Citat:
Ursprungligen postat av PribiCribz
Hur är det att bli transportflygpilot? Någon som har erfarenhet inom det yrket? Är det kul? Vad får man göra? Vilka flygplan får man flyga förutom sk60 när man väl är färdigutbildad? Eller får man fortsätta med sk60?
Läste i fms hemsida att man får bland annat transportera personal eller materiel eller hjälpa till vid naturkatastrofer utomlands. Någon som kan berätta mer om arbetsuppgifterna?
Är det lika svårt att komma in som det är för att bli stridspilot?
Dela gärna med er av era erfarenheter!
Kraven för att bli pilot är samma oavsett om man ska flyga trubbigt eller spetsigt. Man går de första tre åren (har jag för mig) tillsammans med de som flyger spetsigt sen när man ska typa in sig så delar man upp sig, vissa går till 39an, andra till TP84//C-17/TP100/2/S100/2. (rimligtvis är det samma utbildning för TP100/2 som för S100/2 eftersom de i grund och botten är samma flygplan)
Jobbet i stort består av att transportera materiel eller personal inom riket eller utomlands. Flyger man TP84/C17 så blir det mycket flyg till Afghanistan. TP100/2 flyger mycket personaltransport inom landet men givetvis också utomlands.
Är inte själv pilot så jag kan inte uttala mig om det mer än från de piloter jag träffat men de flesta trivs med tillvaron. Finns väl någon gammal viggenpilot som är bitter över att han inte får flyga spetsigt längre men men...