Thorbjørn Jagland är Europarådets generalsekreterare, norska nobelkommitténs ordförande, tidigare statsminister och utrikesminister i Arbeiderpartiet. Så här skriver han:
Citat:
Missförstådd liberalism
Yttrandefrihet: Jag fruktar att man i en missförstådd liberalism om några år kommer att släppa fram Anders Behring Breivik till alla kanaler.
"...Nokas-rånarna har kunnat stå fram i bästa sändningstid. Andra brottslingar likaså. Jag fruktar att man i en missförstådd liberalism om några år kommer att släppa fram Anders Behring Breivik till alla kanaler.
Men han har redan kommit till orda, en gång för mycket - med bomben utanför regeringskvarteret och skotten som dödade 69 unga människor på Utöya. Det får vara nog. Läser man vad Fjordman har publicerat på internet, kan man slå fast att han rör sig innanför samma tankesätt. Skillnaden är bara att där Fjordman skriver, handlade Breivik. Det är kanske inte så lång väg från att Fjordman får stöd till att publicera sina åsikter till att även mördare får mikrofoner till att breda ut sig i offentligheten. Jag respekterar Fritt Ords rätt att få bestämma själva. Men det är inte sunt att alla är eniga. Jag är oenig."
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread280064/#post_280064
Första kommentaren börjar så här:
Citat:
Den besvärliga yttrandefriheten
De mänskliga rättigheterna, artikel 19:
("Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.")