• 1
  • 2
2012-04-05, 12:59
Medlem
Hej!

Jag lider av socialfobi (mest telefonfobi), och det är väldigt jobbigt. Att gå till en arbetsintervju eller bli uppringd från en arbetssökan är väldigt jobbigt. Varenda gång det ringer utan att jag känner igen numret så får jag hjärtklappning och svarar inte.

När jag till e.x. är ute och måste prata med någon så är det inga som helst problem, då är det nästan omvänt. Jag är väldigt skämtsam och trevlig, faktiskt. Men, när det kommer till arbetsinvervjuer och telefoner så vill jag bara skalla en vass kant så jag avlider.

Missförstå mig inte, jag vill jobba, verkligen, men jag klarar inte av allt "innan", dvs intervjuer, telefonpratade och allt det där.

Jag vågar inte ens ringa för att boka tid för tandläkare eller sådant. Jag skulle inte ens kunna ringa till Ica för att kolla hur länge de har öppet.

Nu är det ju så att man behöver pengar för att leva, jag vill inte vara någon parasit som ska leva på bidrag. Jag gör inte det nu heller för den delen, men jag har inte heller ett öre. Jag bor fortfarande hemma och det känns så jobbigt att kännas som en parasit som inte bidrar med ett skit.

Jag bryr mig inte alls om lön, egentligen. Jag vill bara känna att "fan, jag jobbar" och kunna känna mig lycklig. Jag mår skit varje dag, på grund av detta. Om jag skulle hitta ett jobb där man kunde jobba hemifrån så skulle jag bli överlycklig, men nu finns det ju tyvärr inte. Jag skulle kunna jobba heltid för 5k i månaden, jag bryr mig inte, bara jag får jobba.

Jag tränar varje dag och så, så lite sysselsatt är man, men jag måste jobba.

Jag är ingen skolmänniska, verkligen inte. Jag har inte pluggat klart gymnasiet, tyvärr.

Jag har även två självmordsförsök i bagaget, från detta skit. Jag bryr mig inte om vilket jobb det är, så länge jobbet är osocialt. Det är de viktiga. Sopgubbe? Absolut. Städare? Inga problem.

Tänk om det fanns ett osocialt jobb/jobb hemifrån som man kunde få det utan en endaste intervju eller telefonsamtal? Jävlar, det skulle jag kunna betala riktigt dyrt för.

Jag vill inte gå på mediciner etc, jag vet att jag kan leva utan den skiten. Jag har inte heller gått till en psykolog, för jag vill klara mig igenom detta själv. Jag har redan gått igenom ett helvete helt på egen hand.

Så, frågan är väl; Hur får jag ett osocialt alt jobb hemifrån utan att behöva gå igenom telefonsamtal och intervjuer? Lön är skitsamma. Att inte behöva snacka i telefon är ljusår viktigare än att inte behöva gå på intervju, så det är prio ett. Någon här som behöver hjälp med något som jag kan göra hemifrån? Haha.

Jag tänkte på en liten affärsidé förut inom träning, då jag kan väldigt mycket om det (läst på i säkert över tre år. Det blir så när jag blir intresserad av något), så kanske starta eget? Vet dock inte om det kommer bli någon hit direkt.

Jag vet inte tråden skulle passa bättre i Arbetsmarknad, men jag provar här. Om det är fel, så får mod gärna flytta på den. Tack!
Citera
2012-04-05, 13:04
Medlem
Lägger till att jag inte frågar efter "Gå på KBT"-svar osv, för jag vet redan att det finns etc.
Citera
2012-04-05, 13:06
Medlem
Geeggans avatar
LR Health & Beauty Systems ?
http://www.lrworld.com/se/

Simpelt att få jobb. Tror det bara är en ansökan på internet och sen klart.
Riktigt neger jobb i början , men en vän har en stadig lön på ca 25-30k i månaden nu
Så sliter man som ett djur så kommer man någonstans där med !

Mest tipsa jag för att det är så pass enkelt att bli försäljare där, sen med tanke på att du inte har problem med o vara social bland folk face2face så är det väl perfekt
Citera
2012-04-05, 13:07
Medlem
Tyvärr tror jag det blir svårt för dig att hitta något helt asocialt jobb utan kontakt med andra. Vissa jobb kan dock delvis vara självgående. Har själv erfarenhet från jobb som brevbärare där själva utdelningen av posten sköts helt på egen hand utan krav på social kontakt.

Låter trist att du inte är öppen för psykolog-spåret för social fobi, det är en ganska vanlig grej och KBT är väldigt effektivt mot det. Även medicinering ger goda resultat.

Om du nu ändå vill klara dig genom det här själv tycker jag du kan leta lite efter självhjälpsböcker baserade på KBT i området. På så vis behandlar du ju dig själv utan en psykolog eller medicinering. Det kanske kan vara nåt, som att du liksom tar in lite utomstående hjälp men ändå klarar det helt själv. Ingen behöver ju veta

EDIT: Vet att jag lite halvt gav ett "gå på KBT"-svar...
Citera
2012-04-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geeggan
LR Health & Beauty Systems ?
http://www.lrworld.com/se/

Simpelt att få jobb. Tror det bara är en ansökan på internet och sen klart.
Riktigt neger jobb i början , men en vän har en stadig lön på ca 25-30k i månaden nu
Så sliter man som ett djur så kommer man någonstans där med !

Mest tipsa jag för att det är så pass enkelt att bli försäljare där, sen med tanke på att du inte har problem med o vara social bland folk face2face så är det väl perfekt

Ska kolla in det där snart, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av SlowStrangler
Tyvärr tror jag det blir svårt för dig att hitta något helt asocialt jobb utan kontakt med andra. Vissa jobb kan dock delvis vara självgående. Har själv erfarenhet från jobb som brevbärare där själva utdelningen av posten sköts helt på egen hand utan krav på social kontakt.

