• 1
  • 2
2012-04-02, 22:51
Medlem
QkNNs avatar
Jag sitter och kollar p community p 6an.

dom "hjlper" d en tjockis som r deprimerad att vinna ett spel av dungoens and dragons.
Ska detta vara godhet enligt dem?

tjockisen fr knappt vara med i spelet, och nr han vl sger ntt s hurrar dom t honom.

Detta var bara ett exempel p att godhet inte kan tillmpas till folk som inte behver det.
Tjockisen behver en piska i ryggen och ett jobb om ngot.

Jag blir bara cklad nr jag ser folk som frsker hjlpa folk som mr dligt. Fy fan.

S till min frgestllning, kan godhet existera utan ett behov av det?
Citera
2012-04-02, 22:59
Medlem
QkNNs avatar
Sen r en till frga om behovet r verkligt eller bara phittat av den som gr den goda grningen
Citera
2012-04-02, 23:06
Medlem
Dasein08s avatar
Mitt svar r: Nej!
En god grning frutstter att ngon har behov av den. Annars r den inte vrt ngot, eller rent av "ond".
Citera
2012-04-02, 23:09
Medlem
QkNNs avatar
Ett annat exempel, folk som ger tiggare pengar.

Dom har ett temporrt behov av pengarna, ssom kanske tjockisen hade. Men igentligen har
dom inget behov av det fr dom har ju mjligheten ssom alla andra att ta tag i sin situation
och skaffa sig ett jobb.

Isfall borde det gra den s.k goda grningen som folk tycker att dom gr nr dom ger pengar till
tiggare eller afrikaner till en ond grning.. men det r ju inte en ond grning, fr behovet finns dr.

Dock i det stora hela s blir det end en ond grning, eftersom dom njer sig med hjlpen dom kan f och orkar inte kmpa fr att f det bttre. S det r en Jvligt ond grning samtidigt som den r frtckt med att vara god.
Senast redigerad av QkNN 2012-04-02 kl. 23:12.
Citera
2012-04-03, 00:59
Medlem
revodnebs avatar
Som jag ser det r godhet ofta ett stt fr folk att m bttre fr att skyla ver sina egna tillkortakommanden. I mnga fall r det ett jvla hyckleri utan like! Jag r frbannat trtt p dessa jvla godhetsappostlar som grna vill visa sin godhet s lnge andra betalar - fy fan sger jag bara!
Citera
2012-04-03, 19:37
Medlem
Dasein08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Som jag ser det r godhet ofta ett stt fr folk att m bttre fr att skyla ver sina egna tillkortakommanden. I mnga fall r det ett jvla hyckleri utan like! Jag r frbannat trtt p dessa jvla godhetsappostlar som grna vill visa sin godhet s lnge andra betalar - fy fan sger jag bara!

Ja, det r vldigt irriterande!
Framfr allt stller de till med mer skada n nytta.
Citera
2012-04-04, 10:20
Medlem
Som jag ser det krvs det att det existerar ett behov fr att godhet skall kunna uppst.

Ngot som vi alla har behov av r ju att bli respektfullt behandlade, s att behandla mnniskor med respekt r en god grning som inte kostar ngot. S ser jag p saken.
Citera
2012-04-10, 02:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN

Fr att terg till frgestllningen s skulle jag svara ja. Det finns mnniskor som lever av att gra gott fr andra, all heder t dessa. Ett problem som uppstr r nr mnniskor vill gra gott, trots att det inte finns ngot behov, d uppfinner de ett behov. AllaLikaAllaOlika (eller vad fan hon heter) r ett exempel p en sdan person. Jag kallar dessa fr nyttiga idioter, det finns skert andra epitet.

Edit:
Frgan man d ska stlla sig r: varfr lever man fr andra nr man har ett eget liv (och nra) att ta hand om? Hr brjar det bli obegripligt fr mig.
Senast redigerad av revodneb 2012-04-10 kl. 02:41.
Citera
2012-04-10, 09:38
Medlem
Citat:

TV handlar inte om att hjlpa folk, det handlar om tittare. Jag frstr om du str dig p den skenheliga typen av "hjlp" som sker i realityshows/dokuspor av olika slag, men om du faktiskt cklas av att folk hjlper folk som mr dligt i alla situationer r du svrt trasig och ironiskt nog i behov av psykologisk hjlp.

Det finns alltid behov av godhet, det finns dock inte alltid behov av hjlp. Godhet kan best i att INTE hjlpa ngon som har det svrt ocks.
Senast redigerad av guttergod 2012-04-10 kl. 09:49.
Citera
2012-04-10, 10:56
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Fr att terg till frgestllningen s skulle jag svara ja. Det finns mnniskor som lever av att gra gott fr andra, all heder t dessa. Ett problem som uppstr r nr mnniskor vill gra gott, trots att det inte finns ngot behov, d uppfinner de ett behov. AllaLikaAllaOlika (eller vad fan hon heter) r ett exempel p en sdan person. Jag kallar dessa fr nyttiga idioter, det finns skert andra epitet.

Det dr r ett rtt bra exempel p en "ond" grning. Man gr "goda" grningar som en form utav belning till sig sjlv. Det blir ironiskt nog vldigt egoistiskt.

Citat:
Edit:
Frgan man d ska stlla sig r: varfr lever man fr andra nr man har ett eget liv (och nra) att ta hand om? Hr brjar det bli obegripligt fr mig.

Jag r en sn som lever fr andra, varfr? Vet jag inte, men det kan ha att gra med att jag var en vldigt elak mobbare som liten och ven nu (15+ r senare) vill frska gottgra genom att alltid vara till hands fr andra n mig sjlv.
Citera
2012-04-10, 11:01
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Jag sitter och kollar p community p 6an.

dom "hjlper" d en tjockis som r deprimerad att vinna ett spel av dungoens and dragons.
Ska detta vara godhet enligt dem?

tjockisen fr knappt vara med i spelet, och nr han vl sger ntt s hurrar dom t honom.

Detta var bara ett exempel p att godhet inte kan tillmpas till folk som inte behver det.
Tjockisen behver en piska i ryggen och ett jobb om ngot.

Jag vet ingenting om programmet, men de kanske ansg att han behvde vara lite social, ha det kul tillsammans och sluta grubbla? I s fall var det vl snllt.
Citera
2012-04-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag vet ingenting om programmet, men de kanske ansg att han behvde vara lite social, ha det kul tillsammans och sluta grubbla? I s fall var det vl snllt.

"Snllt" och "gott" skiljer sig ganska mycket. Det r snllt att frska gra gott, men konsekvenserna av snllhet r inte alltid goda. Vad "de" ansg r helt irrelevant, likas om de var snlla eller inte. Frgan r om det hjlpte honom eller inte.

"The evil that is in the world almost always comes of ignorance, and good intentions may do as much harm as malevolence if they lack understanding." - Albert Camus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in