Granrissmak".
Grov- Tobakssmak
General- Ingen aning men gott är det.

Dessa är de mest populära, sen kan du ta några andra. T.ex. RödaLacket (har en sötsmak) LD-salmiak (Lakris) och Ettan (Tobak).
Citera
2012-04-06, 13:04
Medlem
chajusongs avatar
När jag var liten snusade alla General lös, så jag tänkte att det var ganska basic, men det låter som om Ettan kanske är ett bättre alternativ som ett riktigt snus-snus med rejäl tobakssmak?

Det blir lös/påse ungefär 50/50 tror jag, han kan ju alltid bjuda sina polare på lössnuset om han inte gillar det och sen sitta och vänta på att de ska bli gröna när de sköljer ner det med öl på krogen.
Citera
2012-04-06, 13:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Håller nog med att det säkra valet är portion. Då av de mest kända. General, Grov Göteborg någon dosa av varje. Sedan som test då ha med en lös som t.ex Göteborg rapé eller för att dra till det lite extra Röda Lacket. Ta dock dessa välkända märken istället för att blanda in andra som inte ens svenskar snusar så mycket av
Citera
2012-04-06, 15:23
Medlem
Scaevolas avatar
IMHO så ska du ta:

1 dosa General Lös.
1 dosa Ettan Portion.
1 dosa Grov Vit.
1 dosa Göteborgs Prima Fint.
1 dosa Röda Lacket portion.
Citera
2012-04-06, 21:13
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Om du ska köpa snus till en engelsman ska du köpa en stock Ljunglöfs Ettan lös, som vi svenskar ska vara stolta över.

Inte något fjolligt portionssnus som de felsta idag använder.
Citera
2012-04-06, 21:24
Medlem
snuskgubbes avatar
det finns iprincip tre stora märken Grov General Ettan.

Ta en grov/general/ettan, lös,portion,vit.

Alltså en lösdosa en portion dosa och en vit portion dosa. Av någon av de ovannämda märkena.
Citera
2012-04-06, 23:43
Medlem
Ko.i.kukens avatar
För att få en bra variation bland snus skulle jag rekomendera

General portion
Göteborgs Rapé portion
Grov Portion
-----
Ettan lös
Röda Lacket lös (lätt att baka)
Citera