2012-04-02, 18:58
Medlem
tigerrakets avatar
Har nu börjat använda min systemkamera som en videokamera. Ska bara köpa ett USM objektiv så man inte hör fokuseringen samt att fokusen blir snabbare. Har tre frågor och nu får ni svara om ni orkar.

Har jag rätt om jag själv anser att filmning och åkningar blir änklare om man har kameran på ett stativ som man har ihopfäll men vinklat så att tyngden från benen ligger snett neråt? Alltså så att man inte skakar lika mycket?

Samt har två försök med åkning med dolly. En inomhusvariant med en gammal skateboard som visst kanske inte passar på mattor men på golv klarar den galant samt utomhus i en gammal reklamutdelarvagn. Klarar även där endast av vägar och inte skog och väldigt ojämn mark.

Kanske konstiga frågor.
Men det är vad jag har och undrar om ni tycker det verkar vara ett bra budgetalternativ jämnfört med att inte ha något alls eller om ni kanske har tips på vad jag kan använda istället
Citera
2012-04-04, 19:39
Medlem
hehejadus avatar
Kanske kan börja med att lära dig hur man skriver något som är läsbart.

Lägg inte ner massvis pengar på ett dyrt objektiv, om du vill få bästa kvalitet utav din kamera ska du köra på manuella inställningar, fokus ska vara på manuellt det med. Kan finnas enstaka fall där autofokus kan vara bra att ha, typ om du ska följa efter personer.

Vad vill du ha svar på? Om det inte skakar lika mycket när du ha benen snett neråt så funkar det väl? Prova gärna själv och se hur det blir.

Ja, det är jättebra budget alternativ.
Citera
2012-04-08, 16:19
Medlem
run2pures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har nu börjat använda min systemkamera som en videokamera. Ska bara köpa ett USM objektiv så man inte hör fokuseringen samt att fokusen blir snabbare. Har tre frågor och nu får ni svara om ni orkar.

Har jag rätt om jag själv anser att filmning och åkningar blir änklare om man har kameran på ett stativ som man har ihopfäll men vinklat så att tyngden från benen ligger snett neråt? Alltså så att man inte skakar lika mycket?

Samt har två försök med åkning med dolly. En inomhusvariant med en gammal skateboard som visst kanske inte passar på mattor men på golv klarar den galant samt utomhus i en gammal reklamutdelarvagn. Klarar även där endast av vägar och inte skog och väldigt ojämn mark.

Kanske konstiga frågor.
Men det är vad jag har och undrar om ni tycker det verkar vara ett bra budgetalternativ jämnfört med att inte ha något alls eller om ni kanske har tips på vad jag kan använda istället

Om du använder Adobe After Effects CS5.5 för redigering så kan du använda dig av deras nya funktion Image Stabilization ( http://www.youtube.com/watch?v=9i1iJgesPbQ )

Jag har själv använt funktionen i flera tagningar då jag använde ingen stativ eller liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=UbIIwXiltno
Citera
2012-04-17, 02:15
Medlem
En stege på två bockar (gärna som man kan justera höjden på om det är ojämnt underlag) och så hjul som passar längst kanten på det. Så har du en bra grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in