2012-04-02, 15:02
Medlem
Imirons avatar
Det finns ingenting i reglerna som förbjuder punktmarkering så det torde bara vara att köra på. Att använder gör det torde i sig inte vara ett problem då mods delar ut varningarna. Däremot vore jag skeptisk till punktmarkering från mods
Citera
2012-04-02, 17:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det kan jag förstå, men är rapporteringen saklig mot bakgrund av forumets regler ser jag inga problem, själv blev jag varnad en gång 2005 och en gång 2011 på goda grunder.
Problemet är nog snarare så att de debattörer som inte kan hålla sig inom regelverket ständigt försöker utöka sin röst genom en massa OT (som många gånger är välformulerat), medvetna felplaceringar av trådar, korspostning m.m. Givetvis blir livet surt för rättshaveristerna, men en ensidig och grundlös rapportering av en illvillig medlem bör också kunna rendera i en varning, det rör sig inte om en anynom mobb för att kväsa meningsmotståndare.

Slutligen, vi borde lyfta fram den demokratiska aspekten på Flashback, en seriös medlem värnar om det fria ordet samt det ansvar som följer av yttrandefriheten; det senare ett signum för flashback.
Med fler delaktiga medlemmar kan kvalitetsnivån höjas, det krävs inte fler regler eller nitiska moderatorer, bara lite mer intitiativ av den enskilde medlemmen.

Jag skulle snarare vilja påstå att det som behövs är att en enskilda användaren läser och förstår reglerna, lär sig hur man söker och slutar ta det personligt när Varningar utdelas. Vidare så ser jag sällan vare sig ärketyper eller rättshaverister i dom forum jag huserar.

I övrigt håller jag med KiaW

Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fortsätt rapportera, det är alla vi användare som gör Flashback till vad det är, men att användarna jagar varandra med rapporteringar är inget jag vill uppmuntra till.
Citera
2012-04-06, 10:15
Medlem
Drullknulls avatar
För upplysningens skull tar vi ett exempel på vad jag menar med punktmarkering. Jag läser en en intressant tråd och ser snabbt att flera medlemmar slänger in OT-inlägg, andra blandar upp sina sidospår med någon tafflig koppling till trådens och forumets ämne, den intressanta tråden förstörs, varför jag väljer att kolla upp en av medlemmarnas posthistorik.

Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Nu diskuterar de detta på TV i någon morgon soffa och en av deltagarna tog just upp somaliens civilkurage. På kortedala torg, hur många svenskar finns det där?! Hade det funnits svenskar där så hade säkert flera gripit in. Nu var det garanterat somalier, turkar, greker, tunisier, afganer, iranier och endast en, jag säger en av dessa invandrare hade kurage nog att försöka ingripa och det halvhjärtat när en svensk blev attakerad av ett gäng invandrarungdomar!! Skandal är vad detta skall kallas. Om de inte ens kan hjälpa en enda svensk som blir misshandlad på öppen gata mitt på dagen så skall de inte ha våran hjälp heller!

Inlägg 1802 kl. 9:43

Citat:
Det stämmer inte alls, det är tvärt om vanligare att svenskar griper in än att invandrare gör det.
Snacka inte skit!

Inlägg 1809 kl. 9:57

Citat:
Det säger väldigt mycket om både invandrare och media. Invandrare slår svensk, de övriga invandrarna tittar på, media säger att ingen svensk ingrep utan en låtsassomalie vilket kanske är korrekt EFTERSOM INGEN ANNAN SVENSK FANNS DÄR FÖRUTOM BROTTSOFFRET. Jag blir riktigt illa berörd av detta. Både brottet och den efterföljande debatten gör mig riktigt olycklig.

Inlägg 1810 kl. 10:02

Magkänslan brukar träffa rätt, rättshaverister är skitnödiga. Viktigt att poängtera är att jag på intet sätt förföljer medlemmar, vad jag menar med punktmarkering är en snabb koll på aktuell posthistorik. Tre OT-inlägg på mindre än 20 minuter är ganska så graverande om någon vill anse sig som seriös.

Edit: givetvis räcker inte tre OT-inlägg för att övertyga, här kommer det fjärde!

Citat:
Jag pratade med kommungubbarna i skruvsta ( ca en och en halv invandrare) och de sade att de inte hört talas om att det skulle skett någon gruppmisshandel eller gruppvåldtäkt under de senaste 200 åren och i alla fall inte på eller i närheten av "torget". Kan man dra några journalistiska paralleller på det tro?

