Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-06, 04:44
Medlem
UlfHamrins avatar
Har själv aldrig haft några hål i tänderna under den tiden jag snusat! Före hade jag en del dock. Dessa lagade jag tyvärr inte med det tandläkande snuset som nämndes av någon ovan, dum och ovetande som man var då.
Citera
2009-08-16, 17:01
Medlem
Persson__s avatar
Är övertygad om att det skyddar tänderna då det bränner bort bakterierna
Däremot mår tandköttet inte lika bra av det.
Citera
2009-08-16, 17:21
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persson__
Är övertygad om att det skyddar tänderna då det bränner bort bakterierna
Däremot mår tandköttet inte lika bra av det.

Snus ''bränner'' inte bort bakterier. Det hela handlar om olika ph-värden i munnen som snus skapar.
Står förmdoligen längre bak i tråden..
Citera
2010-01-23, 05:49
Medlem
Maye faires avatar
jag har varit så jävla dålig med att borsta tänderna genom åren, jag har någon form av stark lathet när det kommer till tandbortstning, för jag håller all annan form av hygien på toppklass.

jag har snusat i snart tio år, och har knappt haft hål i den delen av övre käken jag lägger snusen i. i andra delen har jag ett hål jag han sticka tungan i har fan inte råd med å laga tänderna så skiten växer nu. dricker massor red bull och läsk och småäter som en galning, äter dock inget godis alls.

fyfan va dåligt man mår med veskapen om att man har hål i tänderna. och så har jag förbannad tandläkarfobi, avskyr spruterna som inte ens hjälper, göv svinont ändå när dom borrar.
Citera
2010-01-23, 06:50
Medlem
Snus är basiskt, alltså bra för ph värdet.
Att det är dåligt för tandköttet ser jag inte som ett problem, man kan byta sida så att tandköttet hinner läka innan man stoppar in nästa snus.

Att det missfärgar tänderna är bara en skitsak, hur mycket kostar det att bleka tänderna idag? Inte mycket, du kan tom göra det själv för några hundralappar.

Det enda problemet är väl priset och beroendet, priset är bara ett problem om man inte har råd med det och beroendet är bara ett problem om man är utan snuset.
2 ganska små problem mao.
Citera
2010-01-23, 15:56
Medlem
Maldorors avatar
Snus är bra av en mängd anledningar. Jag har mindre problem med munnen över huvud taget till skillnad mot rökning, där jag får en mängd problem istället.

Inga hål; fint tandkött (inte alltid man får sämre tandkött av snusning, använder portion dock), stabilt blodtryck, mindre slem i halsen, lika lite sjuk som vid uppehåll av nikotin, fräschare andedräkt, mår bättre generellt... Av rökning får jag slem i halsen, är oftare sjuk (särskilt halsproblem och utdragna förkylningar) och andedräkten är minst sagt frånstötande.

Det finns en anledning till att svenska män har lägst cancerkvot i Europa - vi snusar i mycket högre grad än röker, och det finns inget samband mellan snus och cancer, vilket sjukvården vet men envisas med att fastställa genom tvivelaktig forskning. Statens nolltolerans för stimulantia, alltså... Det sticker i ögonen på både svenska staten och övriga Europa att snuset är så lindrigt, svensken ska verkligen inte få njuta mer än övriga europeer! Swedish Match' omsättning anses lika omoralisk som cigarettbolagen, men det är en hälsovinst och ett mycket bra alternativ sett till övriga njutningsmedel och narkotika.

Sedan det faktum att vi inte kan drömma om att exportera... Vansinne, efterfrågan för snus i Norden och USA kunde dra ner på en mängd sjukdomar internationellt till följd av rökning.
Citera
2010-01-23, 18:39
Medlem
dfghj123s avatar
Har snusat i ungefär 8 år och har inte haft hål i tänderna, det hade jag iofs aldrig haft innan jag började snusa heller.
Citera
2010-01-23, 22:02
Bannlyst
Stämmer helt klart att man får färre hål i tänderna ifall man snusar ofc bra mun hygien med.
Citera
2010-01-23, 22:13
Medlem
Abstruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksm
Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett hål försvinner för att du börjar snusa igen. Kanske om det är så att du snusar spackel men inte annars

Jag blev undersökt av en nyutbildad tandläkare som hittade ett hål. Fick besked att jag skulle återkomma för lagning men den lite mer erfarna tandläkaren som skulle genomföra proseduren sa att hålet borde läka av sig själv om jag borstade noga.

Detta var två år sedan och jag har inte haft ont av hålet. Har dock inte heller varit på någon ny tandkontroll sedan dess eftersom jag inte pallar betala. Är ju snusare.
Citera
2010-02-10, 18:22
Medlem
Skulle bevisa min pappa att det är bra med snus för tandköttet/tänderna så tog en bild på mina tänder innan jag börja snusa.

efter 2,3 månader tog jag en bild på tandköttet/tänderna precis som innan
Citera
2010-02-10, 18:49
Medlem
n00bStylEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIKE
Skulle bevisa min pappa att det är bra med snus för tandköttet/tänderna så tog en bild på mina tänder innan jag börja snusa.

upp med bilderna då! sen är väll 2-3 månader inte så lång tid men kan ju va kul o se vad snus gör med tänder/tandkött.

kan väll lägga till mina erfarenheter: snusat sen ja va 13 eller 14 tror ja, aldrig haft ett enda hål i mina tänder öht. sen om snuset kan ha haft nåt me det o göra eller om ja bara haft tur vettefan. att snus skulle va bra för tandköttet kan nog ingen snusare tro, man känner ju själv att de slits litegrann, men jag byter sida ofta så har inte haft nåra problem me de heller.
Citera
2010-02-10, 18:54
Medlem
Skrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIKE

Snus är inte bra för tandköttet. Spelar ingen roll hur många bilder du tar. Sen att du kan få färre hål är en annan sak.

Dessutom är 2.3 månader ingenting. Knappt ett år är något. Vänta några år så ska du få se på förendringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in