Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Kan man tyda det som du skriver som att det (för oss) bakvända sättet att uttala 25 är det ursprungliga i de germanska språken? Eller är det troligare att båda systemen levde sida vid sida längre tillbaka?
Att gotiskan följer tjugo-och-fem-mönstret tycker jag i alla fall inte stöder antagandet att det motsatta skulle vara mer ursprungligt, även om naturligtvis också gotiskan kan ha innoverat (vid sidan om att vara rätt sparsamt belagd; det är ganska få sammansatta tal som är belagda i bokstavsform). I övrigt har jag har inte tittat tillräckligt noga på helhetsbilden för att kunna uttala mig i någondera riktningen.
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det enda vad gäller ordningföljd som (åtminstone) kan tyckas vara universellt skulle väl kanske vara de tal som är baserade på multiplikation snarare än addition?
Jag känner inte till något språk där "femtio", "trehundra" eller "sjutusen" skulle heta något i stil med "tiofem", "hundratre" eller "tusensju", vilket ju vore precis lika logiskt (jag förutsätter då att finns mekanismer för att skilja från 15, 103 och 1007).
Men det finns väl antagligen?
Det finns ju språk där ord för höga tal är/beter sig som substantiv, som även MauroSpocko påpekar. Jag kan t.ex. tänka mig (utan att leta reda på något belägg) att man i sanskrit/vediska kan säga
hundra tre/tusen tre likaväl som
tre hundra/tre tusen, och detsamma gäller antagligen i en rad andra språk som jag inte känner till.
Ett halvt sidospår, som involverar semantiska skillnader beroende på ordföljd: Hur är det i ryskan, där ju тысяча i grunden är ett substantiv? Jag får för mig att det fungerar lika bra som t.ex. неделя i approximeringsinversion: три недели/тысячи ~ недели/тысячи три, vilket möjligen stöds av att тысяча väl inte kan användas på det här sättet för att uttrycka ’ca tusen veckor’ (*недель тысяча).
Vad säger du och andra mer ryskkunniga?