• 1
  • 2
2012-04-03, 20:32
Medlem
Händer det att folk som gör självmordsförsök som nästan resulterar i döden men som råkar överleva, av den anledningen får ny livslust och energi? Att det skulle fungera som en rening, att gå över en viss gräns?

T. ex om man skulle skära av halspulsådern på ena sidan och nästan förblöda.
Citera
2012-04-03, 20:45
Medlem
Xiztecs avatar
Kan jag tänka mig.

Ungefär som folk som drabbas utav svåra olyckor och är nära på att förlora sina liv, man inser värdet utav livet. Att man kanske inte bör ta livet för givet.

När man begår självmord och sedan råkar överleva kan jag tänka mig att man ibland blir tacksam för att man inte dog, det är mänsklig instinkt att hålla sig vid liv till varje pris. Ibland krävs det nog helt enkelt att man inser vad man har för att uppskatta livet.
Citera
2012-04-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Kan jag tänka mig.

Ungefär som folk som drabbas utav svåra olyckor och är nära på att förlora sina liv, man inser värdet utav livet. Att man kanske inte bör ta livet för givet.

När man begår självmord och sedan råkar överleva kan jag tänka mig att man ibland blir tacksam för att man inte dog, det är mänsklig instinkt att hålla sig vid liv till varje pris. Ibland krävs det nog helt enkelt att man inser vad man har för att uppskatta livet.

Kan det tänkas vara samma sak för dem som kanske är medvetna om att det är 50/50 om de överlever eller dör?
Citera
2012-04-03, 21:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbinternet
Kan det tänkas vara samma sak för dem som kanske är medvetna om att det är 50/50 om de överlever eller dör?

Klart att det kanske kan finnas ett spänningselement som kan intensifiera känslan av att vara levande, men annars bör man se upp med människor som går plötsligt från att vara djupt deprimerade till "glada" då det kan vara ett tecken på att de har bestämt sig för självmord/självmordsförsök.
Citera
2012-04-03, 21:21
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbinternet

Jag tror alla utför ett självmordsförsök med förväntning att man dör. Sedan att många självmord misslyckas tror jag beror på att man undermedvetet faktiskt inte vill dö, något som blir mer tydligt när man misslyckats med självmordet i klarhet.

Däremot är det långtifrån alla som blir glada på livet efter ett självmordsförsök givetvis. Men det kan hända. Bara för att förtydliga.
Citera
2012-04-04, 04:21
Medlem
Drakula09s avatar
Mitt senaste försök resulterade i att jag fick mer livslust, ett tag i alla fall. Men nu, ca 4 månader efter själva försöket kommer suicidtankarna tillbaka lite då och då.
Citera
2012-04-08, 03:01
Medlem
Det kanske inte är någon vidare lösning.

Men vilka handlingar skulle ge ungefär 50/50 mellan att antingen överleva och bli helt återställd - eller att dö ganska snabbt och utan alltför stora plågor?

Rysk roulette m.m. tror jag inte skulle funka för att få tillbaka livslust, det bör nog vara en handling som fullbordas men där liv/död-resultatet kan skifta.
Citera
2012-04-08, 19:20
Medlem
venevenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakula09
Mitt senaste försök resulterade i att jag fick mer livslust, ett tag i alla fall. Men nu, ca 4 månader efter själva försöket kommer suicidtankarna tillbaka lite då och då.
Berätta mer om ditt självmordsförsök.
Citera
2012-04-09, 01:31
Medlem
rottenbones avatar
http://www.examiner.com/christian-li...t-full-of-hope

Har hört flera liknande historier.

Men om du hade tänkt med enkom misslyckas, tycker jag det låter som en dålig ide. Jag tänker mig att dra på ett äventyr värdig en Jack London-bok måste vara det ultimata.
Citera
2012-04-09, 01:36
Bannlyst
Lite den där, FAN DET KOMMER EN KOMET EMOT OSS OCH VI KOMMER GARANTERAT ATT DÖ...

Åh den träffade inte, fyfan va skönt att vi lever... nja... Livslust av självmordsförsök verkar som en dålig idé..

Bättre att träffa vänner och familj så mycket man bara orkar, jag lovar.
Citera
2012-04-09, 02:38
Medlem
Påminner om ett gammalt skämt. "Har du hört om han som skulle ta livet av sig med piller? Ja, han tog några stycken och sedan mådde han mycket bättre."

Men om vi skall bruka allvar. Nästan alla människor som är nära döden får förnyad livslust. Orsaken spelar ingen roll. Jag själv har aldrig försökt avlida med avsikt, men jag var nyligen sjuk och innan man ställde aktuell diagnos trodde jag att jag var döende (läkardjävlar). Nåväl, efter det har jag fått förnyad livslust och kommer göra om lite i mitt liv framöver. Så absolut kan man få mer livslust av en "nära-döden-upplevelse". Men det är inget jag rekomenderar att framkalla på egen hand. Man får lite ångest efteråt också. Plus då den uppenbara risken att man faktiskt "misslyckas" och råkar dö på riktigt.
Citera
2012-04-10, 15:07
Medlem
Det finns risker. De värsta vore förmodligen att överleva och inte bli helt återställd.

Det skulle förstås inte ske vid rysk roulette, så länge revolvern är tillräckligt kraftig och man inte är i närheten av människor som kan ta en till sjukhus och "rädda" en.

Tror ni risken med genomförd rysk roulette kan "kicka igång" psyket och kroppen så att energin och livslusten kommer tillbaka?

Ett misslyckande vore inte önskvärt, men om det görs så att misslyckande innebär snabb, garanterad död så är det inget man lider av i efterhand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in