2012-04-05, 04:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Haha jag kan bara inte låta bli att svara. Jasså, är det så man använder ordet kadaver Däremot hade jag inte lagt märke till det i dina tidigare inlägg. Men kul att du tycker det är huvudfrågan i denna tråd. Känns som det är viktigt för dej att vara korrekt.

Vi är alla fria att tro vad vi vill. Eftersom du harpade på efter jag skrev att jag varit med på eftersök, stod i rapporten och ej var polis tyckte jag det var på plats att vara lite tydligare med i vilken roll eftersom det inte verkade gå fram.

Jag kanske inte borde ha skrivit "de flesta", det var dumt av mej, då ska vi vara ytterst övertydliga: det händer ibland att polisen faktiskt pratar med grannar då brott begåtts i nejden, de gör det oftast genom att ringa på alternativt knacka på ytterdörren. Det kan även göra detta i andra ärenden än direkta brott. Det kan ske då polisen råkar befinna sej i närheten eller under perioder då man ska ses ute i samhället. Detta är en del av farbror blås uppgifter. Råkar polisen vara i närheten av sin lunch kan denne även stanna till och ta en kopp kaffe. Ibland byter polisen några ord med kassörskan på Ica, fast polisen är i tjänst. Ja, det är sant, det sker dagligen. Ibland på mindre lämpliga tider.

Jepp, jag tycker polisen skall göra ett gott och föredömligt arbete.

Jag tror du får gå kurs i vad haröron indikerar i skrift... ""

Jag är i min fulla rätt att "babbla" jag har en åsikt, jag tycker polisen kunde gjort bättre ifrån sej, jag anser inte att polisen gjort nåt olagligt, jag har helt enkelt större krav på dem än dej. Det enda du stör dej på är att jag inte tycker som du.
Ja, babbla på du -- för nu är du långt från ämnet och babblar och babblar dessutom om en yrkesgrupp som du inte vet mer om än du kan se på TV som vilken svensson som helst.

Jagar kattägare meddels dörrknackning mitt i natten gör de i alla fall inte -- och de ser inte till att ägarlösa katter får gratis veterinärvård heller, och inte har vi katthotell på polisstationerna heller.

Så alla dina tidigare hysteriska stampanden har ju fallit nu i alla fall. Att en del poliser dricker kaffe och att de talar svenska det kan vi enas om.

Glöm inte att sova när du babblat klart.
Citera
2012-04-05, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, babbla på du -- för nu är du långt från ämnet och babblar och babblar dessutom om en yrkesgrupp som du inte vet mer om än du kan se på TV som vilken svensson som helst.

Jagar kattägare meddels dörrknackning mitt i natten gör de i alla fall inte -- och de ser inte till att ägarlösa katter får gratis veterinärvård heller, och inte har vi katthotell på polisstationerna heller.

Så alla dina tidigare hysteriska stampanden har ju fallit nu i alla fall. Att en del poliser dricker kaffe och att de talar svenska det kan vi enas om.

Glöm inte att sova när du babblat klart.

Vad tror du poliser är? En ras från en annan planet? Som bara du varit i kontakt med? Eller de finns bara på tv? Deras dagar består av blodiga mord och inget annat? Tyvärr ser nog en vardagen för en polis lite annorlunda ut än så. Men vad vet jag, jag har ju aldrig träffat nån.

Men snälla nån, vem har påstått att herrelösa katter skall få gratis veterinärvård? Varför ska jag svara på vem som ska betala den? Det är ju du som drar upp det gång på gång. Har jag någonstans skrivit att jag förespråkar detta?

Jag har bekanta vars hund fått en natt gratis vård på djursjukhus-ja. Och ja, den kördes dit av polis. Operation och eftervård fick de på försäkringen. Vem som betalade första natten, ingen aning? Och ja, större djursjukhus kan göra en bedömning att ge enklare vård till djur där ägaren ännu inte är identifierad. Om det är vanligt? Nej, jag tror det är ytterst sällsynt. Man ska nog ha en jävla tur. Men tyvärr jag har varken statistik eller är en levande uppslagsbok i ämnet.

