2012-04-03, 20:25
Medlem
Jag har skaffat mig avast till datorn. Brukar kra genom scanning ngon gng i mnaden och den har hittat trojan ngra gnger. Krde microsoft egna scanning fr ngon mnad sedan och d stod det att de hittat ett virus men som inte kunde tas bort. Krde med avast men fick inte upp viruset alls d.

Jag laddade ner spyware doctor d jag lst gott om det. Det hittade viruset och tog bort det utan problem. Saken r bara den att varje gng jag startat datorn sen dess s kommer det upp en ruta dr de str ngot shr: "programet kunde inte kras. datorn saknar ashbase.dll fil."

Har skt genom internet fr att f tillbaka filen. Lste om ett program "DLL files fixer" som tydligen skulle vara bra. Krde med det och det hittade ven 970 fel p datorn :S Men sklart var man tvungen att betala fr att fixa allt. Letade genom efter license nyckel, hittade ngra men inga fungerade.

Ngra skrev att man skulle flytta ngon fil och mapp till ett annat stlle osv, men jag r inte s datakunnig att jag frstod allt det dr

Ngon som har tips p hur jag ska f tillbaka ashbase.dll filen, eller en bra frklaring p hur jag fixar "DLL files fixer" gratis?
Citera
2012-04-03, 20:31
Medlem
Stvres avatar
http://www.dll-files.com/dllindex/dl....shtml?ashbase

Download ashbase.zip
Extract ashbase.dll from ashbase.zip. We recommend that you extract ashbase.dll to the installation directory of the program that is requesting ashbase.dll.
If that doesn't work, you will have to extract ashbase.dll to your system directory. By default, this is:
C:\Windows\System (Windows 95/98/Me)
C:\WINNT\System32 (Windows NT/2000)
C:\Windows\System32 (Windows XP, Vista, 7)
If you use a 64-bit version of Windows, you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\
Make sure overwrite any existing files (but make a backup copy of the original file).
Reboot your computer.
If the problem still occurs, try the following:
Open Windows Start menu and select "Run...".
Type CMD and press Enter (or if you use Windows ME, type COMMAND)).
Type regsvr32 ashbase.dll and press Enter.
Senast redigerad av Stvre 2012-04-03 kl. 20:33.
Citera
2012-04-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
http://www.dll-files.com/dllindex/dl....shtml?ashbase

Download ashbase.zip
Extract ashbase.dll from ashbase.zip. We recommend that you extract ashbase.dll to the installation directory of the program that is requesting ashbase.dll.
If that doesn't work, you will have to extract ashbase.dll to your system directory. By default, this is:
C:\Windows\System (Windows 95/98/Me)
C:\WINNT\System32 (Windows NT/2000)
C:\Windows\System32 (Windows XP, Vista, 7)
If you use a 64-bit version of Windows, you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\
Make sure overwrite any existing files (but make a backup copy of the original file).
Reboot your computer.
If the problem still occurs, try the following:
Open Windows Start menu and select "Run...".
Type CMD and press Enter (or if you use Windows ME, type COMMAND)).
Type regsvr32 ashbase.dll and press Enter.

Tack fr svaret!

Jag testade det frsta alternativet och startade sen om datorn. Nr jag loggade in kom det upp en ruta dr det stod: "Det gr inte att hitta procedurstartadressen avfilesUnpackArchiveS i DLL-filen aswEngLdr.dll."

Antog att detta r ngot annat slags problem som uppsttt, men jag testade nd ditt andra alternativ. Men d stod det "regsvr32 fungerar inte ihop med den Windows version du anvnder"
Vet att jag har 64, s testade samma namn med 64 bakom ist, men stod d att detta inte var ett kommando.

What to do?
Citera
2012-04-04, 05:33
Medlem
Stvres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chansy
Vet att jag har 64, s testade samma namn med 64 bakom ist, men stod d att detta inte var ett kommando.

Samma namn med 64 bakom...? va?

"you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\"

du ska inte in ngonting som heter "system64"---
Citera
2012-04-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvre
Samma namn med 64 bakom...? va?

"you should also place ashbase.dll in C:\Windows\SysWOW64\"

du ska inte in ngonting som heter "system64"---

Nej det frstr jag. Men jag menade att jag skrev "regsvr64" ist fr "regsvr32". Antog att detta inte skulle fungera men testade ifall det var det som var problemet, eftersom att nr jag skrev "regsvr32" s stod det att det kommandot inte passade till min windows version och att jag skulle kolla upp om jag hade 32 eller 64.

Jag la ashbase.dll i bde system32 och SysWOW64.
Citera
2012-04-04, 18:21
Medlem
nkelGunnars avatar
d&IT ► Windows

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem