2012-04-03, 18:48
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Hej proffsen!

Jag har en fråga till er. Ponera att man har cirka 30 liter mjöd hemma. 15 är cirka 3-4% och den återstående mjöden är 10%. Hur länge kan sådan tänka sig stå? Vi har införhandlat glasflaskor med sådana där korkar som sitter fast på flaskan i metallspännen.

Jag har hört om knep som att doppa flaskhalsen i vax för att förhindra läckage av syre in i flaskan igenom åren. Vi har också fyllt flaskorna så mycket som möjligt för att undvika att syre överhuvudtaget skulle finnas kvar innuti flaskan när den väl stängs.

Hur länge kan dom tänkas hålla, och vad kan man göra för att förbättra utsikten för att lagras bra under en lång period?
Citera
2012-04-03, 18:54
Medlem
Julbordsspecials avatar
Relativt sval förvaring brukar väl vara bra om man siktar mot en förvaring under en lång tid. Det där med vax vet jag inte riktigt, men det kan säkerligen fungera. Annars har jag för mig att mjöd kan hålla sig riktigt länge, jag är dock inte helt säker.

Hur länge tänker du/ni försöka förvara detta mjöd?
Citera
2012-04-03, 18:57
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
Relativt sval förvaring brukar väl vara bra om man siktar mot en förvaring under en lång tid. Det där med vax vet jag inte riktigt, men det kan säkerligen fungera. Annars har jag för mig att mjöd kan hålla sig riktigt länge, jag är dock inte helt säker.

Hur länge tänker du/ni försöka förvara detta mjöd?

Det är lite som hönan och ägget. Hur länge vi kommer förvara det beror lite på hur länge det kan förvaras. Vi delar alltid upp våra satser i två. Den ena är för omedelbart bruk och den andra har vi lovat oss själva kan stå i åratal eller decennier om det håller så länge. För varje "fulflaska" så hade vi satt upp målet att få en riktigt fin också.
Citera
2012-04-03, 19:03
Medlem
Julbordsspecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedKotlett
Det är lite som hönan och ägget. Hur länge vi kommer förvara det beror lite på hur länge det kan förvaras. Vi delar alltid upp våra satser i två. Den ena är för omedelbart bruk och den andra har vi lovat oss själva kan stå i åratal eller decennier om det håller så länge. För varje "fulflaska" så hade vi satt upp målet att få en riktigt fin också.

Jag förstår, intressant projekt om man får kalla det så!

En fråga av ren kuriosa, vad är det för sorts mjöd ni har införskaffat och hur mycket kostade det?
Citera
2012-04-03, 19:13
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julbordsspecial
Jag förstår, intressant projekt om man får kalla det så!

En fråga av ren kuriosa, vad är det för sorts mjöd ni har införskaffat och hur mycket kostade det?

Den mindre satsen är ren honungsmjöd med bara honung och vatten som ingridienser (bortsett från jäst, jässtopp och klarningsmedel). Den större satsen har vi honung och vatten samt cirka 15 kanelstänger under jäsning och klarningsperioden. Så det är en god honungssmakande mjöd med en rätt stark kanelsmak. Den är god nu men ska bli intressant att jämföre med hur den smakar om några år!
Citera
2012-04-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedKotlett
Hej proffsen!

Jag har en fråga till er. Ponera att man har cirka 30 liter mjöd hemma. 15 är cirka 3-4% och den återstående mjöden är 10%. Hur länge kan sådan tänka sig stå? Vi har införhandlat glasflaskor med sådana där korkar som sitter fast på flaskan i metallspännen.

Jag har hört om knep som att doppa flaskhalsen i vax för att förhindra läckage av syre in i flaskan igenom åren. Vi har också fyllt flaskorna så mycket som möjligt för att undvika att syre överhuvudtaget skulle finnas kvar innuti flaskan när den väl stängs.

Hur länge kan dom tänkas hålla, och vad kan man göra för att förbättra utsikten för att lagras bra under en lång period?

Enligt min erfarenhet så kan man spara de så länge man lyckas med att inte dricka upp dem! Gjorde själv en del mjöd för några år sen och hade de i såna gamla tjocka 1.5L pet-flaskor med gladpack emellan korken för att minska syre-läckaget. Tror vi hade den sista flaskan i 3 år innan den gick åt.. Den hade skiftat lite i färg och hamnat en del avlagringar i botten. Men den var fruktansvärt god! Tyckte dock det smakade bäst när den varit lagrad i runt 1 år.. Men är nog helt beroende på innehåll!

Decennium tror jag blir svårt med hanteringen.. Men ser man till att de är ordentligt förslutna i ett stabilt svalt klimat så kan man säkert vinna på det med Är ju en kul klenod annars och en jävligt bra julklapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in