Flashback bygger pepparkakshus!
2005-02-14, 18:41
Medlem
Evaristos avatar
Min morfar började snusa när han var 13. Han dog häromåret vid 90 års ålder med i stort sett alla tänder i behåll.
Citera
2005-02-14, 18:52
Bannlyst
Har inte haft ett hål sedan jag började snusa i 7:an, vilket är cirkus 17 år sedan.
En ytterligare fördel med att snusa (förutom att man blir snygg, kladdig om fingrarna och får stilig färg på tänderna ) är väl att ph-värdet i truten inte lockar fram tandtrollen då snus är basiskt.
Citera
2005-02-14, 21:03
Medlem
pentrys avatar
Just det. Sporadisk tandborstning då och då och en prilla under läppen dagen lång håller tänderna hela!
Citera
2005-02-14, 21:25
Medlem
Karies uppstår pga av bakterier som sänker ditt PH-värde i munnen (ph 7 är neutralt). Snus som är alkaliskt och en växt är basiskt och neutraliserar PH-värdet i munnen.
Det fräter visserligen på tandköttet men det gör så att bakteriernas påverkan reduceras.
Citera
2005-02-14, 22:02
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Just det. Sporadisk tandborstning då och då och en prilla under läppen dagen lång håller tänderna hela!

Yes!
Glöm inte även att anvnäda tandtråd på kvällen, det gör susen.
Det kommer ut allt möjligt som snuset dragit in.
Citera
2005-02-15, 14:26
Medlem
Pjäxs avatar
Delade förr i tiden lägenhet med en polare som hade gjort lumpen som Lapplandsjägare. När han ryckte in hade läkaren på plats konstaterat att hans tänder var dåliga och rekommenderade honom att börja snusa för att inte få för mycket problem. Lite ovanligt va?
Citera
2005-02-15, 16:44
Awaiting Email Confirmation
RallarKalles avatar
Jag har haft ett hål i hela mitt liv och det var ett litet ett. Det var innan jag började snusa. Nu när jag snusar så har tandläkaren inte sagt ett skvatt om mitt snusande även fast jag hållt på i 5 år. Snuset verkar inte göra nån skada i min mun än så länge...
Citera
2005-02-16, 13:23
Medlem
rusedss avatar
Jepp detta stämmer för mig med. Har snusat i 10 år och inte haft ett enda hål under den tiden. Det som någon nämnde tidigare om att snus är basiskt och gör ph värdet i munnen neutralt skulle ju kunna stämma.
Citera
2005-02-17, 00:01
Medlem
sveningmars avatar
jag testade att stoppa en ph mätare i munnen och den visade det mest basiska som gick..
av surt ph värde får man hål i tänderna..
Citera
2005-02-20, 21:06
Medlem
Goggens avatar
Snus funkar ju som tandkräm. De neutraliserar käften iom att det, som någon sa, är basiskt. Sen så ökar ju tandhyggienen hos en del när de börjar snusa, för att minska missfärgningar osv. Man kan säga att snus är bra för tänderna med kasst för tandköttet.
Citera
2005-02-25, 01:20
Medlem
Murmeldjurets avatar
Snus är en mirakelmedicin som hjälper mot allt!!! Eller så försöker jag bara försvara mitt eget bruk.
Citera
2005-02-25, 07:13
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmeldjuret
Snus är en mirakelmedicin som hjälper mot allt!!! Eller så försöker jag bara försvara mitt eget bruk.

Som alla nikotinister när debatten är uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in