2012-04-04, 01:03
Medlem
Tjenare, inte så haj på hur de funkar med skatt o så.

Men de ligger till så att ja har jobbat på ett ställe som timanställd vilket har inneburit att jag inte fått någon semesterersättning, den delas ut i maj månad året efter.

Nu är de så att jag fått fast på detta arbete, nu kommer problemet. Jag kommer då få ut en vanlig lön ca 24000 brutto + min semesterersättning från förra året + 4 månader till.

Det gör att min lön kommer hamna på 24000 + 37000 = 61000kr brutto.

Kommer jag då få en höjd skattesats denna månad? Vore ju förbannat surt o gå miste om en massa pengar. Om så är fallet, är de nåt jag kan göra för att fortfarande ha den skattesats jag har nu eller får ja helt enkelt bara gå med på de?

Tacksam för svar,
Citera
2012-04-04, 01:10
Medlem
8-digits avatar
Har du månadslön med tabell så får du nog betala ca 24.422 i skatt.
Men lugn, du får givetvis igen skattepengar nästa år.
Tabellerna utgår alltid från att man håller sig inom samma nivå året ut.'
Samma sak om du har fast skattesats, du får pengar tillbaka nästa år.
Du blir liksom inte rånad.
Senast redigerad av 8-digit 2012-04-04 kl. 01:16.
Citera
2012-04-04, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8-digit
Har du månadslön med tabell så får du nog betala ca 24.422 i skatt.
Men lugn, du får givetvis igen skattepengar nästa år.
Tabellerna utgår alltid från att man håller sig inom samma nivå året ut.'
Samma sak om du har fast skattesats, du får pengar tillbaka nästa år.
Du blir liksom inte rånad.

Tack för så snabbt svar

Okej trodde nästan att de skulle bli så, men de är ju alltid kul att få ut så mycket som möjligt direkt.

Hur som helst tack.
Citera
2012-04-04, 02:08
Medlem
revodnebs avatar
Det är helt normalt, jag fick 120K+ i efterskatt i år. Det viktiga är att du lägger undan pengar så du har att betala med...
Citera
2012-04-04, 11:30
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Tjenare, inte så haj på hur de funkar med skatt o så.

Men de ligger till så att ja har jobbat på ett ställe som timanställd vilket har inneburit att jag inte fått någon semesterersättning, den delas ut i maj månad året efter.

Nu är de så att jag fått fast på detta arbete, nu kommer problemet. Jag kommer då få ut en vanlig lön ca 24000 brutto + min semesterersättning från förra året + 4 månader till.

Det gör att min lön kommer hamna på 24000 + 37000 = 61000kr brutto.

Kommer jag då få en höjd skattesats denna månad? Vore ju förbannat surt o gå miste om en massa pengar. Om så är fallet, är de nåt jag kan göra för att fortfarande ha den skattesats jag har nu eller får ja helt enkelt bara gå med på de?

Tacksam för svar,
Om arbetsgivaren gör korrekt betalar du skatt enligt tabell på månadslönen 24000 och sedan dras skatt för engångsbelopp på de 37000.
Har du skattetabell 33 skulle det då bli 5774 + 11100 (30 % av 37000) = 16874.

/ TT
Citera
2012-04-06, 11:48
Medlem
Det bästa med att betala 50 % i engångsskatt är att man får skatteåterbäring kring midsommar året efter.

Du får en klumpsumma semesterersättning nu i april och sedan så får du en klumpsumma skatteåterbäring strax före semestern nästa år. Då får liksom glädje av pengarna två gånger, kan det bli bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in