Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedKotlett
Hej proffsen!
Jag har en fråga till er. Ponera att man har cirka 30 liter mjöd hemma. 15 är cirka 3-4% och den återstående mjöden är 10%. Hur länge kan sådan tänka sig stå? Vi har införhandlat glasflaskor med sådana där korkar som sitter fast på flaskan i metallspännen.
Jag har hört om knep som att doppa flaskhalsen i vax för att förhindra läckage av syre in i flaskan igenom åren. Vi har också fyllt flaskorna så mycket som möjligt för att undvika att syre överhuvudtaget skulle finnas kvar innuti flaskan när den väl stängs.
Hur länge kan dom tänkas hålla, och vad kan man göra för att förbättra utsikten för att lagras bra under en lång period?
Enligt min erfarenhet så kan man spara de så länge man lyckas med att inte dricka upp dem! Gjorde själv en del mjöd för några år sen och hade de i såna gamla tjocka 1.5L pet-flaskor med gladpack emellan korken för att minska syre-läckaget. Tror vi hade den sista flaskan i 3 år innan den gick åt.. Den hade skiftat lite i färg och hamnat en del avlagringar i botten. Men den var fruktansvärt god! Tyckte dock det smakade bäst när den varit lagrad i runt 1 år.. Men är nog helt beroende på innehåll!
Decennium tror jag blir svårt med hanteringen.. Men ser man till att de är ordentligt förslutna i ett stabilt svalt klimat så kan man säkert vinna på det med

Är ju en kul klenod annars och en jävligt bra julklapp