Är du helt dum i huvet som fortfarande hävdar att jag anser polisen ska knacka dörr efter kattägare?

Självklart är polisstationer katthotell. I Hagfors har man vanan inne: http://www.vf.se/nyheter/hagfors/sju-katter-hittades-pa-p-plats

– Vi tog hand om djuren och nu får de tillfälligt bo i vårt cykelförråd, säger Stefan Hedelin....

Poliserna i Hagfors har sedan tidigare en viss vana av att ta hand om övergivna ”jamare”.

I oktober 2009 hade de en ung honkatt inneboende i cykelförrådet.

Den här gången är det sju kattmagar som ska mättas. En kollega till Hedelin såg under onsdagen till att det införskaffades kattmat och ordnades med en låda där kissarna kan göra sina behov.

Så nu kan du gå och fantisera vidare på dina polisdrömmar. Konstigare saker än katter har fått bo över natten på polisstationer, igelkottar och ekorrar verkar vara ständiga gäster. Men vänta nu, det har jag nog också hittat på.
Senast redigerad av flagella 2012-04-05 kl. 05:54.
Citera
2012-04-05, 09:22
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Nähä - då undrar jag igen. Om polisen lämnar in djur till vård men inte hittar någon ägare - vem skall då betala? Du har inte svarat på frågan. Du slänger ur dig ett påstående som du sedan inte besvarar följdfrågor på. Givetvis därför att du har fel - man vårdar inte djur utan att ägaren tar på sig att betala.

Det finns distrikt (tex Gävleborg, iaf för nåt år sen) där polisen har som policy att låta veterinär bedöma om en upphittad skadad katt behöver/ska avlivas eller inte. Om ägaren ej kunnat hittas så har polisen stått för kostnaden för ev vård eller avlivning, om katten överlever hamnar den på katthem för omplacering. Har sett katter där man kan tycka alternativet avlivning är självklart för vem som helst (tex när fluglarverna kryper in o ut i exponerade muskler i öppna sår o allmäntillståndet i övrigt är starkt nedsatt) o de kommer ÄNDÅ in för bedömning av veterinär. Ev kadaver har polisen tagit hand om för att (enligt uppgift från dem) spara i egen frys en tid utifall nån frågar efter katten. Sen destrueras kadavret antagligen. Allt detta kostar ju, naturligtvis...
Citera
2012-04-05, 09:31
Medlem
Psyconauts avatar
Wow, det är ju så svårt att läsa av ett katt ID. Och att sen dessutom ljuga om vart man kastat katten, jävligt coolt måste jag säga!
Citera
2012-04-05, 09:47
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyconaut
Wow, det är ju så svårt att läsa av ett katt ID. Och att sen dessutom ljuga om vart man kastat katten, jävligt coolt måste jag säga!

Man undrar ju hur de tänkte när de fick svar att numret inte var registrerat?

Kan vi ha läst fel tro? Näeeee, den jäveln har nog förfalskat öronmärkningen! Så måste det vara! Skjut kattfan och släng den i diket för att statuera exempel för alla andra kattförfalskare.
Citera
2012-04-05, 11:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Det finns distrikt (tex Gävleborg, iaf för nåt år sen) där polisen har som policy att låta veterinär bedöma om en upphittad skadad katt behöver/ska avlivas eller inte. Om ägaren ej kunnat hittas så har polisen stått för kostnaden för ev vård eller avlivning, om katten överlever hamnar den på katthem för omplacering. Har sett katter där man kan tycka alternativet avlivning är självklart för vem som helst (tex när fluglarverna kryper in o ut i exponerade muskler i öppna sår o allmäntillståndet i övrigt är starkt nedsatt) o de kommer ÄNDÅ in för bedömning av veterinär. Ev kadaver har polisen tagit hand om för att (enligt uppgift från dem) spara i egen frys en tid utifall nån frågar efter katten. Sen destrueras kadavret antagligen. Allt detta kostar ju, naturligtvis...
Låter inte sannolikt att polisen skulle budgeterat veterinärvård för upphittade katter - i så fall har katthemmen åtagit sig den delen, vilket också låter ganska osannolikt att de skulle göra för varenda upphittad katt.

