2014-02-22, 19:12
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Nu missförstod du mig med flit. Jag undrade förstås om du fortfarande tror att hela idén med Breiviks terror var att rikta uppmärksamhet mot sin egen person. Man får ju den uppfattningen när du hela tiden vill tala om hans påstådda 'narcissism' och aldrig om hans politiska agenda.

Nej, idén med Breiviks terror har aldrig varit att rikta uppmärksamhet kring sin egen person men på något konstigt vis så är det som om han aldrig kan låta bli att göra det ändå genom sina långa klagobrev på allt från kallt kaffe till att han inte får tillgång till playstation 3. Praktiskt taget alla nyck som far genom hans huvud tycker han att omvärlden ska känna till
Senast redigerad av thewellovedone 2014-02-22 kl. 19:24.
Citera
2014-02-22, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag påmindes om Breivik i natt därför att någon smartskalle gick ut på krimforumdelen och påstod att norrmannen skulle ha lyckats rymma under gårdagen.
Men det var ju föga troligt att nånting sånt uppseendeväckande skulle ha kunnat hänt med tanke på hur pass övervakad han är och hur rigorös säkerheten är omkring honom där han sitter. Ja, det var förstås rent trollande som skedde mitt i natten här.
Rymmer han så har han ingenstans att ta vägen i nuläget. Det är bättre att han försöker stå ut med den psykiska tortyren ett tag till så gott det går.

Citat:
Jag tror nog inte det hjälper hur gott uppförande ABB än förmår visa framöver - villkorlig frigivning för hans del lär knappast bli verklighet om han så uppträder så exemplariskt som bara tänkas kan.
Citat:
Breivik har, i likhet med alle andre, krav på å bli vurdert for prøveløslatelse etter to tredeler av soningen.
Citat:
- Sånn sett er det en misforståelse blant mange at forvaring er stengere enn fengsel. I praksis er det ofte motsatt ved god oppførsel. Da er maksstraffen 10 år. Eventuell lengre frihetsberøvelse må begrunnes i fremtidig samfunnsvern og ikke hevn.
http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...e#.Uwji9Hi9Kc0
Citat:
Ps. Gillar din avatar. Mycket snygg!
Melissa Plancarte heter hon.
Citera
2014-02-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Nej, idén med Breiviks terror har aldrig varit att rikta uppmärksamhet kring sin egen person men på något konstigt vis så är det som om han aldrig kan låta bli att göra det ändå genom sina långa klagobrev på allt från kallt kaffe till att han inte får tillgång till playstation 3. Praktiskt taget alla nyck som far genom hans huvud tycker han att omvärlden ska känna till
Det var väl inte han som offentliggjorde klagobrevet från början?
Citera
2014-02-24, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone

Jo, han är en uppmärksamhets hora. Han gjorde det han gjorde för att bli känd, inget annat.

OT: Du är förövrigt en normalbegåvad aspiejude som har snöat in sig på Breivik. Jag föreslår att du fångar upp ett nytt intresse. Ta en titt på foreskin-restoration. Med din normalbegåvade aspiemutation så kan du fånga in mycket info angående detta och använda det till din fördel.
Citera
2014-02-24, 15:49
Medlem
Polisen: "Breivik är inte utsatt för något olagligt i fängelset"

Breivik är den enda intagne i fängelse i Norge som avtjänar sitt straff på en avdelning med särskilt hög säkerhet. Den 10 januari förra året anmälde han fängelsechefen Knut Bjarkeid och dåvarande justitieministern Grete Faremo (Ap) för brott mot strafflagens bestämmelser om tortyr.

Efter 13 månaders utredning, har Asker och Bærums polisområde kommit fram till att Breivik inte är utsatt för något olagligt i fängelset.

I ett pressmeddelande upplyser polismästaren Ingrid Wirum att hennes polisområde har utrett och avskrivit ärendet.

- Vi har undersökt detta på ett grundligt sätt, säger Wirum till TV2.

Efter att Breivik lämnade in anmälan, kallades han in till intervju.

- 22 januari förra året förhördes han. Vi har undersökt detta på ordinarie vis och hans anmälan har bedömts på samma grunder som andras anmälningar, säger Wirum.

Anmälan gällde bland annat långvarig total isolering, för lite tid i rastgården, dagliga förnedrande kroppsundersökningar och yttrandeförbud genom stopp för inkommande och utgående post.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Behring Breivik

On an average day the dialogue with the prison wardens is limited to less than five minutes a day. This means that I am deprived of human contact for 23 hours and 55 minutes of the 24 hours of the day on an average day. This is incredibly mentally straining and borders what is possible for a person to suffer before breaking down mentally.

- I klagomålen och anmälningen har vi poängterat att långvarig vistelse på en sådan avdelning i sig själv kan utgöra ett brott på de mänskliga rättigheterna, säger Breiviks advokat Tord Jordet.

