2012-04-04, 02:24
Medlem
Tjeenare, jag tänkte göra en liten filosofi tråd, med lite frågor och teorier, lite drömmar och djupare tankar.

Anledningen till att jag gör denna tråden är för att jag själv är riktigt intresserad i sånt här.
Men iallafall, i denna tråden kan DU ställa någon fråga som inte har blivit besvarad av någon, en fråga som inte har något svar.

För att starta tråden lite så skriver jag några frågor jag tänker på ibland, så kan ni svara på dom med eran teori. Några frågor jag tycker är intressanta:

Är tid bara en enhet? Något som vi bara räknar? Eller är det något mycket större som kontrollerar världen på något sätt.

Vad är drömmar? Man brukar säga att drömmar inte är en verklighet, men ifall man vänder på det, tänk ifall drömmar är våran riktiga verklighet?

Man påstår att aboriginer kan använda sig av telepati (att dela tankar utan att se varandra eller prata med varandra) Tror ni att alla människor har kunnat använda sig av telepati förr i tiden? Tror ni att vi har blivit dummare med tiden? Kan man träna sig till att använda telepati?

Spirituell healing är det bara placebo? Kan man se auror? Astral projektion (Man ser sig själv lämna sin kropp) är det bara en dröm? Eller lämnar våran själ faktiskt våran fysiska kropp för att kunna utforska andra dimensioner?

Aja, detta är bara några frågor jag klurar på lite, skriv gärna vad ni tror om dom, och fråga gärna egna frågor, alltid intressant att se vad folk klurar på.
Citera
2012-04-04, 03:43
Medlem
Zelogaths avatar
Precis den hjärngympa man behöver sent på natten- eller tidigt på morgonen, allting är relativt!

Citat:
Är tid bara en enhet? Något som vi bara räknar? Eller är det något mycket större som kontrollerar världen på något sätt.
Tiden i sig är något som vi bara har hittat på, mest för att kunna få de flesta människor att synka med varandra och följa ett, för oss, logiskt system.

T.ex skulle inte tio olika människor kunna träffas vid exakt samma tillfälle på en specifik plats om vi inte hade något att förhålla sig till.

Men oavsett vad man kallar det så går ju "tiden" fortfarande framåt.
Lägger du en banan på bordet så kommer den en dag att ruttna.
Vi människor har valt att kalla det "tid".

Citat:
Vad är drömmar? Man brukar säga att drömmar inte är en verklighet, men ifall man vänder på det, tänk ifall drömmar är våran riktiga verklighet?
Drömmar är ett ganska brett spektra.
Ska man komma med det lättaste svaret så är detta bara en slags skärmsläckare som hjärnan kör när vi sover, där endast vår egna hjärnas fantasi kan sätta gränserna

Samtidigt så finns det människor som påstår sig drömma sanndrömmar, då är vi helt plötsligt inne på ett djupare ämne.

Men för att kommentera din teori att kanske drömmarna är vår verklighet så har jag svårt att tro det, då drömmar oftast är "ologiska", det känner lite märkligt att vi skulle leva ologiskt och drömma logiskt

Citat:
Man påstår att aboriginer kan använda sig av telepati (att dela tankar utan att se varandra eller prata med varandra) Tror ni att alla människor har kunnat använda sig av telepati förr i tiden? Tror ni att vi har blivit dummare med tiden? Kan man träna sig till att använda telepati?
Jag tror att det vi känner till som telepati i själva verket är en väldigt stark, djurisk intuition som vi människor alltid har haft från första början.

Med tiden så har vi inte längre behövt det lika mycket, eftersom människan tidigt kom på andra sätt att kommunicera och hade inte längre behovet att kommunicera genom "telepati".

Vi har inte blivit dummare med tiden, vi har bara blivit latare.
Våra primitiva instinkter är kassare än förr av den anledningen att vi inte längre behöver de lika mycket som sagt.

Du kan träna dig till att bli bättre på detta, ja.
Vissa s.k mentalister använder sig av "telepati", ett exempel är Henrik Fexeus som kan både säga vad personer tänker på, och även rita saker som andra tänker på.
Det är inte för att han är synsk, han är bara jävligt bra på att använda sina sinnen

Citat:
Spirituell healing är det bara placebo? Kan man se auror? Astral projektion (Man ser sig själv lämna sin kropp) är det bara en dröm? Eller lämnar våran själ faktiskt våran fysiska kropp för att kunna utforska andra dimensioner?
Jag tror att spirituell healing är placebo, ja.
Om man bara tror att man blir frisk/blir starkare så blir man det.
Huruvida man kan se auror lämnar jag osagt, det kan jag inte svara på.
Vissa påstår att de kan både se samt avläsa dessa, men det kan lika gärna vara det jag var inne på förut, dvs ren och skär instinkt.

Jag har mycket svårt att tro att själen kan lämna kroppen, för att sedan ta sig tillbaka igen- i mina ögon så är det bara bullshit.
Att ha känt av en out of body experience kan lika gärna ha varit lucid dreaming.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in