2011-07-25, 01:46
Bannlyst
Kan någon hitta någon form av redogörelse för hur terrorplanen tog form? Speciellt planen om att mörda ungdomar? Finns det någon förklaring till varför han valt just det mål han valt? Det känns ganska naturligt att ta med hur han tänkte där eftersom han förklarar hur han tänkt kring allt annat.

Om det inte finns så stärker det min uppfattning om att idén till detta dåd inte kom från honom utan från hans nätverk. Kan det vara så att han fick en order om att utföra dådet först i ett väldigt sent läge? Han var beredd på att få göra sprängdådet men inte resten? Skulle detta kunna vara förklaringen till det osammanhängande slutet på boken?
Citera
2011-07-25, 01:50
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianmannen
Det känns fortfarande så himla overkligt. Att överallt se denna bild på Anders känns som ett slag i magen varje gång, då han var en person jag såg på som en vän.

Jag spelade WoW med Anders under cirka ett års tid.. visst så lär man sig aldrig känna en människa på riktigt när man bara umgåtts online, men att han skulle kunna göra något så hemsk känns så overkligt.

Jag ska försöka minnas honom som den där intelligenta, lugna och otroligt hjälpsamma personen som Anders faktiskt var - att lyckas med det känns ju så där lagom lätt nu......

Jag vill fälla en tår för alla människor som förlorade livet, men även en för Anders. Att allting kan gå så fel för en människa.
Hela WoW-grejen var väl bara ett alibi för att han skulle kunna agera ostört, och för att folk inte skulle ta notis om att han var asocial. Genom att låtsas att han grottat ner sig i WoW kunde han undvika nyfikna frågor om vad han gjorde på dagarna när han inte svarade i telefon eller på andra sätt var oanträffbar. Det gav honom även alibi för att ge sig iväg på resor som annars inte hade någon rationell förklaring - genom att (låtsas) spela WoW kunde han även låtsas hälsa på andra WoW-spelare.

Ovanstående ger vid hand att du helt enkelt ljuger.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2011-07-25 kl. 02:03.
Citera
2011-07-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianmannen
Jag skulle inte kalla honom besatt.. När jag spelade med honom för flera år sedan så uppfattade jag honom som vilken annan människa som helst, men väldigt smart, trevlig och hjälpsam.

Jag skulle inte säga att WoW har utlöst något, men det känns ju som att han hämtat inspiration därifrån. Detta tycker jag att man märker när man läser hans manifest. När han pratar om hur man ska ta sig ifrån polisen när man är omringad etc.. allting påminner så mycket om en "boss fight" i WoW och den planeringen som krävs för vinna över bossen..

Men att WoW utlöst något skulle jag inte säga, men det är ju så svårt att veta vad som försiggår i huvudet på en sån där människa.

Människor är mångfacetterade. Anders Behring kan ha varit ("är" blir konstigt att säga) en väldigt fin och trevlig människa och samtidigt varit kapabel till detta. Människor har i regel väldigt svårt att ta in att en människa kan vara kapabel både till väldigt fina och fruktansvärda saker, allt på samma gång. Se bara på de som ska försvara Julian Assange no matter what, eller de som ska demonisera Hitler tills man nästan förväntar sig att han hade 8 armar och var 10 meter hög, ja exemplen är många... Det här är uppenbarligen en på ett sätt väldigt störd individ, men inte störd på så sätt att det lär ha drabbat hela hans personlighet åtminstone inte förens närmare dådet då även droger var involverade.

Jag känner personligen inget hat mot honom även om jag förstår att många gör det, jag ser det mest som ännu en jävligt sorglig historia och ännu en uppvisning i mänsklig grymhet.
Citera
2011-07-25, 02:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andemening
Kan någon hitta någon form av redogörelse för hur terrorplanen tog form? Speciellt planen om att mörda ungdomar? Finns det någon förklaring till varför han valt just det mål han valt? Det känns ganska naturligt att ta med hur han tänkte där eftersom han förklarar hur han tänkt kring allt annat.

