2012-04-04, 22:14
Medlem
Hallå ni där på andra sidan.
Jag undrar ifall det skulle vara möjligt att skaffa en babypanda och uppfostra den i sitt hem som ett vanligt husdjur t ex en hund? Alltså att pandan inte plötsligt kan bete sig aggressivt och döda någon. T ex en björn kan ju plötsligt attackera någon ganska oprovicerat har jag för mig, detta vill man ju inte ska hända med sitt husdjur. Vill helst leva.
Citera
2012-04-04, 22:19
Medlem
Ja det är möjligt! Skaffa dig ett ungt djur så hinner pandan vänja sig tills det blir stort!
Citera
2012-04-04, 22:29
Medlem
Von.Larssons avatar
NEJ!! Tänk inte i dessa banor min vän.

Min moder importerade en panda och tog han till sitt hjärta. Pandan växte upp och det blev ett helvete. Vid 13 års ålder så kom pandan in i puberteten och började att få rejäla humörsvängningar. Jag min moder och mina syskon fick trippa på tårna under flera års tid. Allt för att inte förarga pandan då han slog oss då. Ibland slog han oss framför varandra bara för att.

Då jag och mina syskon blev äldre så tog vi mod till oss. Då pandan hade druckit alltför mycket panda-öl så knöt vi snabbt ihop ben och armar på honom och satte på pandan en hemmatillverkat munkavel utav stål. Med en liten lyftkran lyfte vi pandan till en lastbil och körde iväg till Rosengård och släppte ut honom. Innan satte vi på han en skylt som löd "Jag panda, du svarting, panda döda svarting" och så lämnade vi honom där.

Sen den dagen har jag inte sett till pandan, men min familj har levt i ett stort lugn.. Ibland kan jag inte låta bli att fungera vad som hände med denne panda...

Senast redigerad av Von.Larsson 2012-04-04 kl. 22:32.
Citera
2012-04-05, 00:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Tror att någons moster tog hand om den...
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-04-05 kl. 00:21.
Citera
2012-04-05, 00:37
Medlem
Pandor är björnar. Farliga, jättestora med enorma klor och tänder. Och utrotningshotade som fan.

Så nej, de blir inga bra husdjur.

Kanske är det bra att här nämna ordet "domesticering". Det är så skojigt att de däggdjur vi håller som husdjur har hållits väldigt länge, flera tusentals år, och under denna tid gått igenom en beteendeförändring. Vi har avlat på de djur som var orädda inför oss, på hundar som sökte sig till folk, på får som gick att valla och på kor som inte försökte mörda oss. Det är en lång och tidskrävande process.

Som exempel på djur som är rätt "tidiga" i sin domesticering kan iller och katt nämnas. Katten numera "tam", men med väldigt mycket instinkter kvar. Illern också den kallad "tam", men inte alls i den utsträckning som du kan lita på en hund. Katter är kända för sin "vildhet", illrar kända för sin förmåga att bita allt och alla och bajsa överallt. Tänk dig då ett djur vars förfäder aldrig ens börjat genomgå denna tusenårsprocess.

Dessa djur har ingen som helst plats i vårt liv, då de helt enkelt inte fungerar i den miljö vi lever i. De blir våldsamma, urinerar och bajsar överallt, kräver speciell kost, kräver stora och "vilda" ytor att röra sig på och är generellt oberäkneliga i sitt förhållandesätt till människor (tänk mannen som levde med björnar, en vacker dag var han frukost)
Citera
2012-04-05, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Pandor är björnar. Farliga, jättestora med enorma klor och tänder. Och utrotningshotade som fan.

Så nej, de blir inga bra husdjur.

Dessa djur har ingen som helst plats i vårt liv, då de helt enkelt inte fungerar i den miljö vi lever i. De blir våldsamma, urinerar och bajsar överallt, kräver speciell kost, kräver stora och "vilda" ytor att röra sig på och är generellt oberäkneliga i sitt förhållandesätt till människor (tänk mannen som levde med björnar, en vacker dag var han frukost)

Men nu tar du väl i? Allt man behöver är en rejäl hammock och en fruktansvärd massa bananer. Pandor är lättdresserade. Håller de sig bara till bananer kommer de bara upp i dvärgväxt, ca 20kg.

Varför läggs inte dessa trådar i humor eller raderas direkt?
Citera
2012-04-06, 13:46
Medlem
Zanizailas avatar
...om faktumet att de är olagliga (och skyddade som FAN pga. deras utrotningshotade status, vilket nog skulle få dig i fängelse om man kom på dig) inte avskräcker dig, så tänk då bara kostnaden för mat.

"The average giant panda eats as much as 9 to 14 kg (20 to 30 pounds) of bamboo shoots a day."
Var hade du tänkt få tag på 60-100 kg bambu i veckan?
Citera
2012-08-14, 10:22
Medlem
fyll-hundts avatar
Jag har på känn att det inte är någon bra idé att skaffa en Panda som husdjur. Dom är å andra sidan väldigt roliga, trevliga och snälla djur. När jag och mina små kusiner skulle hälsa på mormor på sjukhuset en gång så träffade vi en Panda på barnavdelningen som underhöll och lekte med barnen där. Jag började prata med honom och han berättade att han en dag vaknade mitt i Rosengård med ett gäng arga invandrare omkring sig. Han blev så misshandlad att han hamnade i koma i 2 månader och efter att ha vaknat upp så extraknäckte han lite på barnavdelningen samtidigt som han återhämtade sig. Jag påpekade att han varit med om ett mirakel och att han ska ta vara på sin andra chans han har fått här i livet.
En vecka senare så skulle vi hälsa på mormor igen. Jag och mina kusiner satte oss ner och fikade med mormor men dom kunde inte sitta stilla så uppspelta dom var. "Va kan ni inte sitta stilla för?" frågade mormor. "Nej, vi vill till barnavdelningen för att leka med Pandan" blev svaret.
"Pandan? Nä ser du, han försvann för några dagar sedan. Jag frågade sjuksköterskorna vart han tog vägen och dom sa att han nämnde någonting om att han alltid ha viljat uppleva ett liv på landsbygden!"
Vi hade en rolig dag när vi besökte barnavdelningen. Vi skojade, lekte och hade kul tillsammans. Men idag har jag inte en aning om vad som kan ha hänt med Pandan. Jag kan bara hoppas att han trivs med vad han gör och att han förverkligade sin dröm ute på nån landsbygd någonstans...
Citera
2012-08-14, 12:23
Medlem
Raizans avatar
Min bror smugglade hem en panda när han var på resa genom asien. Åt tydligen allt som fanns i hemmet så han fick ge bort den till en djurpark
Citera
2012-08-14, 13:36
Medlem
Boggas avatar
Självklart kan du skaffa en panda! De kan vara en aning svåra att få tag på... du kan inte tänka dig en vit noshörning istället? De går att få rumsrena, går att ha i en större lägenhet och är jättegosiga
Citera
2012-08-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Självklart kan du skaffa en panda! De kan vara en aning svåra att få tag på... du kan inte tänka dig en vit noshörning istället? De går att få rumsrena, går att ha i en större lägenhet och är jättegosiga

Bogga for president. You maked my day!

Men skämt åsido, jag har en seriös fråga. Känner någon till tama pandor i de länder där de hör hemma? Är den "björnen" en snällare variant än andra björnar?
Citera
2012-08-27, 07:34
Medlem
fyll-hundts avatar
Aja det var ju värt ett försök iallafall
Tror att dom är aningen utrotningshotade för att användas som husdjur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in