Inlägg 1812 kl. 10:20

Jag anser inte att det rör sig om KFK, inläggen är i sig själva inte lågkvalitativa, "bara" OT, en medveten strategi som förstör för andra mer serisöa medlemmar.
Senast redigerad av Drullknull 2012-04-06 kl. 10:35.
Citera
2012-04-06, 10:49
Medlem
epost72s avatar
Varför inte bara helt enkelt ta och rapportera normalt?
Du behöver inte posta långa uppsatser analyser och utredningar av inläggen och användarna.
Det ligger dig i fatet eftersom du framstår som en jag vet inte vad.
Citera
2012-04-06, 10:58
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Varför inte bara helt enkelt ta och rapportera normalt?
Du behöver inte posta långa uppsatser analyser och utredningar av inläggen och användarna.

En motivering med en länk vid rapportering är ingen lång uppsats, tvärtom väldigt kort och koncist, allt för att öka upprensningsarbetet, vilket borde vara till gagn för alla.
I nuläget missas en massa OT-inlägg av medlemmar som satt i system att posta OT-inlägg, visserligen en minoritet, men de sänker nivån i trådar och forum.
Citera
2012-04-06, 11:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
En motivering med en länk vid rapportering är ingen lång uppsats, tvärtom väldigt kort och koncist, allt för att öka upprensningsarbetet, vilket borde vara till gagn för alla.
I nuläget missas en massa OT-inlägg av medlemmar som satt i system att posta OT-inlägg, visserligen en minoritet, men de sänker nivån i trådar och forum.
Läs igenom din förstapost i denna tråd och begrunda vad du skrev.
Citera
2012-04-06, 11:13
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Läs igenom din förstapost i denna tråd och begrunda vad du skrev.

Jepp, med risk för upprepning: kan denna form av gräsrotsaktivism leda till att kvalitén höjs?
Rapportera inlägg efter inlägg i en tråd där samma medlemmen ballat ur skiljer sig inte från en rapport med en hänvisning till tidigare prestationer, dessutom tror jag att matnyttig information som missats når berörd moderator, varvid ärendet kan behandlas vidare med mer på fötterna.
Att demokratin stärks ser jag bara som positivt.

Låt oss diskutera sakfrågan, har du annat att diskutera finns det andra forum att dryfta annat.
Citera
2012-04-06, 11:25
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jepp, med risk för upprepning: kan denna form av gräsrotsaktivism leda till att kvalitén höjs?
Rapportera inlägg efter inlägg i en tråd där samma medlemmen ballat ur skiljer sig inte från en rapport med en hänvisning till tidigare prestationer, dessutom tror jag att matnyttig information som missats når berörd moderator, varvid ärendet kan behandlas vidare med mer på fötterna.
Att demokratin stärks ser jag bara som positivt.

Låt oss diskutera sakfrågan, har du annat att diskutera finns det andra forum att dryfta annat.
Problemet med din metod med hänvisning till posthistorik hos en användare.
Om du skriver det i en rapport och förväntar dig att moderatorn ska göra något åt det så faller det på att den moderatorn bara kan åtgärda inlägg som ligger inom dennes behörighet.

För övrigt är jag rätt säker på att moderatorerna inom sina egna forum har rätt bra koll på vilka som har en tendens att posta OT-inlägg.

Den springande punkten är att vi användare helt enkelt rapporterar OT när vi ser det, motiveringar behövs inte, är inlägget OT så är det.
Citera
2012-04-06, 11:39
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Problemet med din metod med hänvisning till posthistorik hos en användare.
Om du skriver det i en rapport och förväntar dig att moderatorn ska göra något åt det så faller det på att den moderatorn bara kan åtgärda inlägg som ligger inom dennes behörighet.

För övrigt är jag rätt säker på att moderatorerna inom sina egna forum har rätt bra koll på vilka som har en tendens att posta OT-inlägg.

Den springande punkten är att vi användare helt enkelt rapporterar OT när vi ser det, motiveringar behövs inte, är inlägget OT så är det.

Jag borde kanske precisera mig: det rör sig om rapportering inom ett forum, en omöjlig medlem med verksamhet i flera forum bör upplysas genom ett privat meddelande till respektive moderator.
En kedja av OT-inlägg inom loppet av några timmar i samma tråd är graverande, det bör komma moderatorn till kännedom.

Jag håller inte med om att moderatorerna alltid har bra koll, möjligen för att de mer seriösa medlemmarna har givit upp hoppet och/eller inte rapporterar i utsatta trådar. Sker inga rapporter är det inte säkert att moderatorerna rensar bort OT-inläggen, om så sker är risken överhängande att "rättshaveristerna" tillåts att verka onödigt länge innan de gör bort sig i andra trådar där rapporteringen fungerar.

Slutligen, en motivering visar på att rapportören tänkt till lite, att det inte rör sig om en hämndaktion, det kan inte vara så att vi får en "pöbel" som gör allt för att märka meningsmotståndare. Dessutom, oskäliga rapporteringar bör beivras på samma sätt som OT-inlägg, därför är motiveringar bra enligt min mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in