2012-04-04, 08:36
Medlem
Var kan man köpa billiga blåbär? ICAs frysta kostar över 100 kr/kg. I särklass dyraste bären de har.
Citera
2012-04-04, 08:39
Medlem
blond1ess avatar
Jag tror tyvärr att ett kilopris på 80-100 kronor är ett rätt normalt pris
Citera
2012-04-04, 08:39
Medlem
Har sett på flera ställen att det finns bär i lösvikt för 99kr/kg. Jordgubbar och blåbär bl.a.
Annars borde det finnas på Lidl eller Netto. Ica är ju inte kända för att vara billigast.
Citera
2012-04-04, 08:47
Medlem
Zelogaths avatar
Du kan ju försöka haffa någon kines som är ute och plockar.
Eller har de slagit igen den verksamheten?
Jag tänker alltså på de bärföretagen som lät asiater plocka alla bären för några kronor, som de sedan sålde dyrt.
Kanske du kan fixa en mellanhand!
Citera
2012-04-04, 23:04
Medlem
Cliffaks avatar
När ämnet frysta blåbär ändå är uppe: Bör man värmebehandla blåbär som kommer från frysdisken? Känns rätt drygt att stå och koka upp bären för att sedan kyla ner innan användning.

Tänker mest med avseende på bakterier/virus samt dvärgbandmask (står inget ursprung på en del förpackningar).

Det lustiga i sammanhanget är att på coops förpackningar står på svenska och norska att manbara ska tina bären men på danska vill de att man ska koka upp dem. Skumt.
Citera
2012-04-05, 00:05
Medlem
Cerwins avatar
Det är ju inget speciellt märkvärdigt pris, men City Gross har iaf Blåbär 500g påse (vilda blåbär ursprung Kanada) för 34:90 tror jag det är. Tillverkas av Magnihill.

http://magnihill.se/produkter/konsument/bar/
Citera
2012-04-05, 05:09
Medlem
ChuckAlwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
När ämnet frysta blåbär ändå är uppe: Bör man värmebehandla blåbär som kommer från frysdisken? Känns rätt drygt att stå och koka upp bären för att sedan kyla ner innan användning.

Tänker mest med avseende på bakterier/virus samt dvärgbandmask (står inget ursprung på en del förpackningar).

Det lustiga i sammanhanget är att på coops förpackningar står på svenska och norska att manbara ska tina bären men på danska vill de att man ska koka upp dem. Skumt.

Detta var helt nytt för mig, har aldrig hört talas om att du ska behöva koka/värmebehandla blåbär innan konsumering. Med handen på hjärtat tror jag du kan vara rätt lugn, tror inte du kommer bli sjuk av att käka frusna blåbär.
Citera
2012-04-05, 08:55
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckAlwood
Detta var helt nytt för mig, har aldrig hört talas om att du ska behöva koka/värmebehandla blåbär innan konsumering. Med handen på hjärtat tror jag du kan vara rätt lugn, tror inte du kommer bli sjuk av att käka frusna blåbär.

Det står lite mer information m det här: http://magnihill.se/2011/02/informat...dvargbandmask/
Citera
2012-04-05, 10:55
Medlem
MichJus avatar
Du behöver inte behandla dem på något sätt alls, har aldrig hört talas om att man skulle behöva göra det. Men det bästa är ju trots allt ifall du plockar själv och fryser in så det räcker ett tag
Citera
2012-04-05, 10:56
Medlem
BlackTiger1337s avatar
Gå ut och plocka själv med en vän!
Citera
2012-04-05, 12:57
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
kan starkt rekommendera Finnerödja Bär Hem. Bär i lösvikt!
Citera
2012-04-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minns Mitt Namn
kan starkt rekommendera Finnerödja Bär Hem. Bär i lösvikt!

Fast exakt det kilopriset som ts nämner i sin första post.

Privata bärhandlare eller plocka själv är vad som gäller, Blocket under rätt säsong kan du också hitta billiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in