Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-15, 12:39
Medlem
Snuset är basiskt...

Snus skyddar tänderna mot hål just för att pH't är basiskt. Det är syrligheten hos godsaker (syraattacken) som ger hål i tänderna. Detta var faktiskt precis det som var problemet med det tobaksfria snuset som man var tvunget att ändra receptet på. Det innehöll stärkelse som omvandlades tills socker och pH't sjönk. Nu änvänds istället fiber med minimalt med stärkelse och pH't bibehålls hela snusandet...

När det gäller munhygien så är snusets problem egentligen "bara" angrepp på munslemmhinnan och därmed blottade tandhalser. Men hål får man inte...
Citera
2009-05-15, 13:27
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsaSnusarn
Snus skyddar tänderna mot hål just för att pH't är basiskt. Det är syrligheten hos godsaker (syraattacken) som ger hål i tänderna. Detta var faktiskt precis det som var problemet med det tobaksfria snuset som man var tvunget att ändra receptet på. Det innehöll stärkelse som omvandlades tills socker och pH't sjönk. Nu änvänds istället fiber med minimalt med stärkelse och pH't bibehålls hela snusandet...

När det gäller munhygien så är snusets problem egentligen "bara" angrepp på munslemmhinnan och därmed blottade tandhalser. Men hål får man inte...

Du var bara tvungen att dra upp en ca fyra år gammal tråd för att få skryta lite?
Citera
2009-05-15, 13:55
Medlem
Snus är basiskt, och eftersom man lätt blir sur i munnen efter mat så återställer snuset ph-balansen. Dessutom tillför väl snus mer saliv som också förhindrar hål.

Fotnot, så kan tjejen förebygga hål genom att suga av killen eftersom salivproduktionen ökas. På tal om att tillföra saliv bara.
Citera
2009-05-15, 13:59
Medlem
Ja, det blir ju inte så lätt att få hål i tänderna när man har tappat alla tack vare snuset
Citera
2009-05-16, 12:43
Medlem
Hofmanns avatar
Det är rätt skönt att vissa läkare är lite mer frispråkiga än andra. Jag fick en gång tillgång till gratis tandvård genom en vän, och fick påpekat för mig att jag borde sluta röka och börja snusa istället. För mina tänders skull. Done deal, och har inte haft ett enda problem sedan dess. Lössnus och "Clinomyn för rökare och snusare" har gjort att jag har vita och hela tänder. Han påpekade även att många av missfärgningarna kommer från smaktillsatser. Om jag köper en dosa godis (lakritssnus) får jag ganska omgående gula tänder.

Han pratade även lite om saker som tandläkare kommer överens om på konferenser, att till exempel inte öppet stödja snusanvändning. Försvarets läkare verkar jobba i motsatt riktning. Jag fick höra av en flottist att han och andra fått samma råd som jag.
Citera
2009-05-16, 13:46
Medlem
sifonen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrup
Du var bara tvungen att dra upp en ca fyra år gammal tråd för att få skryta lite?

Förstår inte problemet här, han drar upp en tråd för att han har fakta att tillföra den, det finns absolout inget negativt med det. Om tråden är från 2005 eller från 2009 spelar ingen roll alls. Lärde mig en del nytt från hans inlägg.
Citera
2009-05-17, 02:37
Medlem
ksms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Det beror nog också mycket på att snus i många fall ersätter godis och annat onyttigt.

Jag slutade äta onödigt mycket sötsaker när jag börja snusa

Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Kanske har salivmängden med att göra hur mycket hål man får?
Har jag hört ..
cool...

Brist: mera hål.

Jag har också hört hört att saliven kan spela stor roll när de gäller hål

detta får jag kanske svar på eftersom jag var hos tandläkaren dagen jag fick min nya medicin som har har extrem muntorrhet som bieffekt så vid nästa besök kanske jag har hål eller början till hål.
Citera
2009-05-17, 16:38
Medlem
Tror faktiskt det hjälper mot hål i tänderna. Gjorde uppehåll under några månader för något år sedan och snart kom det ett hål som var fullt synligt och gjorde ont som in i helvete, när jag började snusa igen försvann det på någon månad.
Citera
2009-05-17, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HappyPajas
Tror faktiskt det hjälper mot hål i tänderna. Gjorde uppehåll under några månader för något år sedan och snart kom det ett hål som var fullt synligt och gjorde ont som in i helvete, när jag började snusa igen försvann det på någon månad.

HAHAHAHA Tror du att snuset lagar tänderna oxå
Citera
2009-05-17, 18:47
Medlem
ksms avatar
Citat:

Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett hål försvinner för att du börjar snusa igen. Kanske om det är så att du snusar spackel men inte annars
Citera
2009-05-17, 18:59
Medlem
Krayziebones avatar
Citat:

Tandläkande snus, var köper du det nu måste du tipsa om vilken kiosk
Citera
2009-08-06, 00:29
Medlem
skulle till tandläkaren en dag när jag var yngre och var skiträdd för att hon skulle säga något om mitt snusande. alla tandläkarbesök innan mitt snusande började fick jag höra att jag fick hål och sånt för att jag drack och åt för mycket syrligt. men iallafall kom jag dit och hon gick igenom min mun och sa ingenting, inte ens någonting om syrliga saker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in