2012-04-03, 13:10
Medlem
GreenStuffs avatar
Behöver lite hjälp med tillagningstips från de av er som kan.... har en 2.1 kg fransyska & om inte annat kan jag ju alltid stoppa in den i ugnen som en "roast" men vill helst göra något skojigare & undrar om den här typen av kött kan användas till annat?

Kan jag skära tunna skivor & ha det till grillspett....eller grövre skivor & grilla som "steaks"?
Citera
2012-04-03, 13:16
Medlem
Geasss avatar
Då fransyska inte är speciellt mört, skulle jag rekommendera någon form av långkok. Något likande biff bourgogne funkar alltid.
Citera
2012-04-03, 13:43
Medlem
Jag har också en fin bit fransyska som ska tillagas idag, kommer bli en gammal hederlig svensk husman av den, nämligen; slottsstek, tillagad som grytstek, brässerad på låg värme med massa anjovis
två timmar senare är den nog lagom mör och tuggvänlig.

kokt potatis
gräddsås på skyn
svartvinbärsgelé från buskarna utanför
någon form av grönt till.
och surdegsdinkelbrödet som stått på kalljäsning sen igår
Citera
2012-04-03, 13:47
Medlem
Cantorass avatar
Fransyska är ett svårt kött - jag tycker att det är lite för segt för att steka i skivor och lite för torrt för långkok.
Rostbiffvarianten är därför ett säkrare kort.
Om du ändå vill steka skivor så låt dem marinera i citron (eller vinäger) ett tag innan du steker dem.
Fransyska funkar faktiskt ganska bra till råbiff - särskilt den belgiska varianten "Filet américain" där man mal köttet hårdare än i den klassiska svenska.
Citera
2012-04-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Fransyska är ett svårt kött - jag tycker att det är lite för segt för att steka i skivor och lite för torrt för långkok.
Rostbiffvarianten är därför ett säkrare kort.
Om du ändå vill steka skivor så låt dem marinera i citron (eller vinäger) ett tag innan du steker dem.
Fransyska funkar faktiskt ganska bra till råbiff - särskilt den belgiska varianten "Filet américain" där man mal köttet hårdare än i den klassiska svenska.

Kan ju gå en medelväg! framdelskött såsom fransyska funkar bra att göra rullader av tycker jag. skiva tunt och fyll med nått gott, förslagsvis nån god kryddkorv som du tärnar, saltgurka, dijon, rulla ihop, tandpetare. bryn.

Hysta i en rejäl skvätt rödvin och låt puttra. syran i vinet kommer hjälpa mörningen i köttet på samma sätt som föregående förslagsgivare nämnde citron.

Lycka till!
Citera
2012-04-03, 15:45
Medlem
GreenStuffs avatar
Tack för alla tips, det uppskattas !

Biten ligger & tinar så jag får vänta något dygn...återkommer med rapport på hur det gick.
Citera
2012-04-03, 15:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Tack för alla tips, det uppskattas !

Biten ligger & tinar så jag får vänta något dygn...återkommer med rapport på hur det gick.
Du behöver inte vänta på att köttet tinar helt. Testa tjälknöl .

~Paul~
Citera
2012-04-03, 16:36
Medlem
Dirges avatar
Kanske en mustig sjömansbiff gryta skulle smaka?
Senast redigerad av Dirge 2012-04-03 kl. 16:40.
Citera
2012-04-05, 15:17
Medlem
GreenStuffs avatar
Ok.... först tog jag & använde min Jaccard ( http://www.jaccard.com/Product-View....e=H&prod_id=72 ) & gick över köttet noga.... sedan lade jag köttbiten i en plastpåse & hällde i drygt en halvliter rödvin & knöt sedan ihop påsen...därefter fick påsen med köttet ligga i kylskåpet i ett dygn.

När det idag var dags för tillagning så ville jag sprida riskerna så jag delade på köttet....ena biten åkte in i ugnen i 175 grader i knappt 2 timmar (öste flera gånger) ..... & resten av köttet skar jag som strimlad biff som frästes i olja & smör för att sedan puttra på svag värme i grädde med lök & färska champinjoner.

Wow ! bägge varianterna blev riktigt bra...mycket bättre än vad jag hade förväntat mig.

Tack igen för alla tips & inspirationen !
Citera
2012-04-05, 18:54
Medlem
TheBITs avatar
Jag har alltid lyckats rätt bra med att skära rätt tjocka skivor och bara steka fort med hög vändningsfrekvens. Blir sjukt saftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in