I hans allmänna resonemang om hur en attack bör utföras, så skriver han, att man bör välja mål som är lätta att angripa och oskyddade. Och det har han ju onekligen gjort ..
Citera
2011-07-25, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdrottsGurun
Enligt överlevande från Utöya har det funnits en 180 cm mörk man med Nordiskt utsèende med en pistol i handen och ett gevär på ryggen som ska ha hjälpt ABB då flertalet hävdar att det kommit skott från 2 håll...kan det vara eko?
Kan ABB ha vilselett alla och riktat uppmärksamheten helt på sej själv så att en eventuell medhjälpare tar vid där ABB slutat?

Skulle det ha funnits en andra GM så hade antagligen någon av de 560 personerna som befann sig på ön sett honom. Allting i manifestet tyder för övrigt också på att han var ensam.
Citera
2011-07-25, 02:05
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det här är motsägelsefullt. Psykopater uppvisar nästan alltid i tidiga år ett avvikande beteende, vilket ABB inte gjort. Exempelvis plågat djur, tidigt ägnat sig åt småtjuveri etc. ABB verkar ha varit en helt normal och hygglig prick under sin uppväxt, när barndomsvänner intervjuas. Hans grafittiperiod vid 15-årsåldern är det grövsta som framkommit, men det är knappast ovanligt eller tyder på psykopati när han börjar småvandalisera så pass sent.
Han har heller inte ägnat sig åt något tyngre missbruk, eller har varit sexuellt utsvävande, snarare tvärtom. Han har varit så laglydig, att han kunnat få vapenlicens.
Han kan definitivt inte kallas för impulsstyrd, han har istället under 9 år målmedveten ägnat sig åt sin djävulska plan.

En av få egenskaper som stämmer klockrent med att ABB är en psykopat är hans empatilöshet - men det räcker inte för att han ska diagnosticeras som psykopat. Det krävs betydligt fler brister i personligheten, som till exempel de som nämns ovan.

Sammantaget så verkar inte ABB kunna sorteras in som psykopat.

Jag tycker att det verkar som att Anders har Asperger, möjligtvis kombinerat med
antingen psykopatiska eller narcisstiska drag.
Det finns ju människor med psykopatiska drag"vardagspsykopater", som sköter sig och inte är grovt
kriminella.
Citera
2011-07-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Hela WoW-grejen var väl bara ett alibi för att han skulle kunna agera ostört, och för att folk inte skulle ta notis om att han var asocial. Genom att låtsas att han grottat ner sig i WoW kunde han undvika nyfikna frågor om vad han gjorde på dagarna när han inte svarade i telefon eller på andra sätt var oanträffbar. Det gav honom även alibi för att ge sig iväg på resor som annars inte hade någon rationell förklaring - genom att (låtsas) spela WoW kunde han även låtsas hälsa på andra WoW-spelare.

Nej, han uppger själv att han hade minst ett år där han spelade Wow på heltid och att han gjorde det ganska mycket till och från i minst 4 år.
Han var enligt egen uppgift ledare/en av ledarna för en mycket framgångsrik grupp och han uppgav att det var lika mycket arbete som att driva sitt företag med 7 anställda tidigare.

Jag delar uppfattningen med babianmannen att det antagligen var detta som förberedde honom på den minitiösa planeringen och tålamodet som hans terroristdåd krävde.

Att analysera komplicerade moment om och om igen för att hitta den perfekta strategin, samla in all infomation man kan, maximera även den minsta detalj osv osv
Senast redigerad av UrbanWarfare 2011-07-25 kl. 02:13.
Citera
2011-07-25, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I hans allmänna resonemang om hur en attack bör utföras, så skriver han, att man bör välja mål som är lätta att angripa och oskyddade. Och det har han ju onekligen gjort ..

Ja det har jag läst. Men det innebär ju inte att han var förberedd på att det var ett sådant mål han skulle attackera förrän han fick ordern.
Citera
2011-07-25, 02:10
Medlem
Mollgans avatar
Något att notera är att han verkar vara noga med detaljer i manifestet. Aluminiumpulvermolnet var 20 cm, det är 50% chans att hon går till myndigheterna, det 30% risk att bli upptäckt osv osv. Han är jävligt noga med olika måttangivelser osv.

