2012-04-05, 22:19
Medlem
Hejsan,

jag tog B-behörighet igår och har övningskörningstillstånd för B med min far... har även kvar ett giltigt körkortstillstånd osv..

Stora frågan är; vad krävs mer för att jag ska få övningsköra BE med min far?

Läste på STR och körkortsportalen att kraven är:

*För att få övningsköra med personbil med tungt släp måste du ha körkort för B-behörighet.

*Du måste ha fyllt 18 år.

*Övningskörning får inte ske förrän du har fått ditt körkortstillstånd.

*Släpet måste ha en skylt som visar bakomvarande trafikanter att övningskörning pågår,
i trafikskola, röd skylt med texten ”Övningskör”,
vid privat övningskörning, grön skylt med texten ”Övningskör”.

*Vid övningskörning på en trafikskola kör du alltid med en lärare som är utbildad till trafiklärare.
Vid privat övningskörning övningskör du med en handledare (en privat lärare).

*Trafikläraren eller handledaren måste ha uppsikt över körningen genom att följa med i bilen som passagerare i framsätet.

*Trafiklärare eller handledaren som har uppsikt över övningskörningen anses som förare och har därmed ansvar för körningen.

Lilla frågan är: Betyder det att allt vi behöver göra är att pappa behöver söka ett "handledartillstånd" för BE? (inga kurser eller andra påhitt?)

Tacksam för svar //TEch
Citera
2012-04-06, 00:17
Medlem
stolpsk0tts avatar
vad jag vet så får man köra med släp med B-behörighet också, BE-behörigheten ger dig bara mer flexibilitet i vikten på det du kör osv har jag för mig.

Fixa en bil med dragkrok, låna ett släp någonstans och åk till någon övergiven parkering och öva på backning osv eller något roligt!
Citera
2012-04-06, 00:39
Medlem
toby79s avatar
Du behöver inte krångla till det i onödan med handledare. Ta med farsgubben ut på lämplig plats med ett vanligt hyrsläp som du kör på ditt B-kort. Det är bara vikterna som skiljer, i övrigt ser och fungerar släpen på samma sätt.
Jag övningskörde själv med ett vanligt släp så att backningen satt i ryggmärgen. Inga problem och körprovet är busenkelt. Tänk däremot på att du kan kugga för att du inte kan köra bil, så du kanske ska bli lite varm i kläderna innan du ger dig på uppkörning ifall du tyckte att det var klurigt.
Citera
2012-04-06, 02:46
Medlem
Ni "missförstår" mig litegrann:P

Jag kan köra med släp (har kört mycket traktor med tunga släp osv), bara det att det inte fanns några tider för uppkörning för BE inom två veckor...

Och nu tänkte jag och pappa köra en lång sträcka med tungt släp, och behöver därför dela på körningen, så vi tänkte att jag kanske kan fixa ett tillstånd lite snabbt och "övningsköra"?

(Vet att det kanske inte är helt enligt reglerna osv, men "who gives a fuck"
Citera
2012-04-06, 09:23
Medlem
stolpsk0tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechnoL0gic.94
Ni "missförstår" mig litegrann:P

Jag kan köra med släp (har kört mycket traktor med tunga släp osv), bara det att det inte fanns några tider för uppkörning för BE inom två veckor...

Och nu tänkte jag och pappa köra en lång sträcka med tungt släp, och behöver därför dela på körningen, så vi tänkte att jag kanske kan fixa ett tillstånd lite snabbt och "övningsköra"?

(Vet att det kanske inte är helt enligt reglerna osv, men "who gives a fuck"

Hur ofta blir man stoppad av snuten för att dem ska kolla vikten på ditt släp? Vafan kör på ändå säger jag, om inte släpet är överdrivet tungt
Citera
2012-04-06, 10:30
Medlem
MrColts avatar
För att övningsköra ett BE ekipage krävs ett körkortstillstånd för E-behörighet samt att din far ansöker om handledargodkännande,krävs ingen utbildning på bilskola för detta.

Men om ni nu blir stoppade av polisen under eran resa och du sitter bakom ratten, kommer påföljden troligtvis bli varsin varning med möjligheten att din far får körkortet indraget i upp till 6 månader.
Citera
2012-04-06, 15:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
För att övningsköra ett BE ekipage krävs ett körkortstillstånd för E-behörighet samt att din far ansöker om handledargodkännande,krävs ingen utbildning på bilskola för detta.

Men om ni nu blir stoppade av polisen under eran resa och du sitter bakom ratten, kommer påföljden troligtvis bli varsin varning med möjligheten att din far får körkortet indraget i upp till 6 månader.
Snarare TS som riskerar påföljd. Pappan är inte handledare utan handledarskapet och ansvarar därför inte för körningen.
Citera
2012-04-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt

Tack! Ska alltså börja med ett nytt körkortstillstånd(antar att mitt bara är A+B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in