2012-04-03, 17:09
Medlem
Jag har i några års tid haft problem med magont och lös avföring i samband med kraftig utmattning. Exempelvis om jag löptränar i väldigt hårt tempo, eller spelar 90 minuter fotboll då jag tar ut mig kraftigt lider jag alltid kraftiga magbesvär och får sitta på toaletten resten av kvällen. Jag har prövat med att äta både mer och mindre innan match, varierat tidpunkter för mattintag, samma vad gäller vätskeintag men inget har gett effekt. Någon som har upplevt samma symptom och vet vad det kan bero på? Obs, de matcher som jag inte tar ut mig lika mycket upplever jag inga större besvär av.
Citera
2012-04-03, 17:29
Medlem
får du i dig tillräckligt med fibrer? undvik fruktos (läsk o annat sött). håll jämn vätskenivå.
Citera
2012-04-03, 20:43
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Låter som gammal klassisk löparmage... Tycker denna artikeln var rätt givande: http://blog.svd.se/maratonbloggen/20...man-loparmage/
Citera
2012-04-04, 11:07
Medlem
Kom underfund med att det var "löparmage" igår. Tack för svar!
Citera
2012-08-12, 14:45
Medlem
Jag kan delge mina erfarenheter runt detta. Har motionslöpt nu i ett par år och i den första tiden hade jag inga problem med mage m.m. Men vid ett tillfälle fick jag för mig att öka tempo och komma ner i tid vid löpningen - och just vid denna period fick jag problem med gaser och lös avföring under loppet. Hade detta problem under ett par månader och tänkte då att jag skruvar ner tempot en aning och framför allt tar det lugnt i början och värmer upp bra. Efter detta är nu genomfört har mina magproblem försvunnit under loppen.
Citera
2012-11-08, 18:38
Medlem
McStorfos avatar
Tar upp den här tråden igen då jag har samma problem vid löpning. Det börjar ofta med små känningar i ryggen, sedan rör det sig mot magen och plötsligt gör det bara SKITont och jag måste stanna. Jag har kommit under fund med att jag inte nödvändigtvis behöver gå på toa, utan att jag kan "vänta ut" smärtan, ca 5 min senare brukar jag kunna springa vidare.

Har försökt med det mesta för att få bukt med problemet men inte lyckats. Har sett till att värma upp, sakta ned när smärtan smyger sig på, inte äta innan (typ springa på morgonen innan frukost), låta bli socker som sätter igång tarmsystemet YOU NAME IT.

Vadfan ska jag göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in