Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Jag ska faktiskt skriva och be om ett klargörande så får vi se vad de säger. Men jag är säker på att du också kommer göra det, hehe. Ja, om du inte redan sitter därifrån och skriver förstås.
Det vore ju onekligen intressant om de helt enkelt insett hur verkligheten ser ut och valt att tolka om en text som glasklart säger att solen rör sig över himlen och tom med vilken hastighet detta sker.
Ser bland mina texter att en viss "Björn" redan har frågat, och fått svar:
Björn
10 maj 2010, kl 11:09
>Nej, med tanke på att Jorden inte rör sig runt andra himlakroppar i vårt planetsystem!
--------------------------
Jag kontaktade Harekrishnarörelsen i Stockholm för att få klarhet i hur dom ser på solsystemet och planeterna.Dom ger dig rätt i vissa saker, och fel i vissa.
Såhär skrev dom.
"Om det står på vår hemsida att planeterna roterar runt solen, så tror jag att vår hemsida behöver en justering. Det är dock korrekt att det finns bara en sol i varje universum. Andra lysande planeter definieras som stjärnor, inkluderat månen.
Men det vediska astronomiska systemet är geocentrisk, alltså jorden är i mitten, och andra kan sägas att rotera runt jorden. Dock är det inte helt fel att ha ett heliocentrisk system, som i västvärlden efter renessansen, där solen är i mitten. Båda system kan ge korrekta beräkningar.
Det är allt relativt hur man väljer att placera centrum för sina beräkningar.
Dock rent "objektivt" så är universum som ett ägg med en rymd inuti, och i detta utrymmet inuti (alltså rymden) är jorden i mitten, både från toppen och från sidorna. Solen är något över jorden vertikalt och mycket läger ut mot sidorna horisontalt, och solen går då i en bana runt centrum där jorden ligger.
Både jorden och solen är planeter, men på jorden dominerar elementet jord (sten, jord etc) medan på solen dominerar elementet eld.
Vill ni läsa mer om detta, fins det utförliga beskrivelser i en vedisk skrift som heter Srimad Bhagavatam, femte boken."