Att polisen dessutom skulle ha en frys för kadaver av hittekatter... ställer mig högst tveksam till det också. Men kan du styrka det är jag inte sämre än att jag konstatera att Gävleborg måste ha haft en mycket generös budget som man lade på upphittade katter istället för poliser och polisiärt arbete - och en del av den kritik som riktats mot Gävleborgs polisdistrikt i andra avseenden kanske får sin förklaring då.
Citera
2012-04-05, 11:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Man undrar ju hur de tänkte när de fick svar att numret inte var registrerat?

Kan vi ha läst fel tro? Näeeee, den jäveln har nog förfalskat öronmärkningen! Så måste det vara! Skjut kattfan och släng den i diket för att statuera exempel för alla andra kattförfalskare.
Han har faktiskt aldrig hävdat att han finns med i något register -- han har hävdat att numret de uppgett till honom på den avlivade katten inte är samma som han själv har noterat/gett dem.

Ingenstans sägs det att han finns registrerad i register eller vilket register.

Det kan ju faktiskt vara han själv som har felaktig nummer från katten - och poliserna läst rätt.

Grannen som ringde om den skadade katten har inte trätt fram och berättat om hur "lätt" skadad den lilla katten var när de elaka poliserna sköt den. Varför då?

Varför ringer man polisen mitt i natten om en skadad katt?

Den grannen vill nog helt enkelt inte bli uthängd som "kattmördare" -- för att kattägaren inte är klok och att media drar historien in absurdum är ju tydligt -- och att det finns fånar som hakar på står ju den här tråden för.

Edit:
Var de kastat katten - de kanske avlivade fler katter och har svårt att veta vilken katt som avses givet att numren i rapporten inte stämde med dem mannen uppgav.
Senast redigerad av micro113 2012-04-05 kl. 11:28.
Citera
2012-04-05, 11:23
Medlem
Citat:
Låter inte sannolikt att polisen skulle budgeterat veterinärvård för upphittade katter - i så fall har katthemmen åtagit sig den delen, vilket också låter ganska osannolikt att de skulle göra för varenda upphittad katt.

Att polisen dessutom skulle ha en frys för kadaver av hittekatter... ställer mig högst tveksam till det också. Men kan du styrka det är jag inte sämre än att jag konstatera att Gävleborg måste ha haft en mycket generös budget som man lade på upphittade katter istället för poliser och polisiärt arbete - och en del av den kritik som riktats mot Gävleborgs polisdistrikt i andra avseenden kanske får sin förklaring då.

Sluta nu, notan för omhändertagna katters veterinärvård och logi hamnar oftast hos polisen. Det handlar om rätt stora summor.

(Kommer du däremot in till en veterinär med en okänd skadad katt kan du inte förvänta dej några större under om de inte är riktigt snälla.)

Hur pass hygieniskt det är att förvara levande eller döda djur på en polisstation vet jag inte men så här var det i förra veckan:

2012-03-30 11:00, Djur skadat/omhändertaget, Filipstad

Påkörd och dödad katt i centrala Filipstad.

En påkörd och dödad katt finns nu förvarad hos polisen i Filipstad. Katten är en röd-tigrerad hankatt och fanns död vid Asphyttegatan 22 i Filipstad.
Organisation
Polismyndigheten Värmland
Text: Tommy Lindh. Publicerad: 2012-03-30 11:21.

Men just ja, i din värld går det ju aaaabsolut inte till så här.
Citera
2012-04-05, 11:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Sluta nu, notan för omhändertagna katters veterinärvård och logi hamnar oftast hos polisen. Det handlar om rätt stora summor.

(Kommer du däremot in till en veterinär med en okänd skadad katt kan du inte förvänta dej några större under om de inte är riktigt snälla.)

Hur pass hygieniskt det är att förvara levande eller döda djur på en polisstation vet jag inte men så här var det i förra veckan:

2012-03-30 11:00, Djur skadat/omhändertaget, Filipstad

Påkörd och dödad katt i centrala Filipstad.

