2012-04-02, 18:31
Medlem
Hej, jag befinner mig på bristningsgränsen till vansinne för tillfället. Jag har nämligen problem med min externa hårddisk. En Samsung Story Station. Jag kan inte längre öppna den.

Det sitter en liten lampa under hårddisken. När den fungerade som vanligt brukade den blinka litegrann när jag startade den och sen få ett fast ljus, när den "anslutit färdigt" till datorn. När jag nu startar hårddisken blir det ett fast ljus på en gång. Sen säger datorn att enheten inte fungerar som den ska/enheten kan inte hittas. Har provat den i en annan dator men då hittades den inte öht.

Tror ni att det är kört? Eller tror ni att en datorbutik kan hjälpa mig? Den låter och lyser när jag startar den, men datorn hittar som sagt inte.

Hoppas på goda analyser av er som kan.

Sofia
Citera
2012-04-02, 18:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kanske dagit ur usb kontakten ur datorn utan att göra säker borttagning först ?
Citera
2012-04-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kanske dagit ur usb kontakten ur datorn utan att göra säker borttagning först ?

Det kan hända. Är den förstörd då?
Citera
2012-04-02, 18:48
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det har man gjort 1000 tals gånger själv utan att göra en säker borttagning ,utan att den pajar,men kanske TS har haft oflyt.
Citera
2012-04-02, 22:11
Medlem
DennisOlofs avatar
kimdah2002 tja, det är ju inte bra. Det som kan hända är att man får en fördröjd skrivning som inte slutfördes varpå den datan blir korrupt på hårddisken, alltså t.ex. sista filen man överförde eller liknande då kanske inte går att packa upp osv.

USB är hot-plug och det ska inte skada eller förstöra hårddisken om man pluggar ur den mitt under en skrivning eller läsning, även om det är en 2.5 hårddisk som får strömmatning via USB. Däremot kan det vara så ibland att man måste plugga in och ut flera gånger för att datorn ska kunna upptäcka 2.5 enheten. Detta gäller speciellt enheter som har power över USB.

Thidan har du provat den på annan dator (jobbet, skolan, kompisen eller vart du nu än kan prova det). Har man riktig otur kan elektroniken gå sönder, eller att kontakten blivit skadad på hårddisken. Beror lite på om du har en vanlig hårddisk i en extern låda, eller om du köpt en FÄRDIG extern USB hårddisk. Problemet med en del av dessa färdiga enheter är att de inte är en vanlig hårddisk i den meningen att man inte bara kan ta ut dem och plugga in den på moderkortet.

Det är liksom en USB till SATA brygga eller liknande innanför skalet, och inte en vanlig SATA kontakt på hårddisken (eller kretskortet) så man enkelt kan plugga in den i datorn och testa.
Citera
2012-04-06, 08:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Största problemet är att MFT'n kan bli korrupt om du drar ur usb sladden mitt under en skrivning och då kan informationen om alla filer på enheten gå förlorad inte bara den sista...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in