Låter trist att du inte är öppen för psykolog-spåret för social fobi, det är en ganska vanlig grej och KBT är väldigt effektivt mot det. Även medicinering ger goda resultat.

Om du nu ändå vill klara dig genom det här själv tycker jag du kan leta lite efter självhjälpsböcker baserade på KBT i området. På så vis behandlar du ju dig själv utan en psykolog eller medicinering. Det kanske kan vara nåt, som att du liksom tar in lite utomstående hjälp men ändå klarar det helt själv. Ingen behöver ju veta
Brevbärarjobb vore ju guld. Behöver nog körtkort först, dock.

Jag vet att medicinering hjälper, men jag vill vara "jag", inte någon annan pga mediciner. Jag vill vara den jag är, eller hur jag nu ska förklara. Jo, sådana jobb växer inte på träd direkt.

Självhjälpsböcker låter ju ganska bra, kan vara värt att kolla in på. Tack!
Citera
2012-04-05, 13:32
Medlem
Fan vad allt känns hopplöst. Suck..

Känns som att det bara finns en utväg kvar snart.
Citera
2012-04-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fan-vad-jobbigt
Fan vad allt känns hopplöst. Suck..

Känns som att det bara finns en utväg kvar snart.

Stå på dig!

Här är ett tips på en självhjälpsbok mot social fobi:
http://www.bokus.com/bok/97891470532...eteendeterapi/
Citera
2012-04-05, 13:44
Medlem
Svaret är enkelt: KBT.

Även om du inte vill höra det är en gradvis exponering av det jobbiga lösningen på dina problem.

Jag skulle föreslå att du "stagear" situationer med vänner, släktingar eller liknande och tex boka tid för anställningsintervju, gå på intervju osv. Utan att det är något jobb involverat och du kan när fan du vill bara dra därifrån.

Skulle det ovan locka fram ångest? Bra, då är det precis det du ska träna på.
Citera
2012-04-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStrangler
Stå på dig!

Här är ett tips på en självhjälpsbok mot social fobi:
http://www.bokus.com/bok/97891470532...eteendeterapi/
Skulle absolut köpa den, om jag hade pengar till den. Jag tänker inte be en förälder etc, de vet inget om saken. Tack i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Svaret är enkelt: KBT.

Även om du inte vill höra det är en gradvis exponering av det jobbiga lösningen på dina problem.

Jag skulle föreslå att du "stagear" situationer med vänner, släktingar eller liknande och tex boka tid för anställningsintervju, gå på intervju osv. Utan att det är något jobb involverat och du kan när fan du vill bara dra därifrån.

Skulle det ovan locka fram ångest? Bra, då är det precis det du ska träna på.

Ang det fetstilta; det kommer inte framkalla någon ångest om jag känner personen eller liknande, tyvärr. Annars hade det varit bra.

Jo, det har jag förstått även jag. Kanske borde prova att ringa typ pressbyrån och fråga något? Typ om en viss cigarettsort finns eller liknande. Det är väl ändå en gradvis exponering?

EDIT: Jag tror nästan att jag ljuger för mig själv. Egentligen tycker jag inte det är svårt att ringa till e.x. en mataffär, men ändå är det något som säger ifrån, typ mig själv. Svårt att förklara.
Citera
2012-04-05, 14:12
Medlem
Jag hade i princip samma problem, jag tyckte inte om att ringa osv. Men du lever en gång, det värsta som kan hända är att du dör, eller ännu värre anser jag, att du aldrig har börjat leva.

Jag började leva och tänkte att folk får se mig för den jag är, första samtalen och jobb intervjuerna gick ju kanske inte bäst, men jag såg framåt och nu är det som dag och natt, du har en chans på denna jord, ta den.

Glöm inte heller allihopa nu att:
Ge utan att förvänta dig något tillbaka.

Det bästa rådet någonsin, börja med det så ska du få se att du får mer tillbaks så småningom än vad du ger!
Citera
2012-04-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fan-vad-jobbigt
Skulle absolut köpa den, om jag hade pengar till den. Jag tänker inte be en förälder etc, de vet inget om saken. Tack i alla fall.

Finns ju bibliotek annars...
Citera
2012-04-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r69x
Jag hade i princip samma problem, jag tyckte inte om att ringa osv. Men du lever en gång, det värsta som kan hända är att du dör, eller ännu värre anser jag, att du aldrig har börjat leva.

Jag började leva och tänkte att folk får se mig för den jag är, första samtalen och jobb intervjuerna gick ju kanske inte bäst, men jag såg framåt och nu är det som dag och natt, du har en chans på denna jord, ta den.

Glöm inte heller allihopa nu att:
Ge utan att förvänta dig något tillbaka.

Det bästa rådet någonsin, börja med det så ska du få se att du får mer tillbaks så småningom än vad du ger!

Du har alldeles rätt, tyvärr är det ju lättare sagt än gjort. Om det fanns någon sätt att fixa pengar utan att jobba så skulle jag stortrivas med att endast vara ensam och träffa flickvännen/familj, mer behöver jag faktiskt inte.

Jag är väldigt osjälvisk tycker jag. Jag tar någon annan före mig alla dagar i veckan. Om vi säger såhär; En person går fram till mig och en random och säger att en måste dö, då väljer jag mig själv.

Jag ger mer än jag får/tar, i vissa situationer i alla fall. Kanske inte på mat/hyra/pengafronten dock, haha. Men du förstår vad jag menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in