En påkörd och dödad katt finns nu förvarad hos polisen i Filipstad. Katten är en röd-tigrerad hankatt och fanns död vid Asphyttegatan 22 i Filipstad.
Organisation
Polismyndigheten Värmland
Text: Tommy Lindh. Publicerad: 2012-03-30 11:21.

Men just ja, i din värld går det ju aaaabsolut inte till så här.
Jag ser faktiskt ingenting om att polisen står för veterinärvård i det meddelandet - gör du?

Visa gärna belägg för att det du påstår att polisen betalar vård för upphittade katter.

Någon har lämnat in en död katt hos polisen i Filipstad - och?
Citera
2012-04-05, 11:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad tror du poliser är? En ras från en annan planet? Som bara du varit i kontakt med? Eller de finns bara på tv? Deras dagar består av blodiga mord och inget annat? Tyvärr ser nog en vardagen för en polis lite annorlunda ut än så. Men vad vet jag, jag har ju aldrig träffat nån.

Men snälla nån, vem har påstått att herrelösa katter skall få gratis veterinärvård? Varför ska jag svara på vem som ska betala den? Det är ju du som drar upp det gång på gång. Har jag någonstans skrivit att jag förespråkar detta?

Jag har bekanta vars hund fått en natt gratis vård på djursjukhus-ja. Och ja, den kördes dit av polis. Operation och eftervård fick de på försäkringen. Vem som betalade första natten, ingen aning? Och ja, större djursjukhus kan göra en bedömning att ge enklare vård till djur där ägaren ännu inte är identifierad. Om det är vanligt? Nej, jag tror det är ytterst sällsynt. Man ska nog ha en jävla tur. Men tyvärr jag har varken statistik eller är en levande uppslagsbok i ämnet.

Är du helt dum i huvet som fortfarande hävdar att jag anser polisen ska knacka dörr efter kattägare?

Självklart är polisstationer katthotell. I Hagfors har man vanan inne: http://www.vf.se/nyheter/hagfors/sju-katter-hittades-pa-p-plats

– Vi tog hand om djuren och nu får de tillfälligt bo i vårt cykelförråd, säger Stefan Hedelin....

Poliserna i Hagfors har sedan tidigare en viss vana av att ta hand om övergivna ”jamare”.

I oktober 2009 hade de en ung honkatt inneboende i cykelförrådet.

Den här gången är det sju kattmagar som ska mättas. En kollega till Hedelin såg under onsdagen till att det införskaffades kattmat och ordnades med en låda där kissarna kan göra sina behov.

Så nu kan du gå och fantisera vidare på dina polisdrömmar. Konstigare saker än katter har fått bo över natten på polisstationer, igelkottar och ekorrar verkar vara ständiga gäster. Men vänta nu, det har jag nog också hittat på.
De katter du visar upp här räknas som hittegods i första hand -- klarar du att läsa texten och ta till dig innehållet?

Det handlar inte om skadade katter som hittas ute, strövande på egen hand.

Katten de hade tidigare handlade om en katt som bosatte sig i deras cykelgarage -- inte om en skadad hittekatt som togs om hand gavs veterinärvård och hölls i förvaring i väntan på ägare.

Det framgår också i artikeln att det är avlivning som gäller om ingen ägare eller annan tar över vården om djuren.

Ja, det var du som hävdade att de skulle knacka dörr - gå tillbaka och läs.

Det är du - inte jag - som vill framställa poliserna som "kallblodiga mördare" -- jag konstaterar att de skötte sitt arbete, de avlivade en skadad katt.
Citera
2012-04-05, 11:53
Medlem
Citat:
Jag ser faktiskt ingenting om att polisen står för veterinärvård i det meddelandet - gör du?

Visa gärna belägg för att det du påstår att polisen betalar vård för upphittade katter.

Någon har lämnat in en död katt hos polisen i Filipstad - och?

Inte? Då kopierar jag från Myrtens inlägg: ",,,så har polisen stått för kostnaden för ev vård eller avlivning. Du själv har fetat det i ditt inlägg. Myrten pratar om hur han/hon upplevt Gävleborgs policy.

