2011-07-24, 22:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det här är motsägelsefullt. Psykopater uppvisar nästan alltid i tidiga år ett avvikande beteende, vilket ABB inte gjort. Exempelvis plågat djur, tidigt ägnat sig åt småtjuveri etc. ABB verkar ha varit en helt normal och hygglig prick under sin uppväxt, när barndomsvänner intervjuas. Hans grafittiperiod vid 15-årsåldern är det grövsta som framkommit, men det är knappast ovanligt eller tyder på psykopati när han börjar småvandalisera så pass sent.
Han har heller inte ägnat sig åt något tyngre missbruk, eller har varit sexuellt utsvävande, snarare tvärtom. Han har varit så laglydig, att han kunnat få vapenlicens.
Han kan definitivt inte kallas för impulsstyrd, han har istället under 9 år målmedveten ägnat sig åt sin djävulska plan.

En av få egenskaper som stämmer klockrent med att ABB är en psykopat är hans empatilöshet - men det räcker inte för att han ska diagnosticeras som psykopat. Det krävs betydligt fler brister i personligheten, som till exempel de som nämns ovan.

Sammantaget så verkar inte ABB kunna sorteras in som psykopat.

Tack för svar! Jag finner det också märkligt. OK - han är uppenbarligen en mycket målmedveten person med en stark övertygelse - men hans kallblodighet är häpnadsväckande.

Det flesta soldater brukar minnas första gången de dödade någon på nära håll OCH ha upplevt händelsen som påfrestande. Här har en - icke-stridstränad - person kallblodigt och lugn avrättat nästan 90 personer på nära håll...
Citera
2011-07-24, 22:41
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItPutsTheLotion
Jag har inte hävdat att jag tycker att jag har rätt utan förmedlar bara mina intryck än så länge.
Jag tycker t.ex. inte att man kan vara frimurare och kalla sig nationalist på samma gång.
Jag tycker inte heller att man kan stödja staten israel och kalla sig antirasist.
Flera sådana motsägelser har gått upp för mig när jag sorterat igenom material men har ej gjort en lista. Därav kommer min förvirring.

Notera att jag initialt hade intrycket att Palestinafrågan hade triggat attentatet, så jag måste verkligen läsa ikapp. Notera också att jag egentligen inte ville ha någon större diskussion utan mest ville ställa frågor. Dock renderar ju detta oftast i motfrågor.

PS. Jag är ej Sverigedemokrat DS.

Men det är ju den nya högern i ett nätskal. SD proisrael och kallar sig antirasister, EDL prosirael, hatar musimer kallar sig antirasister/nazister, Geert Wilders samma skit där. ALLA tillhör den nya högern, man kan hitta liknande tankar hos alla dessa nya grupper som kastat koppel och skinheads grejerna
Citera
2011-07-24, 22:47
Medlem
Erik Östs avatar
Här slipper man reistrera sig på youtube om man vill se videon av mördaren.(orkar inte kolla om nån länkat förut i tråden)

http://slatest.slate.com/posts/2011/07/24/norway_suspect_posted_manifesto_on_day_of_attacks. html
Senast redigerad av Erik Öst 2011-07-24 kl. 22:56.
Citera
2011-07-24, 22:52
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Men det är ju den nya högern i ett nätskal. SD proisrael och kallar sig antirasister, EDL prosirael, hatar musimer kallar sig antirasister/nazister, Geert Wilders samma skit där. ALLA tillhör den nya högern, man kan hitta liknande tankar hos alla dessa nya grupper som kastat koppel och skinheads grejerna
Tro mig, jag förstår definitivt dina synpunkter. Ungefär som att Geert Wilder och Jörg Haider gillar/gillade kuk vilket är tabu inom den traditionella högern.

Nu blir det kanske lite OT men:
Det nya Europa är väldigt komplext och motsägelsefullt. Judar och homosexuella verkar numer inom den populistiska centern/högern som förut var deras förtryckare för att värja sig mot att bli Pariah i ett nytt islaminfluerat samhälle.

En rasist är någon som planlöst rangordnar folk på en etnisk skala. Vad kallas en sådan som mig som ser till funktionaliteten och människorätten i olika kulturer/samhällen och sedan rangordnar dessa?
Jag tycker t.ex. att Sverige har länge haft ett effektivt och säkert samhälle och skulle istället vilja att fler hade det som oss än att leva som de gör. Muslimer med tillräckligt stora nummer kan givetvis kulturellt förändra vårt land och har redan gjort det, jag vill inte ha det så. Det är inte rasism, men vad kallas det?
Citera
2011-07-24, 22:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollig
Tack. Även om jag inte håller med dig i mycket så förklarar du GMs syn på "antirasism" väldigt bra ur ett perspektiv SD troll här inne kan förstå.
Uppfriskande med lite logik. Även om den bygger på felaktiga antaganden

Och det felaktiga antagandet är enl dig, att du - till skillnad från Behring - utgår från, att ett samhälle med t.ex. häften romer och hälften japaner sannolikt blir både stabilt och harmoniskt.

Har jag fattat rätt?
Citera
2011-07-24, 23:01
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Tro mig, jag förstår definitivt dina synpunkter. Ungefär som att Geert Wilder och Jörg Haider gillar/gillade kuk vilket är tabu inom den traditionella högern.

Nu blir det kanske lite OT men:
Det nya Europa är väldigt komplext och motsägelsefullt. Judar och homosexuella verkar numer inom den populistiska centern/högern som förut var deras förtryckare för att värja sig mot att bli Pariah i ett nytt islaminfluerat samhälle.

