Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Mitt tips är att du börjat här
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189442938
Baader var väl egentligen katten bland hermelinerna i den samlingen. Jag skall försöka lägga ut de likheter jag ser mellan RAF medlemmarna och ABB imorgon om jag har tid. måste verkligen sova.
Det där är lite av mitt favoritämne, så jag hoppas att det är ok att jag lägger mig i lite här.
Som redan konstaterats är en likhet att ABB har akademisk bakgrund. En annan är frustrationen över att inte kunna påverka demokratiskt. I RAF:s fall handlade det däremot inte enbart om att de tyckte att det gick för långsamt. Kommunistpartiet var förbjudet och diverse undantagslagar tog ifrån vänstersympatisörer de grundläggande demokratiska rättigheterna. Egentligen kan man inte kalla Västtyskland under 1970-talet en demokrati.
En annan likhet är väl tidsandan. Under 1960- och 70-talet var vänsterradikalerna, minst sagt, på frammarsch. Detsamma kan man väl säga om högerextremism idag (dit räknar jag partier som FrP, även om jag inte är så korkad att jag inte ser skillnad mellan dem och nazistiska grupperingar).
RAF gav även de ut manifest, varav det mest kända är Das Konzept Stadtguerilla. Det var däremot främst reaktivt (de bemötte kritik) medan ABB:s manifest verkar vara skapat för att inspirera andra.
Skillnaderna är däremot också tydliga. För det första handlar det (får man förmoda) om en enskild gärningsman här, medan RAF kunde förstärka varandra i gruppen. Möjligheten att jämföra minskar också i och med det. Det finns en lång radda av möjliga individuella orsaker till varför ABB gjorde som han gjorde (storhetsvansinne, ålderskris, trassliga familjeförhållanden mm). Visserligen fanns det ett antal nyckelpersoner inom RAF, främst Andreas Baader, Gudrun Ensslin och Brigitte Mohnhaupt (den sistnämnda är för övrigt den snyggaste terroristen någonsin). Deras psykologiska bakgrund skulle kunna användas som jämförelse. Den enda medlem vars bakgrund jag kan väl är Ulrike Meinhof, men hennes roll inom gruppen har överdrivits rejält.
En annan skillnad är att RAF var mer noga med att välja "acceptabla" mål för att inte förlora sympatisörer. Att döda barn skulle de nog aldrig få för sig. De tog till och med avstånd från sin egen bombning av Springer-huset eftersom folk som även de ansåg som oskyldiga drabbades.
Jag saknar även en "gnista" i fallet ABB. Visst, tidsandan är i linje med hans ideologi, men den utlösande händelsen saknas. Mordet (ja, mordet) på Benno Ohnesorg 1967 radikaliserade vänstern i Västtyskland enormt då de började se samhället som en våldsam fiende, och var ett viktigt steg för bildandet av RAF, 2 Juni-rörelsen (datumet Ohnesorg dog) och Revolutionära cellerna.