2012-04-03, 17:37
Medlem
Keffastes avatar
Skulle det vara "nyttigare" att dricka 50cl sprit á 40% än den mängd öl det tar för att få samma mängd alkohol?

Vet att det är skillnad i kcal i olika sprit även säkert en mindre skillnad på ölen. Men generellt sett är det någon som har en uppfattning. Jag tycker sprit borde vara lite "nyttigare" men kan ha fel, alternativt skillnaden är så liten så det inte spelar någon roll?
Citera
2012-04-03, 17:45
Medlem
GlennGlenns avatar
Kort och gott, Mindre kcal i starksprit. Sedan beror det väl lite på om du gör grogg av det eller inte för att jämföra nyttigheten. Snackar vi starksprit så tror jag lätt att det är nyttigare än öl. Rätta mig gärna någon om jag har fel.
Citera
2012-04-03, 17:45
Medlem
Xiztecs avatar
Högre alkoholhalt, mer kalorier enligt monopolföretaget systembolaget iallafall, låter lite underligt däremot.
http://www.systembolaget.se/Alkohol-...ck-av-alkohol/

Förövrigt så finns det etanol och etanol, någon annan sprit dricker du inte!
Citera
2012-04-03, 17:52
Medlem
caesarvitaes avatar
Desto högre alkoholhalt desto mer kalorier... alkohol (etanol, den formen av alkohol vi dricker, metanol = träsprit etc.)är en kolhydrat. men man får ju i sig bra mkt mer kalorihaltig vätska när man dricker sig packad på bira än om man skulle dricka 50 cl sprit rent.. men som tidigare sagt blandar du ut spriten med läsk så har du ju mer kalorier där.
Citera
2012-04-03, 17:53
Medlem
Bal1s avatar
Öl har du etanol, kolhydrater och vatten.
Sprit har du etanol, vatten.

Etanol innehåller x mängd kcal, minns inte hur mycket.. Så sprit har mer kcal per mängd dryck, men räknar du på hur mycket du behöver för ett rus så vinner sprit överlägset.
Citera
2012-04-03, 17:58
Medlem
Keffastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Högre alkoholhalt, mer kalorier enligt monopolföretaget systembolaget iallafall, låter lite underligt däremot.
http://www.systembolaget.se/Alkohol-...ck-av-alkohol/

Förövrigt så finns det etanol och etanol, någon annan sprit dricker du inte!

Jo klart att sprit har mer kalorier än öl per dl.
225kcal per dl vodka.
50kcal per dl starköl.

Vi säger att ölen har 5.8% alkoholhalt, då behöver man dricka ungefär 7dl öl per dl vodka.
7*5.8=40.6 (alkoholmängden är ungefär lika efter 7dl öl)
7*50=350 kcal.

Då blir ju spriten nyttigare än ölen, eller tänker jag fel? Ursäkta om matten blev rörig.
Citera
2012-04-03, 18:01
Medlem
IllWills avatar
http://www7.slv.se/Naringssok/

Gå in där och sök på de olika dryckerna för att se kalorimängden och räkna på det

Jag brukar räkna på att öl är runt 50-60 kcal per 100 ml medans ren sprit (40%) ligger runt 250 kcal per 100 ml!
Citera
2012-04-03, 18:41
Medlem
Venditas avatar
Ja, ska du dricka dig full med minsta möjliga kalori-intag så är det ren vodka som gäller.

Alkoholen innehåller inte mer kalorier för att den är mindre utspädd. 30cl ren etanol innehåller lika mycket kalorier oavsett om den är utspädd till 40% eller 4%.
I vodka så finns det bara etanol + vatten, efter som att vatten innehåller 0 kalorier så får du endast i dig kalorier från etanol vid berusning på det.

Etanol innehåller för övrigt 6,45 kcal/g.

Ska du få i dig säg 20 cl ren etanol så ger det vid konsumtion av vodka ett kalori intag på 157,8 Kcal.

Dricker du öl så får du dock i dig desto mer. En öl jag hittade här hemma (5,2%) innehåller 46 Kcal/dl. Ska du få i dig 40cl ren sprit genom denna öl måste du dricka ca 7,5 st. (3,75 liter).

37,5 x 46 = 1725. Du får alltså i dig 1725 Kcal via ölen

158 > 1725. Välj vodka om du går på diet.
Citera
2013-10-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vendita
Ja, ska du dricka dig full med minsta möjliga kalori-intag så är det ren vodka som gäller.

Alkoholen innehåller inte mer kalorier för att den är mindre utspädd. 30cl ren etanol innehåller lika mycket kalorier oavsett om den är utspädd till 40% eller 4%.
I vodka så finns det bara etanol + vatten, efter som att vatten innehåller 0 kalorier så får du endast i dig kalorier från etanol vid berusning på det.

Etanol innehåller för övrigt 6,45 kcal/g.

Ska du få i dig säg 20 cl ren etanol så ger det vid konsumtion av vodka ett kalori intag på 157,8 Kcal.

Dricker du öl så får du dock i dig desto mer. En öl jag hittade här hemma (5,2%) innehåller 46 Kcal/dl. Ska du få i dig 40cl ren sprit genom denna öl måste du dricka ca 7,5 st. (3,75 liter).

37,5 x 46 = 1725. Du får alltså i dig 1725 Kcal via ölen

158 > 1725. Välj vodka om du går på diet.

Rätt men nu var det nog lite fel i beräkningen där. Men om man använder sig av
http://www7.slv.se/Naringssok/ och
http://www.weightlossresources.co.uk...er/alcohol.htm
får man ut denna information per 100g dryck omvandlat till kcal/g alkohol

Vodka 40% 32g 222kcal -> 6,9kcal/g
Starköl 5,6% 4,5g 47kcal -> 10,4kcal/g
Guinness 4.5% 3,3g 30kcal -> 9,1kcal/g
Folköl 3,5% 2,8g 40kcal -> 14,3kcal/g
Rött vin 12% 9,9g 72kcal -> 7,3kcal/g
Vitt (torrt) 12% 9,5g 68kcal -> 7,2kcal/g

Förvånande mig att Guinness (som ju är känt för att vara kalorisnål) inte var så mycket energisnålare än vanlig starköl, inte om man räknar med att uppnå samma berusningsgrad då det är så pass mycket svagare.

I praktiken dricker man dock inte mer av Guinness än vanlig öl, så ur ett socialt perspektiv så är det nyttigare än beställa 4 Guinness på en pub än 4 storstark (Räknat på 40cl får man 480kcal och 53g alkohol med Guinness mot 752kcal och 72g alkohol. Fyra glas vitt vin (15cl) ger dock bara 408kcal och 57g alkohol)

Visst kan man beställa in 4 snapsar också, men det tar 4 sekunder, sen är de över, vilket blir lite trist om man sitter i ett gäng och snackar. (4*4cl = 355kcal och 51g)

(Ja, jag har gjort förenklingen att 100ml vätska väger 100g, vilket nog inte stämmer, speciellt för vodka då alkohol har en densitet på 0.8 och med 40% alkohol så blir inte 100g = 10cl...)
Citera
2013-10-07, 17:06
Medlem
anjer2s avatar
Vodka plus något light-groggvirke ger mindre kalorier än motsvarande alkoholmängd i öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in