En rasist är någon som planlöst rangordnar folk på en etnisk skala. Vad kallas en sådan som mig som ser till funktionaliteten och människorätten i olika kulturer/samhällen och sedan rangordnar dessa?
Jag tycker t.ex. att Sverige har länge haft ett effektivt och säkert samhälle och skulle istället vilja att fler hade det som oss än att leva som de gör. Muslimer med tillräckligt stora nummer kan givetvis kulturellt förändra vårt land och har redan gjort det, jag vill inte ha det så. Det är inte rasism, men vad kallas det?

Där har vi pudelns kärna. Han är inte traditionell höger han är den nya högern. Självklart så tycker många att det är förvirrande ned den nya höger lika förvirrande som många tyckte att den nya vänstern var 68.
Citera
2011-07-24, 23:05
Medlem
Blind77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaoal
Har skummat igenom manifestet och upptäckte en klar motsägelse i hur han agerat själv?

3.35 ur manifestet

Som jag har förstått det lämnade han över sig själv utan kamp när polisen anlände till ön? Tycks vara i stark kontrast mot hans uttryck "It is no use giving up.." och "..fight to the death.."?

Så här tyckte han tydligen

Jag tror inte att han har någon “bonus operation” dock utan nu ska han förklara sitt rubbade agerande.
Citera
2011-07-24, 23:08
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Där har vi pudelns kärna. Han är inte traditionell höger han är den nya högern. Självklart så tycker många att det är förvirrande ned den nya höger lika förvirrande som många tyckte att den nya vänstern var 68.

Så du säger att jag är traditionell höger medans GM är ny höger och det är därför jag tycker att det han står för är förvirrande
Citera
2011-07-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Såvitt jag förstod det gav han upp pga brist på ammunition eller att alla targets var safe.
Alltså ingen motsägelse.
Titta på exempelvis det här uttalandet från norska polisen;
http://www.vgtv.no/#!id=42456

Dom berättar att han hade ammunition kvar och att han frivilligt överlämnade sig till polisen.

Jag har sett flera som skrivit att ABB verkar väldigt förvirrad och kan inte annat än att instämma. Hans manifest som motsäger sig själv flertalet gånger och självklart hans attacker som är meningslösa mord av försvarslösa människor. Jag försöker verkligen sätta mig in i hans plan och förstå VARFÖR, men det blir bara fånigare ju mer man försöker.

Jag tror ABB började med någon slags idé som han sedan byggt sitt liv kring dom senaste tio åren. Sedan har han på vägen enbart omgett sig med förstärkande "forum" som driver åt samma håll och får hans plan att verka som det enda rätta (i takt med att han blir allt mer asocial irl). Sedan har nog planen med tiden bara växt sig starkare och starkare, allt som händer och sker i Norge och världen vrider han och vänder på så att det stödjer hans plan och i hans hjärna åter och åter igen bara bevisar att hans plan är lösningen.

Det mest intressanta att veta är följande, när blev han den pro-sionist/anti-islam hatande människa han är och vad förstärkte det så pass mycket att han påbörjade sin plan? Finns det något att lära från tidigare politiska massmördare, vad är den första "utlösaren" som gör att dom väljer väg?
Citera
2011-07-24, 23:13
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Så du säger att jag är traditionell höger medans GM är ny höger och det är därför jag tycker att det han står för är förvirrande

Jag säger ingenting om dig, jag skiter fullständigt i dig, men för att stilla ditt narcissistiska behov så kan jag säga att du är trög och dåligt påläst om politiska ideologier. Efter som de strämingar som ABB står för har diskuterats de senaste 10 åren.

Nu får du leka själv.
Citera
2011-07-24, 23:15
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halv-cool-kille
Jag presentera en teori som inte behöver stämma. Det faller mig dock naturligt att ifrågesätta att han klarat av allt detta själv, jag köper det inte! Dessutom så säger det mycket om en ideologi när folket jublar över döda barn. Det avslöjar mycket om sionismen. Kombinerat med att han var en sionistälskare gör det hela glasklart. Blir allt mer tydligt vad vi har att göra med här och i framtiden. Dags att ta en fajt och visa vilken människosyn vi vill ha här.

Vad israel tjänar på det? Kan vara en hämnd såklart. Norge har ju delvis bojkottat exporten av olja till israel: resultat oljedepartementet bombad. Ungdomslägret var starkt pro-palestinskt: resultat massakrerade ungdomar

Jadu, det säger mycket. Och det är fortfarande möjligt att dessa utlandskontakter han haft kontakt med har varit Mossad agenter. Detta är ett stort terrordåd och jag TVIVLAR STARKT på att han varit 100% ensam.

Kan det inte vara så enkelt att Frankensteins monster löpt amok och inte följer sin (kristne) sionistiske lärofader?
Usama Bin Laden och Saddam Hussein var även de lydiga vasaller till USA innan Sovjetunionens kollaps ändrade spelplanen.
Senast redigerad av Rektangel 2011-07-24 kl. 23:19.
Citera
2011-07-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blind77
Så här tyckte han tydligen

Jag tror inte att han har någon “bonus operation” dock utan nu ska han förklara sitt rubbade agerande.

Tack, då är jag med igen. Fann det underligt att en person som utfört allt elände så långt, bara ger sig vid blotta synen av polis (eller system protectors som han så vackert kallar dom). Men då är han alltså inne i sin PR-fas nu vilket ju verkar troligt iom hans önskemål om öppna dörrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in