• 1
  • 2
2012-04-05, 23:04
Medlem
Atadxarts avatar
Ok

Fixade här om dagen till en enligt mig äkta fransk löksoppa enligt konstens alla regler.

Resultatet var att den egentligen inte alls smakade lika bra som jag hade tänkt mig, värsta var att dessa pulver löksoppor man hittar i butiken hade till och med konkurrens möjlighet och det får ju en hobbykock att bara gråta rakt ut.

Är löken största boven?

Jag har ältat för mig själv om det eventuellt kunde vara fel på självaste löken jag använde, stektiden, mognadsgraden, säsongsklimatet, odlingsbredden, storleken, förgiftningsgraden av att den var konventionellt odlad osv...

Till vinet:

Vinet jag använde, vilket enligt alla konstens regler borde ha varit anpassad för löksoppa!

Här kommer nu receptet jag fixade till iaf så får ni begrunda, så tar vi frågeställningen senare.!

12 dl tunt skivad gul lök
45 gram smör
1 msk olja

--> puttra löken sakta i smöret och oljan under 15 minuter.

Löken var mig vetterligen alldeles gyllenfin, OBS! det vara stora feta lökar jag använde, kan detta ha betydelse??

45 gram mjöl

--> i med mjölet och rör om i 3 minuter

2 liter mörk kokande buljong, (i detta fall egen hemlagad mumma buljong så den är utesluten från att ha varit boven i dramat)
1 dryg dl torrt vitt vin eller torr vermouth
salt och peppar enligt behag

(ok, nu ringer varningsklockorna att alla torra viner som säljs inte passar till denna soppa utan skär sig olidligt fast med löken som nypon gör med mjölk????)

Ta kastrullen av värmen och rör i den kokande vätskan. Tillsätt vinet och smaka av. Sjud med locket på glänt i 30-40 minuter eller mer och skumma då och då. smaka av igen.

3 msk cognac
runda skivor av hårdrostat vitt bröd
2 1/2 dl riven parmesan eller schweizerost

Rör i cognacen alldeles innan soppan serveras. Häll upp soppan i terrin eller såsskålar över de runda bröden och bjud den rivna osten till.

Jag hoppas vi har en lökexpert därute som kunde klarlägga mina misstag, kommer gärna med ytterligare tillagningsmetoder om så önskas, men följde nu detta recept rätt av dock så kan inte tänka mig att det i receptet kunnat gå fel, om nu inte receptet är åt fanders....
Senast redigerad av Atadxart 2012-04-05 kl. 23:08.
Citera
2012-04-06, 00:29
Medlem
Nemjungs avatar
klassiskt är ju att lägga brödet över läksoppan som ett lock och gratinera med osten på innan servering, kanske du gjorde orka inte läsa så noga..
Vad hade du förväntat dig utav löksoppan då? Visst de är ju gott men de är inget direkt "WOOOOWW" har varit på ett antal ställen i frankrike å käkat soppan alltid lika gott men ingen direkt wow känsla..

edit: nej du verkar ju inte gjort något fel, tillväga sättet verkar vara korrekt
Citera
2012-04-06, 06:52
Medlem
SadEyess avatar
Svårt att svara exakt på vad som gått galet. Har dock svårt att tro att det skulle vara vinet, 1 dl i 2 liter vätska. Själv brukar jag köra en halvpava i 1,5 liter och skippa övriga alkoholdrycker. Vidare föredrar jag själv hönsbuljong eller annan typ av ljusare buljong i min löksoppa.

Använde du olivolja? Steks den på för hårt så blir smaken dålig. Mjöl tycker jag själv är onödigt, men kanske att du också stekte på den för hårt? Bara teorier ifrån min sida.

Salt och peppar är gott i, men du borde åtminstone ha timjan i. Persilja och rosmarin kan också förhöja det. Ett par nyper socker i lökstekandet är ett måste.
Senast redigerad av SadEyes 2012-04-06 kl. 06:57.
Citera
2012-04-06, 08:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atadxart
Fixade här om dagen till en enligt mig äkta fransk löksoppa enligt konstens alla regler.

Resultatet var att den egentligen inte alls smakade lika bra som jag hade tänkt mig
Det är helt uppenbart vilket fel du har gjort, mämligen att du inte har karamelliserad löken ordentligt. 15 minuter i pannan är på tok för lite och du kan aldrig få fram den korrekta smaken efter så kort tid.

Löken skall (om det hela skall göra på ett optimalt sätt) karamelliseras i minst 1 h, gärna mer! En del kockar håller på i flera timmar med det här momentet. Hemligheten är att göra det på svag värme så att löken inte bränns utan får en vackert mörkt gyllene färg. Personligen gör jag likadant till boulangere-potatis och sjömansbiff. Det vill säga, löken som är den viktigaste ingrediensen får gå i minst en timme innan jag anser att den är färdig.