Ja enligt dej så befattar sej ju inte polisen med övergivna djur, de skulle inte knacka på någons dörr i ärendet, de skulle inte låta ett djur ens övernatta på stationen, de tar ej hand om KADAVER osv osv.

När ska det i din feta hjärna gå in att polisen inte har samma hanterande över hela Sverige, att det i mycket ligger på den enskilde polisens ansvar att avgöra vad som ska göras i en situation? Att de inte har något exakt förfarande, att de faktiskt- tro det eller ej kan bättra sig i de fall de brister?

Du har fått en artikel där en polisstation upprepade gången agerar hem för katter som en kortsiktig lösning, du har fått saxat från polisens hemsida hur samma distrikt hanterade ett dött husdjur. Saker du påstått iiiinte skulle hända i polisens mystiska värld. Okej hittade inget bättre än det här, men här har du ditt belägg: http://www.expressen.se/kvp/polisen-har-fatt-nog-av-overgivna-katter/

Eller så laddar du ner nåt läns egna pdfer om hur de vill arbeta med ovan och närliggande saker.
Citera
2012-04-05, 12:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Inte? Då kopierar jag från Myrtens inlägg: ",,,så har polisen stått för kostnaden för ev vård eller avlivning. Du själv har fetat det i ditt inlägg. Myrten pratar om hur han/hon upplevt Gävleborgs policy.
Jag har besvarat Myrten i mitt inlägg till Myrten - den diskussionen tar jag inte med dig - och den uppfattning som Myrten uppger kan inte du omvandla till kända fakta från ditt håll... så fungerar det inte.

Citat:
Ja enligt dej så befattar sej ju inte polisen med övergivna djur, de skulle inte knacka på någons dörr i ärendet, de skulle inte låta ett djur ens övernatta på stationen, de tar ej hand om KADAVER osv osv.
Jag har inte sagt att de inte befattar sig med övergivna djur -- jag har sagt att de inte inleder operation dörrknackning för hittekatter -- så skärp dig nu.

Citat:
När ska det i din feta hjärna gå in att polisen inte har samma hanterande över hela Sverige, att det i mycket ligger på den enskilde polisens ansvar att avgöra vad som ska göras i en situation? Att de inte har något exakt förfarande, att de faktiskt- tro det eller ej kan bättra sig i de fall de brister?
De här poliserna har inte brustit -- försök förstå det. De har agerat helt lagligt, fattat beslut om avlivning av ett skadat upphittat djur och avlivat det på plats.

Citat:
Du har fått en artikel där en polisstation upprepade gången agerar hem för katter som en kortsiktig lösning, du har fått saxat från polisens hemsida hur samma distrikt hanterade ett dött husdjur. Saker du påstått iiiinte skulle hända i polisens mystiska värld. Okej hittade inget bättre än det här, men här har du ditt belägg: http://www.expressen.se/kvp/polisen-har-fatt-nog-av-overgivna-katter/
Nej, det har jag inte. Jag har sett en artikel som fått inlämnat hittegods i väskor/bur, samt en katt som strövar in och uppehåller sig på deras område. Inte som tagit hand om, betalat veterinärvård och huserat skadade katter.

Citat:
Eller så laddar du ner nåt läns egna pdfer om hur de vill arbeta med ovan och närliggande saker.
Jag vet hur mitt och närliggande län arbetar. Endera tar katthemmen emot eller också släpper du katten igen, alternativt avlivar den -- de vill inte ha in hittekatter. Jag har tagit reda på katter - både skadade - trafik och annat - och svultna.

Edit:
Det du länkar till handlar inte om hittekatter -- det handlar om övergivna katter i en lägenhet, det är något helt annat.

Likaså är hanteringen av häktade och anhållnas djur något helt annat.

Du måste lära dig att skilja på saker.

Här talar vi om en hittekatt, skadad, lösspringande - utan registrerad ägare. En hittekatt/förvildad tamkatt helt enkelt.
Senast redigerad av micro113 2012-04-05 kl. 12:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in