Enligt advokaten är Breivik inte överraskad över att anmälan läggs ner. Han fick veta det för en vecka sedan och det var som förväntat.

Kriminalvården har fortfarande inte svarat på Breiviks nya krav.

Sedan anmälan har Breivik flyttat till Skiens fängelse.

- De materiella förhållandena är bättre i Skien, men det är fortfarande en lång väg att gå när det gäller yttrandefrihet och möjlighet till fysisk aktivitet, säger advokaten.

Om inte någon förändring sker kring fängelseförhållandena kommer Breivik att starta en hungerstrejk som han enligt sin advokat förberett sig länge på.

Källor:
Citat:
The Associated Press reported they received a copy of Breivik’s complaint letter and when they contacted Tord Jordet (Breivik’s lawyer) they were told that Breivik will start his hunger strike in 8 weeks unless the prison authorities agree to end his solitary confinement, or otherwise improve his prison conditions.
http://breivikreport.wordpress.com/
Citera
2014-02-25, 12:44
Avstängd
volvo 240s avatar
Så hur var det med sprängdegen de hittade på Ringhals. Det ryktades ju att det var Breivik-anhängare som hade lagt ut den.

Blev det nån klarhet i det hela?
Citera
2014-02-25, 23:50
Medlem
sayyadina99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
1. Det finns en omfattande studie som visar att människor som är religiösa har lägre IQ än snittet, jo.

2. Nej jag räknar inte upp alla diagnoser som används, vad jag vet nämnde jag i huvudsak narcissism, asperger och paranoja. Jag tycker är narcissism passar bäst in på Breivik.

3. Det är ju helt irrelevant i sammanhanget. Men det är något man alltså observerat angående Breivik som mycket liten.

1) Jaha, hej och hå. Vem har gjort en sådan studie (länk?), och vad var syftet med den, altså vem var beställare?

2) Jo du gjorde det, men nu stannar roulettehjulet på narcissist. Bra det, allt blir tydligare när man bestämmer sig.

3) Ja, "irrelevant" är en korrekt iaktaktagelse. Det är irrelevant också för att alla normala/friska barn faktiskt ler och skrattar, eller så gjorde de det före 1990 iaf. Det vore avsevärt mer anmärkningsvärt och också intressant utifrån diverse "bedömningskriterier" om Breivik aldrig skrattat eller lett,varken som barn eller vuxen. Även barn som inte utvecklar den av media konstruerade farsoten "narcissism" brukar le och skratta, och det låångt innan de ens blir "terrorister". Är du bekant med begreppet "face-crime"?
Senast redigerad av sayyadina99 2014-02-25 kl. 23:57.
Citera
2014-03-18, 23:06
Bannlyst
Breiviks föräldrar var ena riktiga skitstövlar, speciellt mamman
Citera
2014-03-18, 23:15
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getulio.Vargas
Breiviks föräldrar var ena riktiga skitstövlar, speciellt mamman

Utveckla gärna
Citera
2014-03-18, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Utveckla gärna

Att mor inte behandlade honom så bra ofta är ju känt, sa ibland att hon hatade sin son när han var barn t.ex. Breivik har också enligt vad jag har läst blivit avvisad till en del olika saker i livet som mycket väl kan ha gjort att han fått en sämre människosyn. Som han visade inte minst på Utöya.
Sen var det också förstås dumt av föräldrarna att inte hålla ihop
Senast redigerad av Getulio.Vargas 2014-03-18 kl. 23:34.
Citera
2014-03-19, 00:27
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getulio.Vargas
Att mor inte behandlade honom så bra ofta är ju känt, sa ibland att hon hatade sin son när han var barn t.ex. Breivik har också enligt vad jag har läst blivit avvisad till en del olika saker i livet som mycket väl kan ha gjort att han fått en sämre människosyn. Som han visade inte minst på Utöya.
Sen var det också förstås dumt av föräldrarna att inte hålla ihop

Förlåt men jag är inte så insatt i ABs uppväxt, men när du säger att han blev avvisad? Kan du ge något exempel?

Tacksam för att du tar dig tid.
Citera
2014-04-02, 12:53
Medlem
Citat:
Massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik (34) är en utmaning för det norska rätts- och straffsystemet, men det fanns en bred enighet om att de extrema ogärningarna han gjorde inte skulle klara av att förändra rättsstaten Norge.

Han har nu suttit 33 månader isolerad i fängelse utan kontakt med andra intagna. Nu överväger han att gå till domstol för att få isoleringen prövad som rättsstridig. Nu säger juridikexperter och advokater att den långa isoleringen utmanar grundläggande principer för fängelsevistelse och straff.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle7517804.ece

Det är helt rätt Breivik. Stå på dig.
Senast redigerad av NothingToLose 2014-04-02 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in