2012-04-05, 13:52
Medlem
Tja,

Finns det något sätt att återkalla mail som precis skickats? Om man gör det innan mottagaren klickat på det?

Kommer det synas att man fått ett mail som återdragits och från vem?

Mailet skickades med gmail via thunderbird.
Citera
2012-04-05, 13:58
Medlem
Napis avatar
Japp det är kört för dig, enda sättet jag vet om är a fysiskt ta bort mailet från den andras inkorg.
Citera
2012-04-05, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Fan, detta kan ju bli spännande, det känns som om jag sett detta i någon film?
Nåväl, du måste nu omedelbart, helst springande, ta dig fram till mottagarens dator, bryta dig in, klättra på stuprännan eller liknande. Sen hackar du inloggningen för att snabbt radera ditt elaka mail.
Ifall mottagaren läser mail på telefonen så får du springa dit snabbt som fan, hitta på ett bra skäl att låna telefonen, ja du fattar.
Citera
2012-04-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fan, detta kan ju bli spännande, det känns som om jag sett detta i någon film?
Nåväl, du måste nu omedelbart, helst springande, ta dig fram till mottagarens dator, bryta dig in, klättra på stuprännan eller liknande. Sen hackar du inloggningen för att snabbt radera ditt elaka mail.
Ifall mottagaren läser mail på telefonen så får du springa dit snabbt som fan, hitta på ett bra skäl att låna telefonen, ja du fattar.

Haha alltså det var inte speciellt illa mail, men jag undrar för framtiden. Har sett vissa mailtjänster på skolor och även på skype kan man återdra ett skickat meddelande. Det skall gå att klicka någonstans. Jag undrar om detta finns i gmail.
Citera
2012-04-05, 15:12
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Haha alltså det var inte speciellt illa mail, men jag undrar för framtiden. Har sett vissa mailtjänster på skolor och även på skype kan man återdra ett skickat meddelande. Det skall gå att klicka någonstans. Jag undrar om detta finns i gmail.

Nej E-mails fungerar precis som vanlig post. Såvida du inte kan hacka mottagarens konto så är det kört
Citera
2012-04-05, 16:43
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Mailtjänsterna på skolor och Skype är inga "riktiga" e-mail. Det är mer som foruminlägg som de här, som går att lägga till och ta bort som man vill. Med "riktig" e-mail tappar du all kontroll över ett brev så fort det är skickat.
Citera
2012-04-05, 16:56
Medlem
cyber_zekes avatar
Vill minnas att exchange server (typ ver 5 eller 5.5) hade en sådan funktion förr. Om man hade outlook kopplat på exchange servern kunde man ångra och återkalla mailet om mottagaren inte hade läst det. Kommer dessvärre inte ihåg om mottagaren fick ett meddelande om att mailet var återkallat.
Citera
2012-04-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Vill minnas att exchange server (typ ver 5 eller 5.5) hade en sådan funktion förr. Om man hade outlook kopplat på exchange servern kunde man ångra och återkalla mailet om mottagaren inte hade läst det. Kommer dessvärre inte ihåg om mottagaren fick ett meddelande om att mailet var återkallat.

Outlook express vet jag lite grand vad det är (gärna mer förklaring). Men "exchange server" har jag aldrig hört om förut. Skulle kunna tänka mig att börja använda ett annat system och skicka de där osäkra mailen ifrån om man får för sig att vilja dra tillbaka det.
Citera
2012-04-05, 18:16
Medlem
qrizzes avatar
Stämmer ang. Exchange. Då kan man återkalla ett mail som man har skickat. Tror att man kan gå till skickat mappen och sedan klicka höger musknapp på mailet och välja återkalla mail.
Citera
2012-04-05, 22:44
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Outlook express vet jag lite grand vad det är (gärna mer förklaring). Men "exchange server" har jag aldrig hört om förut. Skulle kunna tänka mig att börja använda ett annat system och skicka de där osäkra mailen ifrån om man får för sig att vilja dra tillbaka det.

Exchange server är själva servern där mailen får igenom innan den går ut på internet och levereras till den servern som din outlook sedan är kopplad mot. I princip alla större företag har en egen mailserver. Som privatperson håller du i regel inte med mailserver själv. Outlook är bara den klienten som du använder hör att koppla dig mot servern. Det finns flera olika mailservrar tex MS Exchange, first class och lotus notes och det finns ännu fler klienter... För att få alla funktioner som en mailserver har bör man ha rätt klient för respektive server. Alla klienter kan hantera post, men alla kan tex inte hantera kalendrar och delade kataloger. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med sådant här, så att saker och ting har säkert utvecklats sedan jag slutade, men i princip är det så här det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in