Jag vet inte vad det säger, men det är värt att notera kanske.
Citera
2011-07-25, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Mitt tips är att du börjat här http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189442938

Baader var väl egentligen katten bland hermelinerna i den samlingen. Jag skall försöka lägga ut de likheter jag ser mellan RAF medlemmarna och ABB imorgon om jag har tid. måste verkligen sova.
Det där är lite av mitt favoritämne, så jag hoppas att det är ok att jag lägger mig i lite här.

Som redan konstaterats är en likhet att ABB har akademisk bakgrund. En annan är frustrationen över att inte kunna påverka demokratiskt. I RAF:s fall handlade det däremot inte enbart om att de tyckte att det gick för långsamt. Kommunistpartiet var förbjudet och diverse undantagslagar tog ifrån vänstersympatisörer de grundläggande demokratiska rättigheterna. Egentligen kan man inte kalla Västtyskland under 1970-talet en demokrati.

En annan likhet är väl tidsandan. Under 1960- och 70-talet var vänsterradikalerna, minst sagt, på frammarsch. Detsamma kan man väl säga om högerextremism idag (dit räknar jag partier som FrP, även om jag inte är så korkad att jag inte ser skillnad mellan dem och nazistiska grupperingar).

RAF gav även de ut manifest, varav det mest kända är Das Konzept Stadtguerilla. Det var däremot främst reaktivt (de bemötte kritik) medan ABB:s manifest verkar vara skapat för att inspirera andra.

Skillnaderna är däremot också tydliga. För det första handlar det (får man förmoda) om en enskild gärningsman här, medan RAF kunde förstärka varandra i gruppen. Möjligheten att jämföra minskar också i och med det. Det finns en lång radda av möjliga individuella orsaker till varför ABB gjorde som han gjorde (storhetsvansinne, ålderskris, trassliga familjeförhållanden mm). Visserligen fanns det ett antal nyckelpersoner inom RAF, främst Andreas Baader, Gudrun Ensslin och Brigitte Mohnhaupt (den sistnämnda är för övrigt den snyggaste terroristen någonsin). Deras psykologiska bakgrund skulle kunna användas som jämförelse. Den enda medlem vars bakgrund jag kan väl är Ulrike Meinhof, men hennes roll inom gruppen har överdrivits rejält.

En annan skillnad är att RAF var mer noga med att välja "acceptabla" mål för att inte förlora sympatisörer. Att döda barn skulle de nog aldrig få för sig. De tog till och med avstånd från sin egen bombning av Springer-huset eftersom folk som även de ansåg som oskyldiga drabbades.

Jag saknar även en "gnista" i fallet ABB. Visst, tidsandan är i linje med hans ideologi, men den utlösande händelsen saknas. Mordet (ja, mordet) på Benno Ohnesorg 1967 radikaliserade vänstern i Västtyskland enormt då de började se samhället som en våldsam fiende, och var ett viktigt steg för bildandet av RAF, 2 Juni-rörelsen (datumet Ohnesorg dog) och Revolutionära cellerna.
Senast redigerad av Zarathustra01 2011-07-25 kl. 02:14.
Citera
2011-07-25, 02:12
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Nej, han uppger själv att han hade minst ett år där han spelade Wow på heltid och att han gjorde det ganska mycket till och från i minst 4 år.
Han var enligt egen uppgift ledare/en av ledarna för en mycket framgångsrik grupp och han uppgav att det var lika mycket arbete som att driva sitt företag med 7 anställda tidigare.

Jag delar uppfattningen med babianmannen att det antagligen var detta som förberedde honom på den minitiösa planeringen och tålamodet som hans terroristdåd krävde.
Alright, då hade jag läst för dåligt bland citaten från manifestet. Det förändrar dock inte uppfattningen jag har i sista meningen i förra inlägget.
Citera
2011-07-25, 02:22
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief

Uhm, han berättar i sitt manifest att det var han som spelade Andersnordic/Conservatism på Silvermoon/EU. Det är massvis med folk som kommer ihåg honom från tiden då han var aktiv, och som då visste hur han såg ut. Han säger dessutom i manifestet att han tog närmare ett år "ledigt" för att wowa. Själv visste jag visserligen inte hur han såg ut, men jag vet vem Andersnordic/Conservatism var.
Menar du att alla dessa rapporter är lögn, och att varken den egentliga spelaren eller någon av hans vänner reagerat?
Senast redigerad av vhe 2011-07-25 kl. 02:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in