2012-04-05, 21:52
Medlem
justifives avatar
Hur ser ni på framtidsmöjligheterna för dem som har gått/går/tänker gå Affärsjuridiska programmet (180 hp) vid Linköpings Universitet?
http://www.liu.se/utbildning/program/affarsjuridik?l=sv

Har någon här gått det eller går det, som kan berätta lite?

Hur är lärarna och undervisningen?

Hur ser jobbmöjligheterna ut efter utbildningen, jämfört mot juristprogrammet i Lund, Uppsala, Göteborg och SU? Löneläget?

Slutar det med att den som går Affärsjuridiska programmet får ett underbetalt skitarbete på en bank?
Citera
2012-04-05, 22:01
Medlem
Är du intresserad av affärsjuridik är det nog bättre att köra en juristexamen på SU, UU eller LU med goda betyg och sen söka kneg på Vinge/MS osv.
Citera
2012-04-06, 13:33
Medlem
justifives avatar
Skulle gärna vilja veta mer.
Citera
2012-04-06, 14:20
Medlem
Jag är inne på att söka just denna utbildning faktiskt =)
Vad jag förstår så är den sämre ansedd än vanlig juristutbildning (vilket jag förövrigt förmodligen inte kommer in på), och man har inte möjlighet att få vissa jobb, såsom advokat osv. Med det sagt, så tror jag ändå att det är en bra utbildning, som leder till stora möjligheter att få ett stabilt jobb med bra lön

Även jag skulle vilja höra mer, gärna från någon som har gått/går utbildningen!
Citera
2012-04-06, 14:51
Medlem
Feadogs avatar
Det är säkert en helt ok utbildning men namnet är missvisande. Med en examen därifrån så konkurerar man snarare med ekonomer än med jurister. Vill man syssla med affärsjuridik så är det en juristexamen man ska ha. Chansen att bli anställd på en affärsjuridisk byrå med denna "affärsjuridiska" examen är i princip noll eftersom man aldrig kan bli advokat. Jag känner två som pluggar/har pluggat den utbildningen. Den ena har kompletterat med en riktig juristexamen och den andra är grym på språk och satsar stenhårt på utlandet (där det spelar mindre roll om man har en riktig juristexamen). De flesta köpingjurister sitter nog på banker eller revisionsbyråer, men jag tror definitivt att de har betydligt svårare att få jobb än riktiga jurister. Bättre att satsa på en riktig jurist- eller ekonomutbildning istället för en sån här halvmesyr. Arbetsgivare är nog misstänksamma eftersom de inte riktigt vet vad det är.
Citera
2012-04-06, 14:59
Medlem
LilaGrodans avatar
Har inga erfarenheter av Affärsjuridiska programmet, men rent spontant är jag tveksam till om en examen därifrån kan konkurrera med riktiga jurister om kvalificerade jobb. Speciellt då affärsjuridik är rätt högt ansett (så vitt jag vet) kan jag inte se varför en bra byrå skulle nöja sig med något mindre än en jurist.
Om man inte kommer in på juristprogrammet skulle jag tro att ett bättre alternativ är att börja läsa Rättsvetenskap i Luleå (Vet inte om det finns på fler ställen) och sen till termin 4 byta till juristprogrammet. Vet att det går att byta till Uppsala, går T4 nu och har 2 st i min klass som bytt så. Då kan man tillgodoräkna sig alla, eller åtminstone de flesta, kurser man läst och får sen en juristexamen från UU.
Citera
2012-04-07, 12:21
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justifive
Hur ser jobbmöjligheterna ut efter utbildningen, jämfört mot juristprogrammet i Lund, Uppsala, Göteborg och SU?

Förutom vad som tidigare är sagt kan du aldrig bli t.ex. domare, åklagare, advokat eller tingsnotarie. Vidare kommer du knappast kunna bli affärsjurist, bolagsjurist eller liknande.
Citera
2012-08-14, 11:29
Medlem
Du har väl redan gjort ditt val av studier men jag kan ändå ge lite input om att vara affärsjurist från linköping. Som flera tidigare nämnt är ju vissa dörrar stängda (domare, advokat, advokatbyrå osv), så man måste ju veta vad det är man vill jobba med på ett ungefär innan man söker. Dock kan vi få mycket bra och välbetalda jobb utanför dessa områden, tex bolagsjurist. Myndigheter, inte minst skatteverket, anställer många av oss och man kan jobba med allt från handläggning och upphandling till processföring och verksjuridik (vi är på mitt arbete tre verksjurister från linköping). På SKV, som jag själv jobbat på, ser de gärna att man läst affärsjuridik. Vad jag vet har de flesta av mina kursare "juridiska" arbeten och jag tror ingen gått arbetslös. Uppskattningsvis 20 % läser till för att få jur kand, denna siffra har sjunkit genom åren. Men i den privata sektorn (och även vissa jobb inom off förvaltning) har man en enklare väg med en jur kand, alla känner till utbildningen och många kräver tingsmeritering eller erfarenhet från byrå. Man har helt enkelt större valmöjligheter med en jur kand (framförallt om man tar några ekonomikurser på det). Löneläget vågar jag inte säga så mkt om, jag har bra lön, men jag kan tänka mig att det är en enorm löneutveckling på byrå (men så får man väl slita häcken av sig oxå). Vad gäller utbildningen är den absolut inte av sämre kvalitet än jur kand, däremot slipper man den extrema betygshetsen eftersom vi inte tävlar om notarieplatserna. När det gäller tex uppsatsen så ställs det högre krav på affjur än iaf SU (min handledare kom från SU och kunde berätta). Jag är mycket nöjd med utbildningen och anser att den i de allra flesta fall håller hög kvalitet och är högst relevant. Men oavsett om utbildningen är bättre eller sämre så är möjligheterna fler med en jur kand än så länge, så kommer man in på den utbildningen och har möjlighet att ev flytta så gör man nog sitt liv lite enklare genom att välja den. Det kan dock se annorlunda ut om 5 år, vem vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in