Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Outlook express vet jag lite grand vad det är (gärna mer förklaring). Men "exchange server" har jag aldrig hört om förut. Skulle kunna tänka mig att börja använda ett annat system och skicka de där osäkra mailen ifrån om man får för sig att vilja dra tillbaka det.
Exchange server är själva servern där mailen får igenom innan den går ut på internet och levereras till den servern som din outlook sedan är kopplad mot. I princip alla större företag har en egen mailserver. Som privatperson håller du i regel inte med mailserver själv. Outlook är bara den klienten som du använder hör att koppla dig mot servern. Det finns flera olika mailservrar tex MS Exchange, first class och lotus notes och det finns ännu fler klienter... För att få alla funktioner som en mailserver har bör man ha rätt klient för respektive server. Alla klienter kan hantera post, men alla kan tex inte hantera kalendrar och delade kataloger. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med sådant här, så att saker och ting har säkert utvecklats sedan jag slutade, men i princip är det så här det fungerar.