• 1
  • 2
2012-04-05, 10:17
Medlem
JohnMosess avatar
Hej,

Min inkomst var i fjol bara CSN-pengar. I fjol sålde jag en del aktier på förlust (det sammanlagda värdet var drygt 20kkr, och förlusten var uppemot 10kkr). Kvinnan på banken sa att jag skulle få någon form av ersättning av skatteverket just på grund av att jag gått back. Jag hade uppfattningen att den typen av ersättningar kom i form av skatteavdrag, men som student betalar jag ju ingen inkomstskatt, alltså borde jag inte få några pengar, alltså hade kvinnan på banken fel.

Eller?

Hjälp uppskattas.
Citera
2012-04-05, 10:19
Medlem
PaulPaljetts avatar
Du kan få avdrag på skatten för den typen av förlustaffärer. Har du inte jobbat och tjänat pengar har du heller inte någon skatt att dra av från.
Citera
2012-04-05, 10:27
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Hej,

Min inkomst var i fjol bara CSN-pengar. I fjol sålde jag en del aktier på förlust (det sammanlagda värdet var drygt 20kkr, och förlusten var uppemot 10kkr). Kvinnan på banken sa att jag skulle få någon form av ersättning av skatteverket just på grund av att jag gått back. Jag hade uppfattningen att den typen av ersättningar kom i form av skatteavdrag, men som student betalar jag ju ingen inkomstskatt, alltså borde jag inte få några pengar, alltså hade kvinnan på banken fel.

Eller?

Hjälp uppskattas.

Hallå

När du gör förlust på aktier får du ngt som heter underskott i kapital. 30 % av detta underskott minskar sedan summa skatt att betala. Om du inte har ngn skatt att betala kan du inte heller kvitta ditt underskott. Vad du skulle gjort var att sommarjobba och på så sätt betalt inkomstskatt. Att tänka på i framtiden: För att få tillbaka skatt måste man först betala skatt.
Citera
2012-04-05, 10:31
Medlem
JohnMosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Du kan få avdrag på skatten för den typen av förlustaffärer. Har du inte jobbat och tjänat pengar har du heller inte någon skatt att dra av från.

Det låter rimligt, tackar!
Citera
2012-04-05, 10:59
Medlem
stilltons avatar
om du har andra aktier som gått med vinst så kan du sälja dom, och därmed få en vinstskatt som du kan kvitta bort.
Citera
2012-04-05, 12:24
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
om du har andra aktier som gått med vinst så kan du sälja dom, och därmed få en vinstskatt som du kan kvitta bort.

En fundering där, kan man använda inkomst från ränta tex från bankkonto och kvitta en aktiefölust med?
Citera
2012-04-05, 12:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
En fundering där, kan man använda inkomst från ränta tex från bankkonto och kvitta en aktiefölust med?
nej, dom får bara kvittas mot ränteförluster så vitt jag vet.
Citera
2012-04-05, 12:32
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton

Utveckla gärna lite mer
Citera
2012-04-05, 12:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Både ränteinkomster och aktieförluster går under kapital och borde vara avdragsgilla mot varandra...

Enklast är att som föregående inlägg skrev kvitta en aktievinst mot en aktieförlust så har du aktier som gått med motsvarande vinst som dom du sålt med förlust så kan du sälja dom och kvitta fullt ut.
Senast redigerad av kimdah2002 2012-04-05 kl. 12:43.
Citera
2012-04-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Både ränteinkomster och aktieförluster går under kapital och borde vara avdragsgilla mot varandra...

Enklast är att som föregående inlägg skrev kvitta en aktievinst mot en aktieförlust så har du aktier som gått med motsvarande vinst som dom du sålt med förlust så kan du sälja dom och kvitta fullt ut.

du är ett geni!!

TS sätter sej i sin tidsmaskin, åker tillbaka till förra året, säljer aktier för att få en vinst som han kan kvitta mot sin förlust förra året, åker hem igen.

att ingen har tänkt på denna möjlighet...
Citera
2012-04-05, 13:58
Medlem
svengörans avatar
Hittade det här på placera.nu

Kapitalförluster på aktier och aktiefonder får kvittas fullt ut mot vinster på samma kapitalslag. Om det inte finns sådana vinster att kvitta mot utan enbart andra kapitalinkomster, får förlusten bara dras av till 70 procent

Den som inga aktievinster har, kan kvitta sina aktieförluster mot andra kapitalinkomster, men då ger förlusten inte lika stor skattelindring.

Ränta är väl en kapitalinkomst?
Citera
2012-04-05, 14:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
du är ett geni!!

TS sätter sej i sin tidsmaskin, åker tillbaka till förra året, säljer aktier för att få en vinst som han kan kvitta mot sin förlust förra året, åker hem igen.

att ingen har tänkt på denna möjlighet...
Sorry missade att det stod "ifjol" Nej aktieförluster du gjort förra året kan du inte kvitta mot årets ev. vinster. Dock kvittas dom mot förra årets ränteinkomster...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in