Det man vinner på den här proceduren är en djup, intensiv och mustig löksmak med hög grad av sötma som kommer fram med hjälp av saltet som tillförs redan i början av tillagningen. De övriga ingredienserna spelar en underordnad roll.

När jag kör en fransk löksoppa så använder jag mängder med lök. Avsevärt mer än vad du har gjort här. Löken minskar som bekant till nästan ingenting efter att den är färdig. Till en ca 2 l bytta med färdig löksoppa har jag ca 12 stora lökar!

~Paul~

PS Om soppan varit korrekt tillagad så bör man vara beredd på pruttkalas av episka mått
Senast redigerad av dePaul 2012-04-06 kl. 08:32.
Citera
2012-04-06, 08:43
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Prova kör i en klick tomatpure kanske.. Jag är knappast rätt person att yttra mig i frågan, men kanske du bara behöver som depaul säger fräsa löken lite mer och bara "feta" på den lite.. Jag brukar hålla på och experimentera , med typ nån bit ost nånstans, eller kanske en gnutta spad från nått creme freische paket eller dylikt, finns det nån halväten hamburgare eller nått så far det i, liksom..
Citera
2012-04-06, 12:15
Medlem
Atadxarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är helt uppenbart vilket fel du har gjort, mämligen att du inte har karamelliserad löken ordentligt. 15 minuter i pannan är på tok för lite och du kan aldrig få fram den korrekta smaken efter så kort tid.

Löken skall (om det hela skall göra på ett optimalt sätt) karamelliseras i minst 1 h, gärna mer! En del kockar håller på i flera timmar med det här momentet. Hemligheten är att göra det på svag värme så att löken inte bränns utan får en vackert mörkt gyllene färg. Personligen gör jag likadant till boulangere-potatis och sjömansbiff. Det vill säga, löken som är den viktigaste ingrediensen får gå i minst en timme innan jag anser att den är färdig.

Det man vinner på den här proceduren är en djup, intensiv och mustig löksmak med hög grad av sötma som kommer fram med hjälp av saltet som tillförs redan i början av tillagningen. De övriga ingredienserna spelar en underordnad roll.

När jag kör en fransk löksoppa så använder jag mängder med lök. Avsevärt mer än vad du har gjort här. Löken minskar som bekant till nästan ingenting efter att den är färdig. Till en ca 2 l bytta med färdig löksoppa har jag ca 12 stora lökar!

~Paul~

PS Om soppan varit korrekt tillagad så bör man vara beredd på pruttkalas av episka mått

Där har vi det, skall testa en långputtring någon dag!

Tackar
Citera
2012-04-06, 12:47
Medlem
SadEyess avatar
Hur är det egentligen med löken? Flertalet recept förtäljer att löken ej ska ta färg, andra hänvisar till att löken ska stekas gyllenbrun. Själv brukar jag göra ett mellanting mellan de två. Dessutom tycker jag att det är alldeles för lite vin i de recept jag oftast ser, men det är väl en smaksak antar jag.
Citera
2012-04-12, 21:09
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Mjöl har jag aldrig hört att man skall använda, buljongen ska väl vara tunn?
Kör även timjan i min. En klar favorit med wow-känsla iaf för mig.

Som nån sa karamellisera löken, du kokade löken i smör och olja.
Men att hålla på i timmar med karamellisera låter ju rätt weird. Blir det inte bara en enda stor smet av lök och socker då?!
Citera
2012-04-12, 21:20
Medlem
vill man inte stå i i timtals och röra om så kan man stoppa i lite bakpulver (och socker) så går det lite snabbare att få resultat.
Citera
2012-04-13, 08:39
Medlem
dePauls avatar
I slutändan skall soppan vara av ganska tjock konsistens. Att ersätta den genuint karamelliserade smaken med socker, mjöl och diverse andra tillbehör ger inte det ultimata resultatet. Men viss funkar det .

~Paul~
Citera
2012-04-13, 09:53
Medlem
Bedragens avatar
Citat:

Jag tror att du använder så mycket lök bara för att få leka extra mycket med dina knivar

Skämt och sido en sak jag tänkte på var osten, har alltid fått för mig att gruyere är den självskrivna osten till fransk löksoppa och inte parmesan, men jag kanske har fel?!
Citera
2012-04-14, 21:28
Medlem
Citat:
I slutändan skall soppan vara av ganska tjock konsistens. Att ersätta den genuint karamelliserade smaken med socker, mjöl och diverse andra tillbehör ger inte det ultimata resultatet. Men viss funkar det .

~Paul~

Du har inte lust att bjuda på ditt recept?
Eller om du har någon fin länk på lager.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in