2005-02-13, 19:26
Awaiting Email Confirmation
Jag har 2 st ganska kluriga frgor om rymden...

Hur lngt ut i rymden strcker sig den yttersta delen av vrt solsystem, det s kallade Oorts moln, som anses vara en kometreservoar ?

Den knde amerikanske astronomen Carl Sagan avslutade alltid sina program med orden .and remember we are all made of stardust. Vad menade han med det?

Tack p frhand

MVH //BOZ-raver
Citera
2005-02-13, 21:57
Medlem
krewls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOZ-raver

Hur lngt ut i rymden strcker sig den yttersta delen av vrt solsystem, det s kallade Oorts moln, som anses vara en kometreservoar ?

Den knde amerikanske astronomen Carl Sagan avslutade alltid sina program med orden .and remember we are all made of stardust. Vad menade han med det?

Tack p frhand

MVH //BOZ-raver

Jag r verkligen ingen expert p rymden och dens filosofi, men det som jag komme att tnka p direkt p din andra frga, r att frn brjan nr det s kallade "big bang" hnde r att d byggdes allt upp frn scratch av stjrndamm (om man nu ska kalla de det s) s att det man ska komma till baks att tnka p enligt honom r att vi alla r "gjorda" av samma byggstenar och p detta stt r allt uppbyggt av samma "byggstenar" och p s stt r vi lika allt i allt.

ahh, ha dragit ett par l s filosoferar ver det mesta.. s bry er inte alls om min filosifering, r lite av det jnsiga sttet..
Citera
2005-02-13, 21:59
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:

Tack p frhand

MVH //BOZ-raver
Den andra frgan torde vl innebra att han syftar p att nr solen skapades s slngde den ut stoft som sedan samlade ihop sig och bildade bland annat jorden. Och ur jorden skapades mnniskan s d kan man ju sga att vra atomer i kroppen r stjrnstoft d de varit byggstenar i stjrnorna en gng i tiden.
Citera
2005-02-13, 22:25
Medlem
reagans avatar
Citat:

Inom astronomin mter man avstnd i "astronomiska enheter" (AE).
1 AE = ca 150 miljoner km.

Jorden ligger p 1 AE frn solen.
Pluto ligger p varierande ca 29-49 AE
Oorts moln frn ca 40 AE upp till ca 100.000 AE

Stort "moln" med andra ord. Oorts moln innehar ca 0,01% av solsystemets massa, att jmfra med Jorden (0,00003%)

Vidare s r ett ljusr ca 63.000 AE. Nrmaste stjrna, Proxima Centauri ligger ca 4,2 ljusr frn jorden.

Klla: Nationalencyklopedin
Citera
2005-02-13, 23:15
Medlem
prezets avatar
Citat:

*ocks lekman, stor nypa salt rekomenderas*
De energimngder som krvs fr att skapa tyngre grundmnen finns i supernovor ifrn dende stjrnor.
Vi bestr av dessa grundmnen, och drmed bestr vi (och det mesta?) av stjrnstoft.
Tror jag.
Citera
2005-02-13, 23:23
Medlem
Vintersmns avatar
prezet r den som har gett det korrekta svaret.
Citera
2005-02-14, 09:39
Awaiting Email Confirmation
Tack s mkt fr hjlpen!!

MVH //BOZ-raver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in