2012-04-03, 20:25
Medlem
Jag har skaffat mig avast till datorn. Brukar köra genom scanning någon gång i månaden och den har hittat trojan några gånger. Körde microsoft egna scanning för någon månad sedan och då stod det att de hittat ett virus men som inte kunde tas bort. Körde med avast men fick inte upp viruset alls då.

Jag laddade ner spyware doctor då jag läst gott om det. Det hittade viruset och tog bort det utan problem. Saken är bara den att varje gång jag startat datorn sen dess så kommer det upp en ruta där de står något såhär: "programet kunde inte köras. datorn saknar ashbase.dll fil."

Har sökt genom internet för att få tillbaka filen. Läste om ett program "DLL files fixer" som tydligen skulle vara bra. Körde med det och det hittade även 970 fel på datorn :S Men såklart var man tvungen att betala för att fixa allt. Letade genom efter license nyckel, hittade några men inga fungerade.

Några skrev att man skulle flytta någon fil och mapp till ett annat ställe osv, men jag är inte så datakunnig att jag förstod allt det där

Någon som har tips på hur jag ska få tillbaka ashbase.dll filen, eller en bra förklaring på hur jag fixar "DLL files fixer" gratis?
Citera
2012-04-03, 20:31
Medlem
Stvres avatar
http://www.dll-files.com/dllindex/dl....shtml?ashbase

Download ashbase.zip
Extract ashbase.dll from ashbase.zip. We recommend that you extract ashbase.dll to the installation directory of the program that is requesting ashbase.dll.
If that doesn't work, you will have to extract ashbase.dll to your system directory. By default, this is:
C:\Windows\System (Windows 95/98/Me)
C:\WINNT\System32 (Windows NT/2000)
C:\Windows\System32 (Windows XP, Vista, 7)
If you use a 64-bit version of Windows, you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\
Make sure overwrite any existing files (but make a backup copy of the original file).
Reboot your computer.
If the problem still occurs, try the following:
Open Windows Start menu and select "Run...".
Type CMD and press Enter (or if you use Windows ME, type COMMAND)).
Type regsvr32 ashbase.dll and press Enter.
Senast redigerad av Stvre 2012-04-03 kl. 20:33.
Citera
2012-04-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
http://www.dll-files.com/dllindex/dl....shtml?ashbase

Download ashbase.zip
Extract ashbase.dll from ashbase.zip. We recommend that you extract ashbase.dll to the installation directory of the program that is requesting ashbase.dll.
If that doesn't work, you will have to extract ashbase.dll to your system directory. By default, this is:
C:\Windows\System (Windows 95/98/Me)
C:\WINNT\System32 (Windows NT/2000)
C:\Windows\System32 (Windows XP, Vista, 7)
If you use a 64-bit version of Windows, you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\
Make sure overwrite any existing files (but make a backup copy of the original file).
Reboot your computer.
If the problem still occurs, try the following:
Open Windows Start menu and select "Run...".
Type CMD and press Enter (or if you use Windows ME, type COMMAND)).
Type regsvr32 ashbase.dll and press Enter.

Tack för svaret!

Jag testade det första alternativet och startade sen om datorn. När jag loggade in kom det upp en ruta där det stod: "Det går inte att hitta procedurstartadressen avfilesUnpackArchiveS i DLL-filen aswEngLdr.dll."

Antog att detta är något annat slags problem som uppstått, men jag testade ändå ditt andra alternativ. Men då stod det "regsvr32 fungerar inte ihop med den Windows version du använder"
Vet att jag har 64, så testade samma namn med 64 bakom ist, men stod då att detta inte var ett kommando.

What to do?
Citera
2012-04-04, 05:33
Medlem
Stvres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chansy
Vet att jag har 64, så testade samma namn med 64 bakom ist, men stod då att detta inte var ett kommando.

Samma namn med 64 bakom...? va?

"you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\"

du ska inte in å någonting som heter "system64"---
Citera
2012-04-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
Samma namn med 64 bakom...? va?

"you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\"

du ska inte in å någonting som heter "system64"---

Nej det förstår jag. Men jag menade att jag skrev "regsvr64" ist för "regsvr32". Antog att detta inte skulle fungera men testade ifall det var det som var problemet, eftersom att när jag skrev "regsvr32" så stod det att det kommandot inte passade till min windows version och att jag skulle kolla upp om jag hade 32 eller 64.

Jag la ashbase.dll i både system32 och SysWOW64.
Citera
2012-04-04, 18:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Öd&IT —► Windows

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem