2012-03-08, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xstatic
Vad fick han för straff för en som inte orkar läsa tråden och har bråttom?
Rättegången startar den 16 april och kommer pågå tio veckor. Breivik får ungefär en vecka på sig att förklara sig. Det ska läggas fram bevis att han ensam har begått vart och ett av morden som står med i åtalet samt terrorhandlingarna, innan han kan dömas. Dessutom ska domstolen besluta om det finns nog med skäl att bedöma honom som tillräckligt frisk för att räknas som ansvarig för sina handlingar den 22 juli eller om han är allvarligt psykisk sjuk och inte bär ansvar för det han har gjort.

Antingen döms han till tvångspsykiatrisk vård som inte syftar till att straffa honom utan att ge honom vård tills han kan anses som frisk igen. I Norge kan man hålla psykiskt sjuka inlåsta även efter att de blir friskförklarade vilket antagligen strider mot de mänskliga rättigheterna. Så det kan komma att bli mycket utredningar och uppmärksamhet kring detta om Breivik döms till rättspykiatrisk vård och själv fortsatt anser sig vara frisk. Var tredje år livet ut har Breivik rätt att bli utredd för att se om han kan anses som frisk vilket kan innebära en psykisk påfrestning för överlevande och anhöriga till offer eftersom de inte kommer att veta riktigt när eller om Breivik kommer anses frisk nog att kunna släppas fri.

Om han däremot anses vara tillräckligt psykiskt frisk för att kunna få ett vanligt straff så döms han förmodligen till förvaring eftersom han kommer anses som en fara för samhället och att det föreligger stor återfallsrisk för tillfället. Han måste sona minst 10 år, enligt lag. Därefter har han rätt att få sitt fall prövat i domstol. Om han inte längre anses vara farlig ska han släppas fri annars bryter Norge antagligen mot de mänskliga rättigheterna och då blir det förmodligen strid. Var femte år efter minimumtiden har han rätt att få utredas om han fortfarande anses farlig för samhället eller ej.

Det tredje alternativet är att han döms till 21 års fängelse utan chans till förlängning. Då får han sitta 21 år och är därefter en fri man.
Citera
2012-03-08, 06:44
Medlem
Äh, nu blev det fel i alla fall. Förvaring för Breivik blir i så fall 21 år + eventuellt mer så klart. Inte 10år + mer som jag skrev.
Citera
2012-03-08, 19:37
Medlem
tryffs avatar
han lär få sitta längre än treholt
Citera
2012-03-08, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Äh, nu blev det fel i alla fall. Förvaring för Breivik blir i så fall 21 år + eventuellt mer så klart. Inte 10år + mer som jag skrev.

Om jag inte missuppfattats saken så innebär förvaring minst 21 år och därefter omprövning vart femte år.

Om det blir fängelse och förvaring för Anders B.B så skulle jag gärna vilja vara med vid varje prövningstillfälle, bara för att se minen på fanskapet då han nekas gång på gång....
Han kommer att få ruttna, antingen i fängelse eller på rättpsyk!

Jag skulle gärna se att någonting liknande infördes för de 100-200 grövsta svenska brottslingarna. "Hård livstid", dvs minimum 25 år och därefter prövning vart 5:e år.
Citera
2012-03-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
han lär få sitta längre än treholt
Ja, just det. Spionen!

Grete Faremo var justitieminister under den tiden och fick avgå pga det där.

Sedan kom hon tillbaka och hon var försvarsminister när Breivik byggde sin bomb och sedan begick massmord den 22 juli. Mitt i alltihop så avgick Knut Storberget som justitieminister och då fick Faremo ta över.

Grete Faremo sitter även med i Trilateral Commission.

Hm... Intressant.
Citera
2012-03-09, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om jag inte missuppfattats saken så innebär förvaring minst 21 år och därefter omprövning vart femte år.

Om det blir fängelse och förvaring för Anders B.B så skulle jag gärna vilja vara med vid varje prövningstillfälle, bara för att se minen på fanskapet då han nekas gång på gång....
Han kommer att få ruttna, antingen i fängelse eller på rättpsyk!

Jag skulle gärna se att någonting liknande infördes för de 100-200 grövsta svenska brottslingarna. "Hård livstid", dvs minimum 25 år och därefter prövning vart 5:e år.
För att få en förvaringsdom måste straffet vara minst 10 år men Breivik skulle så klart få maxtid som är 21 år. Därefter prövning vart femte år.

Men oavsett om han döms till förvaring eller tvångspsykiatrisk vård så "måste" Norge bygga en särskild avdelning till honom tror jag pga att man måste kunna garantera hans säkerhet. Samtidigt så får han inte sitta helt själv pga att han kan ta psykisk skada av det. Det blir intressant att se vad som händer.
Citera
2012-03-09, 21:49
Medlem
Grandiosos avatar
Breivik kommer inte att kunna tala direkt till omvärlden när han i april lämnar sin
förklaring till terrordåden. Bara inledningen av rättegången kommer att få sändas direkt.
"Rätten noterar att det skulle stämma illa med fallets natur att direktsända en åtalads
förklaring om det uttalade motivet med de åtalade handlingarna just var att få publicitet
kring ett budskap", står det i tingsrättens beslut.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/br...ve_6913693.svd
Citera
2012-03-09, 22:47
Medlem
Tingsrättens domare tycks inte helt opartisk då hon sitter med i EOS-utvalget som granskar polisens säkerhetstjänst PST bland annat. Dessutom har hennes son varit medlem i AUF. Hon är också bekant med flera av offrens advokater som hon har arbetat med samt umgåtts med på sin fritid.
Hennes semesterbostad ligger på samma ö som Breiviks ena försvarare har sin om jag minns rätt från det jag läst.
Citera
2012-03-11, 12:30
Medlem
Häktesförhandlingen 6 februari 2012

Breivik:

"Attackerna den 22 juli var preventiva attacker, till försvar för Norges urfolk, etniska norrmän. Jag som är en militant nationalist, en cellkommandör för Knights Templar och representant för den norska motståndsrörelsen, kan inte erkänna straffskyldighet för 22 juli eftersom jag handlat i självförsvar på uppdrag av mitt folk, min kultur, min religion, min stad och mitt land. Jag kräver därför att ni friger mig omedelbart och härmed vill jag föreslå att det norska Försvaret nominerar mig för Krigskorset med tre svärd.
Domstolen tillåter att urfolk som är hotat av etnisk och kulturell dekonstruktion, som etnisk rensning och kulturellt genocid har rätt till att försvara sig själv militärt."

http://www.adressa.no/nyheter/terror...cle1770179.ece

Lite om Krigskorset: https://www.flashback.org/sp35534997

I Aftenposten finns en bild, under den första bilden, på Krigskorset med tre svärd som Anders Behring Breivik tycker att han har gjort sig förtjänt av.

Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6779813.html
Citera
2012-03-11, 17:51
Medlem
NRKs journalist Peter Svaar gick i samma skolklass som Anders Behring Breivik. Detta är hans berättelse.

Publicerad 25 juli 2011
Min vän Anders

Jag minns den lite blyga pojken. Intresserad av amerikanska hiphopkläder från klädesbutiken Jean-TV på Arkaden i Oslo centrum. Intresserad av träning och kosthållning. Om jag ska beskriva honom, skulle jag säga att jag minns honom som snäll. Lojal mot dem som var hans vänner. Intelligent. Viljestark.

Samma man som har tagit livet av kanske 100 människor, de flesta av dem ungdomar, i en falsk polisuniform. Mycket kallare blir ingen gärningsman.

Anders Behring Breivik är, så vitt jag kan bedöma det, dessvärre inte sinnessjuk. Det hade gjort allt så mycket enklare om han var det. Bilden av den galna tempelriddaren, drogad på steroider, är ägnad att sälja tidningar. Det hade skapat ett behagligt avstånd mellan honom och oss om det var så.

Men ingenting jag vet om honom från de år jag kände honom, eller det jag sedan har läst i hans så kallade manifest, tyder på att han är galen eller störd.

Tvärtemot. Jag får ett intryck av honom som iskall och intelligent beräknande. Allt som hände efter att bomben gick av klockan 15.26 fredag eftermiddag har följt hans plan. Min största fruktan nu är att han fortsatt spelar oss - media, opinionen - som ett piano.

Läs mer här (på norska):http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7726002
Citera
2012-03-16, 01:55
Medlem
"spränga sig ut ur bygget"

Nordisk Film presenterar :

"Olsenbanden och Dynamit Anders går amokk" , premier 22.7.12
Citera
2012-03-23, 02:13
Medlem
Försökt söka på google efter en stor sammanfattning av de hela.

Dåden.
Gripandet.
Domen. o.s.v

Finns allt samlat någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här